بهترین سوخت برای قوی‌ترین موتور
بهترین سوخت برای قوی‌ترین موتور

رولزرویس در حرکتی شوکه کننده پیشرانه جدید خود با قوی‌ترین سوخت پایدار SAF تاریخ را معرفی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، رولزرویس به عنوان یکی از معتبرترین نام‌های صنعت خودرو و هوانوردی شناخته می‌شود و هم‌اکنون برنامه تست سوخت هوانوردی پایدار SAF را کامل کرده است. این حرکت تاریخی را می‌توان یک قدم رو به جلوی بسیار بزرگ دانست که شاید تحول زیادی در صنعت هوانوردی ایجاد کرده و باعث پروازهای سبز و بدون آلایندگی شود. در حال حاضر یکی از پیشرانه‌های تست شده با این سوخت پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ رولزرویس است که در بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر دیده می‌شود. این پیشرانه بدون هیچ‌گونه تغییری در ساختار خود می‌تواند از سوخت SAF استفاده کند.
بر اساس گزارش پدال، تست‌های اولیه نشان می‌دهند در صورت استفاده از سوخت SAF، مصرف سوخت تا یک درصد کمتر خواهد بود هرچند فعلاً نتیجه نهایی اعلام نشده است. همچنین به‌کارگیری این سوخت باعث کاهش قابل‌توجه آلایندگی می‌شود و در مقایسه با سوخت جت مرسوم، میزان تولید دی‌اکسید کربن تا ۸۰ درصد کمتر خواهد بود.

تولید موفقیت‌آمیز پیشرانه رولزرویس با سوخت SAF در صنعت هوانوردی یک دستاورد بسیار مهم است و تا همین چند سال پیش امری غیرممکن جلوه می‌کرد. همان‌طور که گفته شد یکی از ویژگی‌های اصلی سوخت یاد شده را می‌توان کاهش قابل‌توجه آلایندگی دانست که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تبدیل می‌کند. ایرلاین هایی که از این پیشرانه‌ها استفاده کنند راحت‌تر می‌توانند استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه را پاس کنند و از آنجایی که رولزرویس جزو معتبرترین سازندگان پیشرانه هواپیماهاست بنابراین همکاری با آن باعث تقویت جایگاه شرکت‌های سفارش دهنده نیز خواهد شد.

رولزرویس تست‌های اولیه پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ با سوخت SAF را از سال ۲۰۲۱ شروع کرد. در سال ۲۰۲۲ این شرکت اولین تست‌های پروازی واقعی با این پیشرانه را روی بوئینگ ۷۴۷ انجام داد و به تدریج میزان سوخت SAF مورد استفاده را نیز بیشتر کرد. در دهم نوامبر ۲۰۲۳ رولزرویس اعلام کرد تمامی تست‌ها را پشت سر گذاشته و ۱۰۰ درصد سوخت SAF را روی این پیشرانه آزمایش کرده است. رولزرویس ثابت کرده پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ می‌تواند سوخت ۱۰۰ درصد SAF را بدون هیچ‌گونه تأثیر منفی روی پارامترهای عملکردی بسوزاند و تمامی تست‌های ایمنی را نیز پاس کند. پیشرانه جدید رولزرویس به منظور دکربنیزه کرده حمل‌ونقل هوایی طراحی شده است. این نوع حمل‌ونقل جزو آلاینده‌ترین راه‌های جابجایی افراد در دنیای مدرن محسوب می‌شود. آیا این پیشرانه و سوخت SAF جایگزینی عالی برای هیدروژن خواهد بود؟ شرکت‌های دیگر نیز چنین چیزی را امتحان کرده‌اند و حتی صحبت‌هایی درباره استفاده تجاری از SAF در سال ۲۰۲۶ وجود دارد. البته پیشرانه جدید با سوخت SAF می‌تواند نزدیک‌تر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنیم و فقط کافی است برندهایی همچون بوئینگ یا ایرباس آن را سفارش دهند.
۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]