چطور بهترین صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنیم؟
چطور بهترین صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنیم؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که به افراد ناآشنا با بازار یا کسانی که وقت کافی برای تحلیل بازارها ندارند کمک می‌کنند تا سرمایه‌گذاری اصولی داشته باشند.

این صندوق‌ها تنوع زیادی دارند و در انواع بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها سرمایه‌های افراد را جمع‌آوری می‌کنند و با استفاده از مدیران متخصص به مدیریت آن می‌پردازند. با وجود بازدهی و مزایای خوبی که این نوع سرمایه‌گذاری برای ما فراهم می‌کند، باید به گوناگونی صندوق‌ها هم توجه کرد. در واقع، صندوق‌ها از نظر بازدهی و مدیریت تفاوت‌هایی با هم دارند و ما برای سرمایه‌گذاری باید بهترین صندوق‌ها را شناسایی کنیم. اما چطور؟!

معیارهای انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری!

صندوق های سرمایه گذاری برای تشکیل سبد دارایی خود در بازار دارایی مشخصی فعالیت می‌کنند، ویژگی‌هایی مانند حجم، بازدهی، کارنامه ‌ی صندوق، حجم معاملات، ضریب‌های مختلف مانند ضریب بتا و ضریب آلفا دارند و مانند بازارهای دارایی دچار نوسانات می‌شوند. بررسی این ویژگی‌ها به عنوان معیارها و سنجه‌های انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند تا بهترین و پربازده ترین صندوق‌های سرمایه گذاری را انتخاب کند.

چطور بهترین صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنیم

حجم صندوق

حجم و اندازه صندوق همان ارزش دارایی صندوق است. هر چه میزان دارایی‌های در سبد دارایی صندوق یا اصطلاحا حجم صندوق بیش‌تر باشد، نشان‌دهنده میزان اعتماد بیش‌تر سرمایه‌گذاران به آن صندوق است. حجم صندوق به عنوان یک معیار مهم برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری به کار می‌رود.

بازدهی صندوق سرمایه گذاری

می‌توان گفت مهمترین معیاری که در میان معیارهای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری برای فرد اهمیت دارد، بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری است. افراد برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند از معیارهای مهم و در اولویت برای سرمایه‌‎گذاران به حساب بیاید. این نکته را باید در نظر داشت که بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری ارتباط مستقیمی با نحوه مدیریت سرمایه صندوق دارد.

کارنامه صندوق

مجموعه‌ای از عملکردهای صندوق را با نام کارنامه صندوق می‌شناسند. کارنامه صندوق شامل موارد مختلفی از میزان ریسک‌‎پذیری تا عملکرد صندوق می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با مشاهده کارنامه صندوق به بررسی کلی آن بپردازند. کارنامه صندوق به دلیل در بر گرفتن اطلاعات مختلف صندوق به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

حجم معاملات صندوق

همان‌طور که از نام این معیار مشخص است، حجم معاملات به این نکته مهم اشاره دارد که صندوق سرمایه‌گذاری موردنظر تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاران جذاب به حساب می‌آید. ارزش معاملات روزانه و خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق، نشان از نقدشوندگی آن دارد.

نوسانات

نوسانات نیز از معیارهای مهم انتخاب بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. نوسانات صندوق سرمایه‌گذاری موردنظر در بازه‌های زمانی مختلف را می‌توان از گزارش‌های مالی هر صندوق که در سایت فیپیران منتشر می‌شود، به دست آورد.

ضریب بتا و ضریب آلفا

ضریب بتا، شاخصی است که تغییرات در ارزش دارایی‌ها را با توجه به نوسانات بازار می‌سنجد. ضریب بتا نشان می‌دهد که صندوقی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‎اید، در بازار دارایی مربوطه تا چه اندازه نوسان داشته است. اگر ضریب بتا بیشتر از ۱ باشد، به این معنی است که سرمایه گذاری در صندوق موردنظر ریسک بیش‌تری نسبت به بازار آن دارد. در مقابل، ضریب بتای کم‌تر، نشان‌دهنده ریسک کم‌تر سرمایه‌گذاری در آن صندوق است.

ضریب آلفا به عنوان معیار و شاخصی برای اندازه‌گیری مازاد بازدهی صندوق در نظر گرفته می‌شود. برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، بهتر است به دنبال صندوقی باشیم که ضریب آلفای مثبت و بالاتری داشته باشد.

بهترین صندوق های سرمایه گذاری را چطور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری بر اساس معیارهای معرفی شده می‌توان به سامانه‌های آنلاین رسمی مانند سایت fipiran.ir و rahavard365.com مراجعه کرد. مراجعه به این وبسایت‌ها، این امکان را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا با بررسی معیارهای در نظر گرفته شده بتواند اقدام به انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری کند.

هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری مناسب چه کسانی است؟

هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری کناسب چه کسانی است

تمام معیارهای انتخاب صندوق‌های سرمایه گذاری را با هم مرور کردیم. اما باید روی دیگری از سکه را نیز به عنوان معیار در نظر بگیریم. روی دیگری که به روحیه و شخصیت سرمایه گذار اشاره دارد.

به طور کلی دو شخصیت ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز در جهان سرمایه‌گذاری داریم که هر کدام باید از زمینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب خود بهره‌مند شوند. گاهی پیش می‌آید که گزینه سرمایه‌گذاری موفقی به یک فرد پیشنهاد می‌شود اما روند پیشرفت سرمایه گذاری برای آن شخص به خوبی پیش نمی‌رود و سرمایه‌گذار سرمایه خود را یا خیلی زود یا بدون برنامه‌ریزی از آن گزینه خارج می‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که شخصیت و روحیه وی با اهداف سرمایه‌گذاری او همخوانی نداشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری می‌پردازیم.

صندوق های سهامی

صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که بیش از ۷۰ درصد سبد دارایی خود را به سهام اختصاص می‌دهند. این صندوق‌ها امکان سرمایه گذاری را برای کسانی که روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارند، فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌توانند برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از این نوع صندوق بهره‌مند شوند.

صندوق های درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت با سبدی متشکل از ۷۰ درصد اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام، امکان سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذارانی که روحیه ریسک‌گریزی دارند، فراهم می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی بالاتری نسبت به بانک دارند و کم‌ریسک هستند. آنها نرخ سود روزشمار می‌دهند و نرخ شکست هم ندارند.

صندوق های طلا

سرمایه گذاری غیرمستقیم در طلا با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا امکان‌پذیر است. صندوق‌های طلا، سبد دارایی متشکل از گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه شمش طلا دارند. بنابراین با سرمایه گذاری در صندوق طلا، امکان سرمایه‌گذاری در طلا بدون خطرات خرید فیزیکی طلا مانند سرقت، گم شدن و تقلبی بودن امکان‌پذیر می‌شود.

صندوق های مختلط

صندوق‌های مختلط یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که ترکیبی از سهام و اوراق با درآمد ثابت را در خود دارند. سهم هر یک از این گزینه‌ها در صندوق مختلط ۴۰ تا ۶۰ درصد است. این سهم با توجه به شرایط بازار و صلاحدید مدیر صندوق تغییر می‌کند. به همین خاطر، صندوق‌های مختلط نسبت به صندوق‌های سهامی ریسک کم‌تری دارند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]