اولین جلسه کمیسیون دانش بنیان و کسب و کارهای وابسته اتاق گرگان برگزار شد
اولین جلسه کمیسیون دانش بنیان و کسب و کارهای وابسته اتاق گرگان برگزار شد

اولین جلسه کمیسیون دانش بنیان و کسب و کارهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در سال ۱۴۰۳ صبحگاه ۱۳ خرداد در محل اتاق بازرگانی گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین این نشست با محوریت بررسی چالش ها و مشکلات شرکتهای دانش بنیان، فناور، نوآور و خلاق و همچنین ارائه راهکارهای تقویت و توسعه آنها شکل گرفت و ارائه نقطه نظرات شرکت های فناور نوآور و خلاق در خصوص صندوق پژوهش و فناوری استان گلستان انجام شد.
در این نشست ابتدا بحث و تبادل نظر در زمینه تاسیس انجمن دانش بنیان و تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مطرح شد.

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی گرگان در خصوص تشکیل صندوق پژوهش و فناوری گفت: از تشکیل صندوق پژوهش فناوری ۴ سال میگذرد که ابتدا این اقدام با سرمایه گذاری ۵ میلیارد توسط دولت و بخش خصوصی در زمان تصدیگری دکتر غفاری انجام شد.
میثم دومهری با تاکید بر اینکه تا به امروز بخش خصوصی هیچ سودی از محل صندوق دریافت نکرده است، افزود: این صندوق کاملا مجزا از کمیسیون دانش بنیان است و با توجه به اینکه در واقع به بخش خصوصی تعلق دارد باید به فکر بازگشت سرمایه و سوددهی آن نیز باشیم.

ایده ها به دست اهلش برسد

در امتداد نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه شرکتهای دانش بنیان از ابتدا فلسفه شان حل مشکل بوده است، افزود: تاکنون ندیده ام پارک علم و فناوری نشست یا برنامه ریزی با کمیسیون های تخصصی اتاق برگزار کند و مشکلات را بررسی کند یا با توجه به ظرفیت علمی اعضایش راه حلی برای مشکلات ارائه دهد در حالی که آن ها باید در بخش های مختلف مثل کشاورزی یا محیط زیست کنار تولیدکنندگان و بازرگانان باشند.
هامان هاشمی بررسی ایده ها و سرمایه گذاری درست و مناسب روی آنها را ضروری دانست و توضیح داد: گاهی شاهد این هستیم ایده های بسیار خوب با جذب سرمایه گذار اشتباه به نتیجه درست نمی رسند، لازم است همانطور که برای ایده ها تلاش انجام می شود برای شناخت بازار و فرصت های سرمایه گذارهای تخصصی هم تعریف درستی انجام شود تا ظرفیت ایده های دانش بنیان در استان به هدر نرود و ایده ها به دست اهلش برسد.
هاشمی همچنین با اشاره به اینکه محل کارخانه نوآوری گرگان سالها پیش به زحمت دکتر غفاری در بخش فعالیت های دانش بنیان راهاندازی شد، توضیح داد: این فضا با پیگیری بسیار زیاد از طرف شورای شهر گرگان در اختیار فعالیت های دانش بنیان قرار گرفته شد که واقعا جای قدردانی دارد.

صندوق نوآوری و پژوهش ضمانتنامه صادر می کند

مدیرعامل صندوق نوآوری و پژوهش درباره فعالیت این صندوق توضیحاتی را ارائه داد و گفت: صندوق پژوهش فناوری استان گلستان از زمان تشکیل در ۴حوزه خدمات انجام می دهد؛ حوزه اول شامل تسهیلات است که از سه منبع داخلی، صندوق شکوفایی نوآوری و معاونت علمی پرداخت می شود.
شیلا حاجیلری صدور ضمانتنامه را نیز از فعالیت های صندوق پژوهش و نوآوری عنوان کرد و افزود: این بخش از سال ۱۴۰۳ آغاز شده است و همچنین خط اعتباری که شامل چند دسته از جمله نمونه سازی، لیزینگ، تامین قرارداد مالی ورود به بازار و سرمایه در گردش تولید صنعتی که هر کدام شرایط خاص خودش را دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمام درخواست ها در سایت صندوق انجام می شود، سایت در بخش سرمایه گذاری نیز فعالیت دارد و می توان در سایت صندوق طرح ها را ارائه داده تا برقراری تسهیلات انجام شود.

