خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۳۰ تیر تا ۴ مرداد ۱۴۰۳)
خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۳۰ تیر تا ۴ مرداد ۱۴۰۳)

این هفته از ۳۰ تیر تا ۴ مرداد ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۳۰ تیر تا ۴ مرداد ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 تپسی: مدیرعامل تپسی اعلام کرد که تپسی به «گروه تپسی» تبدیل خواهد شد و سوپراپلیکشن تپسی از یکم مرداد ۱۴۰۳ آغاز به کار می‌کند. به گفته‌ی او کسب‌وکارهای دیگر گروه گلرنگ همچون دارتیل، افود، اکالا و باقی آنها زیر چتر سوپراپ تپسی فعالیت خود را ادامه خواهند داد. مدیرعامل تپسی در مورد ادعای سهم ۹۲ درصدی اسنپ از بازار تاکسی آنلاین کشور گفت شاید راید (سفرهای) کشورهای همسایه را هم در آن جمع زده‌اند و به این رقم رسیده‌اند!
🔹 بازار: دوشنبه این هفته بازار گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. براساس این گزارش بازار تا پایان سال گذشته حدود ۵۶ میلیون کاربر داشته و توسعه‌دهندگان ۲ هزار میلیارد تومان از بازار درآمد کسب کرده‌اند. اپلیکیشن بازار در سال ۱۴۰۲، ۳/۳ میلیارد بار توسط کاربران باز شده و ۷/۲ میلیارد نصب و آپدیت تا پایان سال ۱۴۰۲ توسط بازار صورت گرفته است.
🔹 تخفیفان: تخفیفان اعلام کرد در زمینه خدمات تخفیفی و بازگشت وجه، توانسته رکورد دار جذب بیشترین تعداد فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی در کشور باشد. در این راستا تخفیفان با بیش از ۳۰ هزار فروشگاه حضوری و بیش از ۵۰۰ فروشگاه اینترنتی همکاری می‌کند.
🔹 سرآوا: «فرزین فردیس» مدیرعامل سرآوا در گفتگو با تلویزیون اینترنتی اکوایران گفت که درهای بسته‌ی کشور منجر به پسرفت‌مان شده و نیاز به کسب تجربه‌های بین‌المللی است. به گفته فردیس فضای اکوسیستم استارتاپی ایران نیازمند مقررات‌زدایی است و به همین دلیل نیازی به وزارتخانه جدید ندارد.
🔹 دیجی‌کالا: مدیرعامل دیجی‌کالا در گفتگویی از دولت آینده خواست از امنیتی شدن فضای کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال جلوگیری کند و برای فعالیت در این بخش اقتصاد، مزیتی ایجاد کند. طباطبایی همچنین گفت: «منتظر چراغ سبز بورس هستیم. امیدواریم امسال بتوانیم این کار را انجام بدهیم.»
🔹 دیوار: دیوار برای بهبود تجربه کاربران و راحتی بیشتر در انتشار آگهی، ابزار جدید هوش مصنوعی را برای ویرایش عکس و پاک کردن اثاث محیط به پلتفرم خود اضافه کرده است. این سرویس رایگان دیوار نامش «روتوش» است و اکنون به صورت آزمایشی برای انتشار آگهی در دسته املاک شهرهای اصفهان و مشهد کارش را شروع کرده است.
🔹 اسنپ: اسنپ اعلام کرد کاربران آن در طرح نیکوکاری «مشارکت در تامین هزینه‌های نمونه‌گیری از سلول‌های بنیادی» ۳۷۷ هزار و ۴۱۰ مرتبه با امتیازهای اسنپ‌کلاب خود مشارکت کردند و اسنپ به ازای آن مبلغ یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان برای اجرای این طرح به موسسه خیریه‌ محک پرداخت کرده است.
🔹 اسنپ پی: سرویس اعتبار اقساطی (BNPL) اسنپ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است. این سرویس هم‌اکنون دارای سقف اعتبار ۲۰ میلیون تومانی است و تاکنون در دسترس بیش از ۱۲ میلیون کاربر قرار گرفته است.
🔹 تکنولایف: با همکاری تکنولایف و تارا، سرویس BNPL «الان بخر بعدا پرداخت کن» در تکنولایف پیاده‌سازی شد. براساس این همکاری، کاربران سازمانی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و غیر سازمانی تا سقف ۵ میلیون تومان از تارا اعتبار خرید از تکنولایف دریافت می‌کنند.
🔹 آپ: مجمع عمومی شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) برگزار شد و این شرکت به هر سهم خود ۶۸ ریال سود داد. در این مجمع باقر صمدی، مدیرعامل آپ با ارایه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد تراکنش‌های آپ نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد افزایش یافته است.
