حسام اسدی: فیلترینگ به فعالان فاوا آسیب جدی رسانده است| مهاجرت نیروی انسانی به یک بحران تبدیل شده است
حسام اسدی: فیلترینگ به فعالان فاوا آسیب جدی رسانده است| مهاجرت نیروی انسانی به یک بحران تبدیل شده است

رویداد گرامیداشت روز فناوری اطلاعات ۵ محور اصلی دارد و فیلترینگ در جایگاه اول آن ایستاده است؛ موضوعی که با ادامه‌دار شدن آن به گفته عضو هیأت مدیره و رییس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌تواند بخشی‌هایی از صنایع را به ورطه نابودی بکشاند.

نگار علی_ امروز رویداد گرامی داشت روز فناوری اطلاعات در حال برگزاری است؛ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این رویداد را حول پنج محور اصلی برگزار کرده است. خبرآنلاین در گفت‌وگو با حسام اسدی، عضو هیأت مدیره و رییس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نصر تهران، به ابعاد مختلف این رویداد و دغدغه‌ فعالان حوزه فناوری ارتباطات پرداخته است.
پنج محور اصلی این رویداد چیست و چرا این موضوعات را در اولویت رسیدگی قرار دادید؟
اولین محور رویداد مشکلات ناشی از فیلترینگ است؛ ما خواستار رفع فیلترینگ ۶ پلتفرم اصلی هستیم که عبارتند از گوگل‌پلی، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و شبکه ایکس.
محور دوم مشکلات حوزه منابع انسانی است. در حال حاضر علاوه‌بر چالش مهاجرت نخبگان، با چالش مهاجرت کسب‌وکارها یا شرکت‌ها نیز مواجه هستیم و نظرسنجی‌های انجام گرفته از سوی نهادهای مختلف نیز از اخبار خوبی در این زمینه حکایت ندارند. امروزه مهاجرت نیروی انسانی به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است اما طبیعتا اقداماتی که باید برای حل آن صورت بگیرد فراتر از حوزه اختیارات سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای است.
ناگفته نماند که در نصر چند کار بنیادین و مهندسی ‌شده در رابطه با ارزش‌گذاری خدمات تخصصی انفورماتیک انجام داده‌ایم که از آن به عنوان سند تعرفه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک یاد می‌کنیم. ما به دنبال معرفی این سند هستیم تا بتوانیم از این طریق مکانیسمی تسهیلگر برای رفع دغدغه بسیاری از شرکت‌ها و فعالان این عرصه ایجاد کنیم. البته سند تعرفه سازمان نصر چندین سال است که در یک فرایند منظم و تخصصی با مشارکت بازیگران مختلف این حوزه تدوین می‌شود. گرچه اکنون بسیاری از سازمان‌ها به این سند اتکا می‌کنند، ولی کماکان به حمایت بدنه حاکمیت برای به رسمیت شمردن این طرح نیاز داریم.
موضوع دیگر مشکلاتی است که پیرو بحث الزامات مجوزهای متعدد برای کسب‌وکارها به وجود می‌آید و طبق نظرسنجی‌ها بیشترین الزامی که مسئله‌ساز است، بحث مجوز افتا است. علی‌رغم تمام همکاری‌هایی که در سال‌های گذشته برای بهبود فرایند اخذ گواهینامه‌های افتا یا همان امنیت فضای تبادل اطلاعات انجام گرفته، کماکان دغدغه‌ بدنه صنف رفع نشده است. امروز به دنبال هم‌افزایی تمام بازیگران این حوزه هستیم تا بتوانیم ضمن طرح این دغدغه با همکاری یکدیگر راهکاری را نیز برای حل مشکلات مربوط به آن طراحی کنیم.
مشکلات ارز، ثبت سفارش و چرخه تامین مواد اولیه و کالا محور مهم دیگری در رویداد روز فناوری اطلاعات است که بسیاری از شرکت‌ها را به خصوص در حوزه تامین تجهیزات زیرساختی دچار چالش کرده است. تامین تجهیزات یکی از بحث‌های زیرساختی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال است که متاسفانه در وضعیت متزلزلی قرار دارد.
پنجمین محور این رویداد تاکید بر مشارکت بیشتر نصر در نهادهای تخصصی و تصمیم‌گیر در حوزه‌فاوا است. به عنوان مثال، شورای عالی فضای مجازی، کمیته فیلترینگ و کمیته تنظیم مقررات رادیویی. نصر باید در نهادهای تصمیم‌گیری کرسی فعال داشته باشد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تمامی فعالان این حوزه را گرد هم آورده و آنها در بستری دموکراتیک در قالب ۳۵ کمیسیون تخصصی فعالیت می‌کنند. بنابراین بهترین امکان برای حاکمیت مهیاست تا برای هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه روی  سازمان نظام صنفی رایانه ای حساب کند.   

در حال حاضر ارتباط نصر با نهادهای تصمیم‌گیر به چه شکل است؟
معمولا طی جلساتی از نظرات مشورتی اعضای نصر استفاده می‌شود. به عنوان مثال در برخی موارد از کمیسیون‌های نرم‌افزار، هوش مصنوعی و اینترنت ما نظرات مشورتی گرفته می‌شود اما هیچگاه الزامی وجود نداشته تا در تمامی تصمیم‌گیری‌ها این نظرات تخصصی لحاظ شود. با اینحال تاکنون این نقش‌های مشورتی منجر به اخذ تصمیمات بهتری شده است.
در سال‌های اخیر فضای کشور برای فعالیت چه تغییری کرده است؟
نمی‌توان نظر کلی در خصوص تغییر فضای کشور داد؛ در برخی موارد فضا به گونه‌ای بوده است که کار در قالب مشورت پیش می‌رفته است. اما در برخی موارد مانند حوزه‌های نوظهور شرایط به گونه‌ای بود که به سختی می‌توانستیم برای تاثیرگذاری به آنجا ورود کنیم.
از مقامات تصمیم‌گیر نیز در این نشست حضور دارند؟
از بسیاری مقامات برای شرکت در این نشست دعوت شده است؛ حتی افرادی که نام آن‌ها برای تصدی کرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده است؛ اما به واسطه اتفاقاتی که در یک هفته اخیر در کشور رخ داده اطمینانی از حضور این عزیزان در این نشست حاصل نشده است.
نصر چه اقداماتی برای حل مشکل فیلترینگ کرده است؟
نصر همواره به صورت جدی دغدغه‌ی این موضوع را داشته و سعی کرده تا صدای اعضای خود را به گوش مسئولان برساند. طی چند سال اخیر گزارش‌ها و نظرسنجی‌های متعددی در این راستا تهیه و برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع کنفرانس‌های مطبوعاتی متعددی هم برگزار کرده‌ایم. البته گمان نمی‌کردیم فیلترینگ دائمی باشد و بیشتر به دنبال این موضوع بودیم تا در کوتاه‌مدت آسیب کمتری به کسب‌وکارها و عموم مردم وارد شود. اما متاسفانه با ادامه‌دار شدن این شرایط، بخشی‌هایی از صنایع نابود  شدند. ما همچنان مطالبه‌گری در جهت رفع فیلترنگ را ادامه می‌دهیم و همواره به دنبال برجسته کردن تاثیرات منفی این موضوع بوده و هستیم.
۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]