سیگنال‌های مخفی جدید به بازار سرمایه/ آیا حرکت رو به رشد بورس شروع می‌شود؟
سیگنال‌های مخفی جدید به بازار سرمایه/ آیا حرکت رو به رشد بورس شروع می‌شود؟

بعداز مدت‌ها که بورس در مسیر ریزشی قرار داشته و پارامتر امیدوارکننده‌ای نیز پیرامون بازار سرمایه مخابره نمی‌شد، اما گویی این ورق به آرامی در حال چرخش است و متغییرها درحال تغییرات مثبت هستند؛ به نحوی که می توان امیدوار بود که بورس شروع به رشد دوباره کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، یکی از پارامترهایی که به عقیده کارشناسان سبب ریزش شاخص‌های بورسی شد، نرخ بهره بالا بود که به دنبال آن نرخ اخزا نیز روند افزایشی گرفت. نرخ سود بدون ریسکی که هر سرمایه‌گذاری را ترغیب می‌کند به جای ورود به بازارهای مالی و قبول ریسک بالای آن، با خیالی آسوده اوراق را خریداری کرده و سودی بالای ۳۵ درصد نیز کسب کند.
اما اکنون شاهد آن هستیم که نرخ بازدهی این اوراق از ۳۶ درصد، به حوالی ۳۰ درصد نزدیک شده که می‌تواند با تاخیر زمانی، اثرات آن را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

تزریق پول توسط صندوق توسعه ملی
در گزارشی متذکر شدیم که سیاست تحدید دامنه نوسان در کنار حمایت از بازار سرمایه می‌تواند مفید واقع شود. این تحدید دامنه می‌توانست به جای ایجاد ماه‌ها صف فروش و ایجاد افت انتظاری، با تزریق سرمایه و حمایت، به صف‌های خرید دنباله‌دار و انتظار رشد قیمت‌ها بدل شود.
علیرضا میرمحمد صادقی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در این‌باره اعلام کرد: بر اساس قانون، مصوب شده است که معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بورس تزریق شود که از این میزان تاکنون حدود ۴۵۰ میلیون دلار به بازار سرمایه تزریق شده و حدود ۶۰ میلیون دلار باقی مانده که این ۶۰ میلیون دلار نیز طی سه مرحله وارد بورس می‌شود. در اولین مرحله مقرر شد ۲۰ میلیون دلار یعنی تقریبا ۸۰۰ میلیارد تومان تا روز سه‌شنبه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.
حال این‌که این مقادیر می‌تواند به نوعی عامل حمایتی محسوب شوند یا خیر، خود مسئله‎‌ای است. اما مهمتر از آن، نحوه تزریق این سرمایه توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه است.
رشد آهسته نرخ دلار نیما
فاصله نرخ دلار نیما با آزاد مسئله‌ای است که بارها به آن پرداخته شده؛ از پیامدهای منفی آن برای صادرات تا رانت ایجاد شده از آن محل!
اما قسمت امیدوارکننده این جاست که بانک مرکزی و مرکز مبادله طلا و ارز ایران، دست از لجبازی کشیده و در حال افزایش تدریجی سقف نرخ دلار در مرکز مبادله هستند. به‌طوری که از ابتدای اردیبهشت ماه تا به امروز، شاهد افزایش نزدیک به ۶ درصدی در قیمت دلار نیمایی هستیم. روندی که در صورت ادامه دار بودنش، بخشی از دغدغه اصلی شرکت‌های صادراتی که بخش اعظمی از بورس تهران را نیز شامل می‌شوند برطرف می‌کند!

کاهش شدت سیاست انقباضی
بانک مرکزی این هفته با تزریق ۱۹ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید بزرگترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال جاری را رقم زد. به نظر می رسد بعد از به مشکل خوردن دولت در تامین مالی از طریق اوراق، بانک مرکزی سیاست شدیدا انقباضی خودش را کنار گذاشته و در حال تزریق پول است.
نکته بسیار مهم عملیات بازار باز این هفته، باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار است. ریپوی مدت دار، دست بانک ها را باز می کند تا بتوانند با خیال راحت‌تر اقدام به خرید اوراق، اعطای تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی کنند.

متغییرهای بررسی شده نیازمند زمان هستند تا بازتاب آن‌ها در شاخص‌های بورسی ساطع شود، اما به نظر می‌رسد این متغیرها، سیگنال‌هایی مخفی برای وضعیت بازار سرمایه هستند که در مسیر اصلاح قرار دارند؛ اصلاحی به نفع بورس تهران!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]