مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان + راهنمای جامع
مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان + راهنمای جامع
فاکتورهای خرید و فروش مهم‌ترین بخش برای محاسبه مالیات ارزش افزوده اشخاص حقیقی و مجموعه‌ها هستند که باید در سامانه مودیان ثبت شوند.

 هر سال دولت یک مهلت ۷ روزه را در نظر می‌گیرد تا افراد نسبت به ثبت فاکتور در سامانه مودیان اقدام کنند. ثبت نکردن فاکتور در این مدت زمان، ممکن است مشکلات مالیاتی را به همراه داشته باشد. البته که دولت مدت زمانی را درنظر می‌گیرد تا افراد پس از مهلت ۷ روزه نیز قادر به ثبت فاکتور خرید و فروش در سامانه مودیان باشند.

اگر تجربه‌ای از ثبت فاکتور در سامانه مودیان و نحوه ثبت نام در این سامانه ندارید، با مطالعه این مقاله به کلیه این اطلاعات دسترسی خواهید داشت. 

مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان ۲۱ روز شد!

هر سال دولت مدت زمانی را اعلام می‌کند تا فاکتورهای فروش در سامانه مودیان ثبت شود. این مهلت معمولا ۷ روز است، اما امسال مدت زمان ۲۱ روزه‌ای اعلام شد تا از طریق نرم افزار سامانه مودیان یا ثبت نام مستقیم، ثبت فاکتور در سامانه مودیان انجام شود. اطلاعیه دولت برای ثبت فاکتور در سامانه مودیان در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ منتشر شد که ۱ هفته مهلت برای ثبت فاکتور در نظر گرفته شده بود. 

سپس این مهلت به ۲۱ روز افزایش یافت تا کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، زمان کافی را برای ارسال فاکتور فروش داشته باشند. برای دریافت اطلاعات کافی به‌منظور ثبت فاکتور در سامانه مودیان، در ادامه این مقاله همراه باشید تا مراحل ثبت نام در سامانه مودیان و ثبت فاکتور را بررسی کنیم. 

ثبت نام در سامانه مودیان؛ پیش نیاز ثبت فاکتور فروش

برای ثبت نام در سامانه مودیان و ثبت فاکتور خرید و فروش، ابتدا باید در سامانه نظام مالیاتی ثبت نام کنید. توجه داشته باشید سامانه مودیان نیازی به کدملی و کد احراز هویت نیست، بلکه باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کرده باشید تا امکان مشاهده کارپوشه وجود داشته باشد. 

برای ثبت نام در نظام مالیاتی باید به آدرس  my.tax.gov.ir، وارید شوید و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری، ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید. سپس با استفاده از نرم افزار مالی یا نرم افزار تولید فایل CSR سپیدار سیستم، نسبت به ثبت فاکتورها اقدام کنید. 

مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان 21 روز شد!

دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی؛ برای ثبت فاکتور در سامانه مودیان

یکی دیگر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام در سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای دریافت گواهی به‌منظور تایید فاکتور خرید در سامانه مودیان، باید وارد سامانه gica.ir شوید و روی عبارت «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید. پس از تکمیل مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که باید به دفاتر پیش‌خوان مراجعه کرده و توکن حاوی امضای الکترونیک را تحویل بگیرید. البته با استفاده از نرم افزار اختصاصی CSR سپیدار سیستم، به‌راحتی و در کمتر از ۵ دقیقه گواهی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کنید. امضای الکترونیک علاوه‌بر ثبت فاکتور در سامانه مودیان، برای ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز کاربرد دارد. 

دریافت کد یکتا و شناسه کالاها؛ امری ضروری در سامانه مودیان

پس از دریافت گواهی امضای الکترونیک برای اتمام ثبت نام و استفاده از کارپوشه مالیاتی، باید نسبت به دریافت شناسه یکتای مالیاتی نیز اقدام کنید. این شناسه یک کد ۶ رقمی منحصر به فرد و غیر تکراری است که به حافظه‌های مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، پس از صدور شماره مالیاتی دارد که شناسه یکتا بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. 

در نهایت برای تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان، باید شناسه عمومی کالا و خدمات دریافت شود. این شناسه یک کد خاص برای گروهی از کالاها یا خدمات است. برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده این سازمان که حاوی ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات است، اقدام کرد. 

چطور فاکتور را در سامانه مودیان ثبت کنیم؟ بررسی مراحل ثبت فاکتور

پس از ثبت نام در سامانه امضای الکترونیک و دریافت گواهی، باید با استفاده از نرم‌افزار csr-generator سپیدار، ۴ فایل زیر را بسازید و فرایند ثبت فاکتور در سامانه مودیان را آغاز کنید. فایل‌های ساخته شده با نرم افزار، به شرح زیر است:

  • پابلیک کی (public key ) (از نرم افزار csr-generator)
  • پرایویت کی (private key ) (از نرم افزار csr-generator)
  • فایل csr (از نرم افزار csr-generator)
  • فایل ctr یا cer

توجه داشته باشید که فایل ctr  یا cer بعد از ثبت درخواست گواهی الکترونیکی از سایت قابل دریافت است. سپس کلیدهای عمومی و خصوصی را در کارپوشه مربوطه از طریق گزینه شناسه یکتای حافظه مالیاتی ثبت کنید. در هر مرحله اطلاعات کافی و راهنمای‌های ثبت اطلاعات درج شده است که فرایند ثبت فاکتور در سامانه مودیان را ساده‌تر خواهد کرد. 

ثبت فاکتور در سامانه مودیان را در مهلت مشخص شده انجام دهید

در این مقاله نحوه ثبت فاکتور در سامانه مودیان را آموزش دادیم و مراحل ثبت نام در این سامانه را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که با استفاده از نرم‌افزار csr-generator سپیدار، فرایند ثبت فاکتور بسیار ساده‌تر خواهد بود؛ زیرا کلیدهای عمومی و خصوصی را در اختیار شما قرار خواهد داد. علاوه‌بر این، مهم است مراحل ثبت فاکتور را دقیق و کامل انجام دهید و حتما در مهلت مشخص شده آن را ارسال کنید. در غیر این‌ صورت ممکن است که شامل جریمه‌های مالیاتی شوید و فرار مالیاتی روی پرونده ثبت شود. شما با استفاده از نرم‌افزارهای سپیدار سیستم، می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن فاکتورهای خود را در سامانه مودیان ثبت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]