خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۳ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳)
خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۳ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳)

این هفته از ۳ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۳ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 دیجی‌کالا: دیجی‌کالا اعلام کرد در ۱۷ سال فعالیتش حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است. هم‌اکنون تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۰ نفر به طور مستقیم در دیجی‌کالا کار می‌کنند. اگر آمار تعداد فروشندگانی را که با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند در نظر بگیریم، مارکت‌پِلیسی مثل دیجی‌کالا فضایی معادل ۴۱۸ «ایران‌مال» را برای فروش کالا می‌سازد. / این هفته شعبه مرکزی «دیجی‌کالا سرویس» در طبقه دوم بازار موبایل تهران افتتاح شد. خدمات این مرکز فقط به مشتریان دیجی‌کالا اختصاص ندارد و کسانی که خریدشان را از دیجی‌کالا انجام نداده‌اند هم می‎‌توانند از آن استفاده کنند. کاربران می‌توانند برای پرداخت هزینه‎‌های گارانتی، تعمیر و بیمه از وام‌های دیجی‌پی نیز استفاده کنند.
🔹 اکالا: گزارش سال ۱۴۰۲ «اکالا» منتشر شد. اکالا از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و مطابق با این گزارش این فروشگاه با ۱۹ میلیون کاربر فعال، رشد ۱۴۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. تعداد سفارش‌های مشتریان با ۱۱۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱، به ۲/۳ میلیون رسیده و ۹۷ درصد ارسال سفارش‌ها موفق بوده است. به گفته اکالا، روز ۴ اسفند ۱۴۰۲ رکورد خرید آنلاین از سوپرمارکت‌ها با ثبت بیش از ۱۲۷ هزار سفارش در یک روز توسط این فروشگاه شکسته شده است.
🔹 ایرانسل: ایرانسل اعلام کرد شرکت «ویستا» به عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانسل، مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) را دریافت کرد. محوریت سرمایه‌گذاری ویستا در حوزه‌های فناوری‌های مالی، تجارت الکترونیکی، سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی و محصولات و خدمات دانش‌بنیان فناورانه است.
🔹 اسنپ‌دکتر: گلرخ داوران با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که از سمت مدیرعاملی «اسنپ‌دکتر» استعفا داده است. براساس شنیده‌ها او همچنان در هیات مدیره این مجموعه حاضر خواهد بود. داوران هم‌بنیان‌گذار استارتاپ «هاسپیتل» بود که بعد جذب سرمایه از اسنپ، با نام اسنپ‌دکتر به فعالیتش ادامه داد.
🔹 جاباما: احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما در گفت‌وگو با سایت آی‌تی‌ایران بیان کرد سهم بازار آنلاین اجاره اقامتگاه با رشد خوبی همراه بوده و در سال ۱۳۹۹ سهم بازار ۵ درصد بود که پس از دوران کرونا سهم بازار اجاره اقامتگاه به صورت آنلاین بیش از ۳ برابر رشد کرده است. او تصریح کرد: «حس می‌کنم حداکثر تا سه سال آینده اجاره آنلاین اقامتگاه یک رشد سهم بازار جدی را تجربه خواهد کرد.»
🔹 آروان‌کلاد: هفته‌ی آینده نمایندگان ایران در رشته‌‌های IT مسابقات جهانی مهارت عازم فرانسه خواهند شد. ایران در این دور از مسابقات ۵ نماینده در رشته‌های آی‌تی دارد که با حمایت و منتوری فنی آروان‌کلاد وارد این رویداد مهم بین‌المللی می‌شوند. مسابقات جهانی WorldSkills از سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این مسابقات هر دو سال یک‌بار با حضور هزاران شرکت‌کننده برگزار می‌شود.
🔹 پیمان: راهکار پرداخت مستقیم (دایرکت دبیت) پیمان در کیف‌پول «جیب‌جت» ایرانسل پیاده‌سازی و فعال شد. جیب‌جت ایرانسل به کاربران این امکان را می‌دهد تا خریدهای خود را بدون نیاز به استفاده از درگاه‌های پرداخت و رمز دوم، انجام دهند. همچنین با استفاده از راهکار دایرکت دبیت پیمان به‌صورت آستانه‌ای، کیف پول کاربر در زمانی که به سطح حداقل موجودی برسد، به طور خودکار شارژ می‌شود.