🔹 بقراط: پلتفرم آنلاین سلامت «بقراط» گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. براساس این گزارش، نرم‌افزار مدیریت مراکز درمانی بقراط در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده و داده‌های این گزارش بیانگر آن است که طرح کلینیک ۶۰ درصد و طرح مطب این پلتفرم ۲۷ درصد در قیاس با سال گذشته رشد داشته است.
🔹 شب: پلتفرم اجاره اقامتگاه «شب» اعلام کرد کمپین محیطی جدیدی را با شعار “این لحظه رو از شب رزرو کن!” به اجرا گذاشته است. این کمپین با بهره‌گیری از تکنیک‌های تحقیقات بازاریابی، مصاحبه‌های عمیق و تست ایده، طراحی و اجرا شد. چرایی این کمپین در پی افزایش “آگاهی از برند” یا همان برند اورنس با شروع تابستان بود.
🔹 همراه اول: مدیرعامل همراه اول در مجمع عمومی سالانه این شرکت با انتقاد از روند فیلترینگ کنونی اعلام کرد حداقل دو سوم کاربران اینترنت همراه اول از فیلترشکن استفاده می‌کنند. او در توضیح عملکرد مالی شرکت نیز گفت: «سال گذشته درآمد عملیاتی ۵۱ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومانی به ثبت رسید که ۳۱ درصد بیش از مدت مشابه دوره قبل است.» به گفته او سود خالص شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال قبل‌تر به ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.
🔹 جاب ویژن: گزارش وضعیت بازار کار «جاب ویژن» منتشر شد و براساس آمار آن تعداد درخواست‌های موقعیت‌های شغلی نسبت به بهار سال گذشته ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش جاب ویژن گروه شغلی برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، نسبت به بهار سال گذشته ۵۱ درصد رشد داشته و حقوق آگهی ‌شده این گروه در این مدت ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
🔹 خدمت از ما: حمید طهماسبی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ حوزه خدمات «خدمت از ما» سهم خدمات آنلاین از کل بازار خدمات را ۶ درصد و سهم این پلتفرم از بازار آنلاین خدمات را ۱۰ درصد تخمین زد. براساس آماری که او منتشر کرده، «آچاره» ۱۳ درصد این بازار آنلاین را در اختیار دارد.
🔹 تریگ‌آپ: شتابدهنده تریگ‌آپ اعلام کرد با مدل سرمایه‌گذاری میکرو وی‌سی در استارتاپ‌هایی که از یک تا ۶ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند، سرمایه‌گذاری می‌کند.
🔹 معاونت علمی: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر از انتخاب ۱۲ شرکت به عنوان شرکت غزال را اعلام کرد. معاونت علمی مفهوم غزال را جایگزین مفهوم جهانی یونیکورن کرده است. نیروی انسانی بیشتر از ۲۰۰ نفر، فروش دانش‌بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان، میزان صادرات و رشد فروش از شاخص‌های معیارهای بررسی شرکت‌های غزال دانش‌بنیان است.
🔹 هوش مصنوعی: سند ملی هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. در این سند پیش‌بینی شده است که ایران در افق ۱۴۱۲ هجری شمسی، بین ۱۰ کشور پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار می‌گیرد.
🔹 صندوق توسعه ملی: مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: «وام، مشارکت، سهم از شرکت، سهم از محصول و غیره می‌تواند از انواع سرمایه‌گذاری صندوق باشد. طبق شرایط هر شرکت روش متفاوت است. ما با اسنپ، دیجی‌کالا و غیره می‌توانیم چنین فعالیت‌هایی داشته باشیم.»
🔹 اتحادیه: غلامعلی مهدوی، دبیر هیات عالی نظارت خبر از برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا پیش از پاییز ۱۴۰۳ را داد. گفتنی است ۲ سال از زمان اصلی برگزاری این انتخابات گذشته است.
🔹 ساترا: ساترا اعلام کرد که حق پخش بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به ‌صورت انحصاری به صداوسیما واگذار شده است و در نتیجه پلتفرم‌های VOD برای پخش بازی‌ها باید به ساترا برای دریافت مجوز مراجعه کنند.
🔹 میر روسیه: معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کارت‌های شبکه بانکی این کشور در آینده نزدیک در ایران قابل استفاده خواهند بود. همچنین شهروندان ایران از ۲۲ آگوست خواهند توانست تا از تمام دستگاه‌های خودپرداز روسیه، با استفاده از کارت‌های متصل به سامانه شتاب، روبل برداشت کنند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید![کل: ۰ میانگین: ۰]

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]