قیمت خودرو ری‌را مشخص شد؟
قیمت خودرو ری‌را مشخص شد؟

یک کارشناس خودرو درباره قیمت گذاری ری را گفت: در صورتی که این محصول مشمول قیمت گذاری دستوری نشده و بتوان آن را با قیمت منطقی عرضه کرد، خودروی سودآوری خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، امیرحسن کاکایی، با اشاره به ورود ایران خودرو به سگمنت خودروهای کراس اوور با تولید محصول ری را، بیان کرد: در جهان تمایل مردم برای خرید محصولات کراس اوور افزایش یافته است. محصولات کراس اوور مابین خودروهای سدان و اس یو وی قرار می گیرد و به دلیل اینکه مصرف سوخت آنها نسبت به محصولات اس یو وی کمتر بوده، رانندگی در شرایط و مکان های مختلف را تسهیل می کند و نیز قیمت آنها تفاوت زیادی با محصولات سدان ندارد، میان مردم دنیا از محبوبیت خوبی برخوردار است.
وی، نخستین خودروی کراس اوور ایران خودرو را محصولی با کیفیت مناسب و عملکرد خوب دانست و گفت: طراحی و تولید این محصول، حرکت خوبی از سوی ایران خودرو به شمار می رود و پیش بینی می شود ری را در بازار خودرو با استقبال خوبی رو به رو شود.
این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه ایران خودرو دارای شبکه خدمات پس از فروش بزرگ و ماندگار است، عنوان کرد: ری را به نوعی پلتفرم مشترک است و از منظر خدمات پس از فروش، دارای پشتوانه ایران خودرو است و نسبت به محصولات چینی، شبکه گسترده ای از خدمات را دارا خواهد بود.
وی با بیان اینکه ری را خودروی جدیدی است که بازار کشش آن را داشته و پیش بینی می شود فروش خوبی داشته باشد، اظهار کرد: این محصول سهم بیشتری از بازار را خواهد گرفت، سهمی که امروز محصولات چینی آن را به خود اختصاص داده اند. در سال گذشته، سهم بازار دو خودروساز بزرگ کشور از ۹۵ درصد به ۷۷ درصد کاهش یافت. با تولید و عرضه محصول جدید ری را، پیش بینی می شود سهم ایران خودرو از بازار داخلی افزایش معناداری یابد.
به گفته کاکایی، در صورتی که این محصول مشمول قیمت گذاری دستوری نشده و بتوان آن را با قیمت منطقی عرضه کرد، خودروی سودآوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه با تولید این محصول، سبد زیان دهی ایران خودرو تغییر کرده و در صورت قیمت گذاری درست، می تواند موجب سودآوری شود، خاطرنشان کرد: در این محصول، مفهوم پلتفرم مشترک و قطعات مشترک رعایت شده است، یعنی با افزایش فروش کل ایران خودرو، تولید قطعات نیز افزایش خواهد یافت و به تولید اقتصادی نزدیک تر شده و زنجیره تامین و تولید سودآور خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه با توجه به خصوصیت این خودرو، ری را بازار جدیدی ایجاد کرده و هیجان را به بازار خواهد آورد، عنوان کرد: پیش بینی های جهانی این است که سهم محصولات سی یو وی و اس یو وی تا ۳۰ درصد افزایش یابد که سهم بسیار مهمی از بازار است.
وی با بیان اینکه موتور این محصول با سایر محصولات ایران خودرو مشترک است و به همین دلیل خدمات پس از فروش آن در سرتاسر کشور موجود است، گفت: این موضوع یکی از جذابیت های این خودروی جدید است. وجود خدمات پس از فروش گسترده موجب کشش بازار می شود، در این زمینه چینی ها نتوانستند به خوبی عمل کنند و به همین دلیل ری را برتری خوبی نسبت به محصولات چینی خواهد یافت.
این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه سودآوری این محصول حتی در صورت های مالی کلان نیز نمود پیدا خواهد کرد، یادآور شد: این مسئله موجب کاهش زیان ایران خودرو شده و سبد زیان دهی را به سبد سودآور تبدیل خواهد کرد.
به گفته وی، در نظام قیمت گذاری در شش سال گذشته به شدت در حق خودروساز بزرگ کشور اجحاف شده است، در صورتی که برای خودروسازان مونتاژکار، سود ۱۷ درصدی در نظر گرفته شده و قیمت محصولات آنها به روز است. این در حالی است که به عنوان مثال، در حال حاضر قیمت برخی از محصولات ایران خودرو بر اساس اطلاعات شهریور سال ۱۴۰۱ بوده که بسیار وحشتناک است. بنابراین اگر قیمت گذاری درستی برای محصول ری را انجام شود، اثر بسیار مثبتی بر جایگاه ایران خودرو و بازار خواهد گذاشت.
کاکایی افزود: باید امیدوار بود مسوولین برای قیمت گذاری این محصول جدید و با تکنولوژی پیچیده، جانب انصاف را رعایت کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]