ایده ها توجیه داشته باشند

رئیس سابق پارک علم و فناوری گلستان با تاکید بر اینکه یک بخش به تنهایی نمی تواند مسائل را حل کند، توضیح داد: طبق تجربه شخصیام معمولا در استان هایی که هماهنگی بین دستگاه های مرتبط در این زمینه بیشتر بوده است، مشکلات نیز کمتر و استارت آپ ها هم موفق بوده اند.
مهدی غفاری ادامه داد: در نظر داشته باشیم نمی توان یک نسخه برای همه کسب و کارها پیچید، بهتر است مسائل شرکت ها را واقعی تر ببینیم و تشخیص دهیم که هر شرکت در شرایط خاص خودش به چه امکاناتی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه باید قوانین و شرایط ضمانتی را بپذیریم و انتظارات خود را از صندوق در حد مقدور داشته باشیم، گفت: معمولا درخواست ها متفاوت است و شامل مراحل مختلف نیز هست؛ همانطور که می دانید بانک ها از ضوابط خودشان پایین نمی آیند و ما باید این واقعیت را قبول کنیم.
غفاری خاطرنشان کرد: کسی تنها با یک ایده و بدون اینکه درک صحیحی از بازار داشته باشد، نمی تواند موفق شود. اتاق بازرگانی می تواند با تخصص و تجربه اعضایش کمک بزرگی به استارت آپ ها کند تا قدم در مسیر اشتباه نگذارند و روی ایدهای که ناکارآمد است یا اصول اولیه درست را ندارد اصرار نکنند. اگر واقعا ایده ای توجیه داشته باشد سرمایه گذار نیز خوش جذب می شود.
در ادامه جلسه مدیرعامل مجموعه بنیان بهداشت لوتوس، شتاب دهنده بهبانکس بیان داشت: پیشنهاد میکنم صندوق در بخش فرآیند جذب تسهیلات موانع را شناسایی کرده، در این بخش کار کارشناسانه انجام دهد تا تلاش ها بی نتیجه نماند.
ولایتی پور با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار درخواست ها گفت: در واقع باید برای هر صنعت عدد قابل توجیهی در نظر گرفته شود و کارشناسان صندوق همکاری و اطلاعات لازم را در آن حوزه داشته باشند.
سلیمانی نیز یا بیان اینکه استارت آپها هنگام دریافت تسهیلات به زمانی برای تنفس نیاز دارند، افزود: به نظرم این زمان به گونه ای در نظر گرفته شود که کسب و کار رشد کند و دغدغه مالی نداشته باشد و در عین حال خللی هم در کار صندوق ایجاد نشود.

فناوری و صنعت در کنار هم

معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان با اشاره به اینکه ظرفیت استان در بخش علم و فناوری بسیار بالا است، گفت: در قسمت پارک علم و فناوری جایگاه استان در مقایسه با دیگر استان ها جای تقویت بیشتری دارد که طبق نظر بزرگان همکاری و هماهنگی دستگاه ها را می طلبد.
فرشته اسماعیلی گفت: مشکل کمبود منابع و سرمایه هم در استان گلستان و هم در دیگر استانها و حتی کشورها وجود دارد اما برخی مشکلات به خود استارت آپ ها برمی گردد که تعدادی از آنها حاضر نیستند سرمایه گذار جذب کنند و معتقدند خودشان به تنهایی باید کسب و کار خود را پیش ببرند.
وی افزود: به نظرم جذب سرمایه گذار منجر به رشد و نشان دادن توانایی بیشتر استارت آپ ها خواهد بود و به همین منظور در پارک دعوت از سرمایه گذاران را به صورت فصلی برنامه ریزی شده است و به طور جدی در حال پیگیری هستیم تا آن را تحقق ببخشیم.
وی در بخش دیگر سخنانش بر کنار هم بودن واحدهای فناوری و واحدهای صنعتی تاکید کرد و ادامه داد: اگر این دو را در کنار هم قرار دهیم علاوه بر استفاده از خدمات یکدیگر فناوری نیز به صنعت نفوذ بیشتری پیدا میکند و شاهد توسعه آن خواهیم بود.
۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر ۱۹۱۵۴۱۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]