🔹 شناسا: شرکت شناسا اعلام کرد تا سال ۱۴۰۷، ۱۴ هزار میلیارد تومان در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. حسین نظربلند، مدیرعامل شناسا بیان کرد، شناسا به‌دنبال استارتاپ‌هایی است که بتوانند مشکلات واقعی جامعه را حل کنند. حاصل درآمد شناسا طی ۱۲ سال فعالیت از اگزیت‌های انجام شده، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
🔹 تکنولایف: به گزارش تکنولایف، فروش لوازم خانگی در این پلتفرم طی ۶ ماه اخیر ۳۳۰ درصد رشد کرده است. این رشد حاصل استراتژی «قیمت رقابتی» و «همکاری مستقیم با کارخانه‌ها و تامین کنندگان» بوده است.
🔹 نوبیتکس: توکن داگز هم‌زمان با بازارهای جهانی در صرافی رمزارز نوبیتکس لیست شد. طبق اعلام تیم اجرایی پروژه داگز، انتقال این توکن روی شبکه تون‌ نیاز به پرداخت کارمزد دارد که امکان خرید تون‌کوین و انتقال به کیف‌پول‌های تلگرامی برای پرداخت کارمزد انتقال هم امکانپذیر است.
🔹 تخفیفان: تخفیفان در جشن تولد ۱۳ سالگی خود از سرویس جدیدی با عنوان «خدمات سازمانی» رونمایی کرد. در این سرویس، علاوه بر عضویت سریع و رایگان، امکان استفاده از خدمات به صورت نقدی و اقساطی (بدون کارمزد) فراهم شده است. پرسنل می‌توانند از خدمات تخفیفی و بازگشت وجه خرید حضوری بهره‌مند شوند. همچنین، تخفیف‌های مازاد برای پرسنل سازمانی و کدهای تخفیف دوره‌ای در دسته‌بندی‌های مختلف، تنها بخشی از مزایای «خدمات سازمانی» تخفیفان به حساب می‌آید.
🔹 الوپیک: شرکت الوپیک سرویس «الونومیک» را برای ارایه خدمات لجستیک به کسب‌وکارها در تهران معرفی کرد. الونومیک امکان ارسال فوری کالا، ارایه سرویس API به فروشگاه‌های دارای سایت و امکان رصد آنلاین ارسال مرسوله را به کسب‌وکارها می‌دهد.
🔹 اسنپ: اسنپ اعلام کرد به یاد یکی از همکاران فقیدش با همکاری موسسه کاریار در طرح مهارت‌آموزی به ساکنان مناطق کم‌برخوردار مشارکت کرد. در این طرح ۲۷ مهارت‌آموز برای شرکت در دوره‌ تخصصی نرم‌افزار Power BI توسط اسنپ بورسیه شدند و ارزش این بورسیه‌ ۱۷۵ میلیون تومان بود. اسنپ اعلام کرد در طرح «چرخ زندگی به دست تو می‌چرخه» تمامی کاربران راننده‌ زن سرپرست خانوار خود را از پرداخت کمیسیون معاف می‌کند. مدت اجرای این طرح از ۵ شهریور الی ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ است.
🔹 دیوار: پس از انتشار گزارش سایت اقتصادآنلاین درباره حفره‌های سامانه املاک وزارت راه و آگهی کردن ساختمان این وزارتخانه برای فروش با تایید سامانه املاک، وزارت راه ضمن اعلام شکایت از خبرنگار، ایرادات این سامانه را انکار کرد. اقتصادآنلاین بار دیگر برای تاکید دوباره بر ایرادات فاحش این سامانه، برج میلاد را در سامانه املاک ثبت کرد و با تایید این سامانه، آگهی فروش آن را نیز در دیوار و شیپور گذاشت!
🔹 آچاره: حامد تاج‌الدین، مدیرعامل آچاره اعلام کرد یک درصد بازار خدمات آنلاین در اختیار این استارتاپ است. به اعتقاد برخی، سهم خدمات آنلاین از کل خدمات منزل در کشور، در حدود ۶ درصد است. مدیرعامل آچاره گفت: «در رابطه با تخمین بازار کلی، برآورد ما این است که ۵۰۰ میلیون سفارش در حوزه خدمات وجود دارد.»
