جو مثبت بورس در روزهای خوش تابستانی/ آخرین سنگر سهامداران حفظ می‌شود؟
جو مثبت بورس در روزهای خوش تابستانی/ آخرین سنگر سهامداران حفظ می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: جو خوشبینی ایجاد شده ناشی از انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور کشور است؛ به‌طوری که در ۲ روز گذشته شاخص کل نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد رشد کرد؛ اما شرایط بنیادی نظیر نرخ فروش شرکت‌ها تغییر چندانی را به خود ندیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه به تشریح اتفاقات بورس تهران از ابتدای هفته پرداخت و به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سال ۱۴۰۳ سال سختی برای سهامداران بود؛ چرا که بازار سرمایه به دلایل مختلف منفی شد و حتی کف‌های انتظاری را نیز شکست اما انتخاب پزشکیان ورق را برگرداند و امید به او و تیم اقتصادیشان در دل سهامداران ایجاد شد.
چرا بورس تهران بعد از ماه‌ها منفی بودن، مثبت شد؟
اسکینی ادامه داد: یکی از مهمترین مانورهای انتخاباتی پزشکیان پیش‌بینی پذیری اقتصاد بود که عاملی بسیار تاثیرگذار برای پویایی بازار سرمایه به حساب می‌آید! به عنوان مثال در سال گذشته، تصمیمات خلق‌الساعه و شبانه مانند گواهی سپرده خاص تصویب شد که واضحا فشار فروش را در بازار ایجاد می‌کند. به علاوه اینکه تصمیمات و مصوبات عملا در راستای دست درازی در جیب شرکت‌ها بود که حاشیه سود آن‌ها را کاهش داد. ماحصل این رفتارها عدم اطمینان سهامدران به روند سودآوری شرکت‌ها بوده که سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها سخت خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی برگشت این روند نیز توضیح داد و گفت: شعار پیش‌بینی پذیری اقتصاد آقای پزشکیان، بزرگترین ریسک تحمیلی به بازار سرمایه را از بین خواهد برد. همچنین تیم اقتصادی او سبقه و تجربه خوبی داشتند که می‌توانند این شعار را به واقعیت تبدیل کنند.
این روند تا کی ادامه‌دار خواهد بود؟
علی اسکینی در این خصوص نیز توضیح داد: از آن‌جایی که چینش تیم اقتصادی دولت تا اواخر شهریور به‌ طول خواهد انجامید، این خوشبینی در بازار سرمایه تا آن زمان پیش خواهد رفت و انتظار می‌رود تا شهریور ماه جو مثبت در بورس تهران باقی بماند و تکرار حالت منفی و خنثای این چندماه کمی دور از ذهن است.
بعد از آن نیز بسته به روی کار آمدن چه اشخاصی و حتی نتایج انتخابات آمریکا، شرایط می‌تواند متفاوت رقم بخورد! می‌توان مدعی بود که تیم اقتصادی دولت چهاردهم، آخرین سنگر سهامداران است و اگر سیاست‌های آن‌ها در تضاد با رشد بازار سرمایه باشد، اندک سرمایه موجود نیز از بازار رخت بر خواهد بست.
شرایط بنیادی شرکت‌ها
اسکینی در آخر نیز گفت: در هفته‌های پیش‌رو گزارش عملکرد فصلی شرکت‌ها را داریم. گزارش‌هایی که به مراتب از آخرین گزارش فصلی سال گذشته بهتر خواهد بود و خود این مورد نیز می‌تواند محرک بازار شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش شرکت‌ها صعودی بوده‌ است. همچنین در ۳ ماه اول سال کارخانه‌های تولیدی قطعی گاز را تجربه نکردند که شرایط تولید آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. اما نرخ فروش شرکت‌های تولیدی تنها ۱۳ درصد افزایش یافته است که نهایتا بتواند حافظ حاشیه سود شرکت‌ها باشد.
جمع‌بندی
به عقیده اسکینی، بازار سرمایه تا شهریور امسال بازدهی معقولی را نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. از سوی دیگر اولین گزارش فصلی امسال، عملکرد خوب شرکت‌ها را منعکس می‌کند، هرچند که نرخ فروش آن‌ها افزایش چشم‌گیری را تجربه نکرده است. در آخر پزشکیان و تیم اقتصادی دولت او باید جواب اعتماد مردم را به خوبی بدهند و از تصویب مصوبات جزیره‌ای و در تضاد با تولید و بورس اجتناب کنند؛ چرا که اگر روند گذشته ادامه‌دار باشد، بازار ثانویه به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]