پلاستیکی که ۲۰۰ برابر از فولاد محکم‌تر است
پلاستیکی که ۲۰۰ برابر از فولاد محکم‌تر است

دانشمندان به گزینه بهتری برای مقابله با افزایش زباله‌های پلاستیکی در سراسر جهان دست یافته‌اند. گروهی از محققان روشی ابداع کردند که به راحتی میکروپلاستیک‌ها را به ماده‌ای سخت‌تر از الماس تبدیل می‌کند و تقاضای فزاینده‌ای در صنایع مختلف دارد.

به گزارش خبرآنلاین، محققان میکروپلاستیک‌ها را به گرافن تبدیل کردند که می‌تواند برای چندین کاربرد از جمله ساخت حسگرهای مختلف و تصفیه آب استفاده شود.

به نقل از ایسنا، تقریبا از ۳۰ میلی گرم میکروپلاستیک می‌توان پنج میلی‌گرم گرافن در عرض یک دقیقه تولید کرد. دکتر عادل ظفر از دانشگاه جیمز کوک می‌گوید: این میزان تولید به طور قابل توجهی بالاتر از آن چیزی است که پیش از این به دست آمده است و جایگزینی ساده‌تر و سازگار با محیط زیست برای روش‌های فعلی ارائه می‌دهد. میکروپلاستیک‌ها به دلیل ماهیت تجزیه ناپذیر و نامحلول در آب بدنام هستند.
برخی از زباله‌های پلاستیکی به قطعات کوچکتر تجزیه می‌شوند، که اغلب به اندازه چند میکرون‌ می‌رسند و تهدیدی برای ماهی‌ها، حیوانات و انسان‌ها به شمار می‌روند.
محققان تاکید کرده‌اند که ویژگی‌های میکروپلاستیک‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا آلاینده‌های آلی را جذب کنند و زمانی که در آب قرار گرفتند، در نهایت در زنجیره غذایی دریایی و انسانی ادغام شوند.
بازیافت میکروپلاستیک‌ها با چالش‌های مهمی مواجه است. بازیافت میکروپلاستیک‌ها به دلیل فرآیندهای جداسازی، کار فشرده و هزینه‌های بالا با چالش‌های قابل توجهی مواجه است.
میکروپلاستیک‌ها به گرافن تبدیل شدند
محققان بطری‌های پلاستیکی را به میکروپلاستیک تبدیل کردند و سپس از یک روش جدید برای تبدیل زباله‌ها به گرافن استفاده کردند. گرافن یک ماده کربنی با ضخامت یک اتم است که سخت‌تر از الماس بوده و ۲۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد و پنج برابر سبک‌تر از آلومینیوم است که استفاده از آن در چندین صنعت، رو به رشد بوده است.
این تحقیق نه تنها پیشگام در ایجاد رویکرد جدیدی برای سنتز گرافن است، بلکه به هدف گسترده‌تر کاهش اثرات نامطلوب آلودگی میکروپلاستیک بر اکوسیستم‌های ما کمک می‌کند.
۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]