🔹 تاکسی‌های اینترنتی: محمدمهدی جعفریان، مدیرعامل «مرکز مطالعات توسعه و رقابت» در مورد پرونده سواستفاده‌ی اسنپ از سیم‌کارت‌های ایرانسل علیه تپسی گفت: «ما به‌عنوان مشاور تپسی، لایحه‌ای نوشتیم که در آن نشان دادیم علت کاهش سفرهای تپسی مستقیما مداخله اسنپ بوده است. شورای رقابت نیز به اتفاق آرا ارتکاب رویه ضدرقابتی از سوی شرکت اسنپ را تایید کرد. این رای در دادگاه تجدیدنظر هم تکرار شد و اسنپ نتوانست رای کلی را برگرداند. حالا هم این پرونده در مرحله جبران خسارت قرار دارد.»
🔹 وزیر ارتباطات: ستار هاشمی، وزیر ارتباطات گفت: هوشمند‌سازی خدمات پست با قدرت و قوت دنبال می‌شود و از حداکثر ظرفیت برای برون‌سپاری به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم.
🔹 داتین: داتین اعلام کرد برای سومین سال متوالی در همراهی با دانشگاه خاتم، دانشجویان مهندسی کامپیوتر این دانشگاه را بورسیه مهارتی- آموزشی می‌کند. به این ترتیب، تمام دانشجویان مهندسی کامپیوتر دانشگاه خاتم در طول چهار سال تحصیل‌شان، مهارت‌های تخصص برنامه‌نویسی را منطبق‌ با نیازهای بازار کار آموزش می‌بینند.
🔹 فیلم‌نت: به گزارش روابط عمومی فیلم‌نت، نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «نفس عمیق» به مناسبت روز ملی سینما در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ در پلتفرم فیلم‌نت به طور اختصاصی به نمایش گذاشته می شود. این نسخه با همراهی فیلم‌خانه ملی مرمت شده است.
🔹 بلوبانک: بلوبانک اعلام کرد امکانی جدید به نام «بیگ‌باکس» به مشتریان خود ارایه می‌دهد که کاربران می‌توانند مبلغی ثابت را بین ۳ تا ۱۲ ماه سپرده کنند و سود تا ۲۰.۵ درصد دریافت کنند. گفتنی است فرآیند باز و بستن باکس در کمتر از چند ثانیه انجام می‌شود.
🔹 اقامت۲۴: کمپین تابستانه «تورش کن» پلتفرم «اقامت۲۴» در ماه‌های مرداد و شهریور اکران شد. گفتنی است در این کمپین، این امکان برای گردشگران به گونه‌ای فراهم شده که به راحتی و با اطمینان مدیریت سفر خود شامل پرواز و هتل و مدت زمان اقامت‌شان را به صورت آنلاین رزرو نمایند.
🔹 خودرو۴۵: پلتفرم «خودرو۴۵» که به کاربران کمک می‌کند خودروهای کارکرده خود را بفروشند، به تازگی سی‌وهشتمین شعبه خود را در تهرانپارس تهران افتتاح کرد. این مجموعه همچنین اعلام کرده قصد دارد این تعداد را به بیش از ۵۰ شعبه تا پایان سال برساند. خودرو۴۵ ادعا می‌کند در کمتر از یک روز می‌تواند مشتری را از «دارنده خودرو» به «فروشنده موفق» تبدیل کند.
🔹 انجمن تجارت الکترونیک: انجمن تجارت الکترونیک تهران، در نامه‌ای سرگشاده به وزیر جدید ارتباطات پیگیری وعده‌های رییس جمهور و اقدامات فوری برای افزایش کیفیت اینترنت در ایران را خواستار شد.
🔹 انجمن وی‌او‌دی: با برگزاری انتخابات داخلی هیات مدیره انجمن وی‌او‌دی، علی سرتیپی به عنوان رییس هیات مدیره این نهاد صنفی انتخاب شد. مجمع انجمن نیز به تازگی برگزار شد و طبق آرای اعضا، علی سرتیپی، محمد صراف، محمدجواد شکوری مقدم، حسین میرطاووسی، سعید رسول‌اف به عنوان اعضای اصلی و سید امین موسوی علی‌البدل اول و امیر پروین‌حسینی علی‌البدل دوم انتخاب شدند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید![کل: ۲ میانگین: ۵]

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]