مراقبت رباتیک از مرغ‌وخروس، بسته حمایتی ژن‌درمانی و دیگر خبرهای مهم کشور
مراقبت رباتیک از مرغ‌وخروس، بسته حمایتی ژن‌درمانی و دیگر خبرهای مهم کشور

بسته خبری بیست و ششم خرداد ماه ۱۴۰۳ به مهم‌ترین رویدادهای علمی و فناورانه کشور در این روز خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بسته خبری امروز به مهم‌ترین اخبار حوزه علم و فناوری کشور می‌پردازیم که عبارتند از:

طراحی سکوی دانش‌بنیان برای بازارسازی محصولات کشاورزی
تدوین بسته حمایتی برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ژن‌درمانی
تقدیر از طراحان برتر ۱۲ محصول دانش‌بنیان
دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان مدال‌آور علمی با مقام رهبری
تولد جایزه فناوری «روستاآزاد»
ساخت یونیت قابل حمل دندانپزشکی برای توانخواهان حرکتی
ساخت ربات خودران پایش انفرادی طیور در مرغداری‌ها
بررسی ۲۷ طرح فناورانه در مرکز نوآوری نفت و گاز

طراحی سکوی دانش‌بنیان برای بازارسازی محصولات کشاورزی
جهاد دانشگاهی با مشارکت بخش خصوصی، بزرگترین سکوی اقتصاد کشاورزی کشور را راه اندازی کرده است. در این زنجیره هر نیازی برای تامین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار قادر خواهند بود با تولید خود به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند.
استفاده از فناوری‌ در برطرف کردن نیازهای بازار و نیز تامین این نیاز ازسوی تولید کنندگان در روستا گام نخست برای رونق و جهش تولید با مشارکت مردم است. در این سکو علاوه بر ارائه خدمات مشاوره، سطح عملکرد کشاورزان با استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه آموزش به آنان برای استفاده از این فناوری‌ها ارتقا می‌یابد که زمینه برای صادرات محور شدن فعالیت کشاورزی در برخی تولیدات فراهم شود.

تدوین بسته حمایتی برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ژن‌درمانی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت خدمات به صندوق نوآوری مراجعه می‌کنند، اما برخی حوزه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار هستند و ما باید به سراغ این حوزه‌ها برویم و از آنها حمایت کنیم. درمان ناباروری و ژن‌درمانی از حوزه‌هایی هستند که در لبه دانش قرار داشته و جزو اولویت‌های مورد توجه کشور محسوب می‌شوند. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در حال حاضر آمادگی لازم را برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها و خرید تجهیزات مورد نیاز و همچنین سرمایه‌گذاری و تدوین بسته حمایتی در حوزه ژن‌درمانی دارد.

تقدیر از طراحان برتر ۱۲ محصول دانش‌بنیان
سومین جشنواره ملی طراحی صنعتی ایران با تقدیر از ۱۲ محصول برتر در بخش های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات صنعتی و رباتیک و محصولات هوشمند و صادراتی به کار خود پایان داد.
از میان ۵۲۳ طرح صنعتی دریافت شده توسط دبیرخانه جشنواره، ۷۳ طرح در فرآیند گزینش اولیه انتخاب شد و در گزینش ثانویه ۳۲ طرح به مرحله بعد راه یافت. در نهایت و با نظر داوران، ۱۲ طرح، محصول یا شرکت برگزیده شدند.
دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان مدال‌آور علمی با مقام رهبری
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد دیدار رهبری با دانشجویان و دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی گفت: این دیدار با حضور حدود ۶۰ نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان انجام شد و آنها در فضایی صمیمانه در چند محور؛ اهمیت جریان نخبگی، پیشنهاد برای توسعه برخی رشته‌ها و آمادگی برای حل مشکلات کشور سخنان خود را مطرح کردند.

تولد جایزه فناوری «روستاآزاد»
نخستین نشست کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی «روستاآزاد» با هدف بررسی شاخصه‌های ارزیابی و انتخاب آثار، انتشار فراخوان و زمانبندی اولین دوره اعطای جایزه برگزار شد.
ساخت یونیت قابل حمل دندانپزشکی برای توانخواهان حرکتی
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان یونیت قابل حمل دندانپزشکی برای درمان‌های مربوط به جانبازان، معلولان و سالمندانی که مشکل حرکتی دارند، به تولید رسانده است. این تجهیزات دندانپزشکی و باکس دارو همانند یک مطب کامل در صندوق عقب خودرو قرار می‌گیرد و امکان ویزیت در منزل را تسهیل کرده است.

ساخت ربات خودران پایش انفرادی طیور در مرغداری‌ها
نگرانی‌ جدی مرغداران در سطح ملی و جهانی بیماری‌ها، تلفات زیاد و افزایش ضریب تبدیل است؛ ایک شرکت دانش بنیان در کشور مطالعات و تحقیقات برای حل چالش‌های مذکور را از سال ۹۳ آغاز کرد و در این مدت برای حل این چالش‌ها راهکارهای مختلفی از جمله ساخت یک کیت IOT را پیش گرفت. اما از آنجا که مؤلفه‌های مؤثر بر این چالش‌ها بسیار متعدد هستند، هرگز راهگشا نبودند. تنها راه باقیمانده به منظور غلبه بر این مشکلات، استفاده ترکیبی از سه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک و الکترونیک بود. این پروژه پس از پیمودن مراحل تحقیق و توسعه و ساخت نمونه‌های اولیه و مرحله نیمه‌صنعتی اکنون در حال انجام آزمایش‌های نهایی بوده و در مرز صنعتی شدن قرار دارد.
دانش کامل پیاده‌سازی این محصول و فناوری‌های مختلف به کار رفته در آن کاملا بومی است. این فناوری جزء حوزه‌های جدیدی محسوب می‌شود که کشورها و شرکت‌های کمی تاکنون به آن ورود کرده و رسما دستیابی به این فناوری را اعلام کرده و تجاری‌سازی آن را نیز انجام داده‌اند.

بررسی ۲۷ طرح فناورانه در مرکز نوآوری نفت و گاز
با برگزاری نخستین جلسه شورای سیاستگذاری مرکز نوآوری و فناوری حوزه نفت و گاز مستقر در دانشگاه امیرکبیر، ۲۷ طرح و ایده نوآورانه ارسالی به این مرکز مورد بررسی قرار گرفت.
۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر ۱۹۲۰۶۶۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]