افزایش ۳۰ درصدی بازپرداخت اقساط مسکن ملی/ هزینه ساخت یک واحد مسکونی ۱ میلیارد تومان
افزایش ۳۰ درصدی بازپرداخت اقساط مسکن ملی/ هزینه ساخت یک واحد مسکونی ۱ میلیارد تومان

مدیر عامل صندوق ملی مسکن گفت: قیمت تمام شده پروژه‌های مسکن ملی بسته به شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان است که با وام ۵۵۰ میلیون تومانی، یک واحد مسکونی یک میلیارد تومان هزینه دارد و بازپرداخت اقساط مسکن ملی ۳۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری با اشاره به اینکه رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرده است گفت: اگر بخواهیم به صورت کامل امارها را ارائه کنیم باید اذعان کنم که تاکنون حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
وی با یادآوری اینکه برای ساخت واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است گفت: آمارها نشان می دهد که از این مبلغ بالغ بر ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع صندوق ملی مسکن و سازمان‌های همکار (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) هزینه شد.
با افزایش سقف وام به ۸۰۰ میلیون تومان حدود ۳۰ درصد به اقساط ماهانه افزوده می شود
وی در پاسخ به این پرسش که با افزایش سقف وام مسکن ملی به ۸۰۰ میلیون تومان، بازپرداخت اقساط چقدر تغییر خواهد کرد؟ گفت: با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان حدود ۳۰ درصد به اقساط ماهانه بازپرداخت تسهیلات افزوده می شود.
مهدیار اسماعیلی از امضای ۲۸۰ همت قرارداد تسهیلات نهضت ملی مسکن برای ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴۰ همت وام برای این پروژه ها پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هر سایت مسکن که بهره برداری می شود مجهز به سیستم آب و فاضلاب است بنابراین برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و تورم تحمیلی ۲۰۰۰ همت صرف خرید فولاد شده است. از سوی دیگر برای آسانسورهای بخشی از واحدهای مسکن مهر ۷۹۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت شده است. همچنین یک همت بابت قرض الحسنه اقشار کم درآمد پرداخت شده است.
مهدیار اسماعیلی خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیم از منابع صندوق ملی مسکن در بخش مسکن هزینه شد که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و غیره و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شد.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از خرید فولاد و سیمان برای مدیریت افزایش تورم واحدهای نهضت ملی مسکن یاد کرد و گفت: سال قبل خرید فولاد عملیاتی شد و امسال نیز خرید سیمان انجام می شود. تاثیر این دو نهاده ساختمانی در تورم ساخت و ساز حدود ۷۰ درصد است.
ساخت یک واحد حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن چقدر است؟ گفت: قیمت تمام شده پروژه‌هایی که امروز به اتمام رسیده بسته به شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان است که با احتساب وام ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت یک واحد حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.
مهدیار اسماعیلی ادامه داد: آورده متقاضیان گروه های حمایتی با توجه به پرداخت وام قرض‌الحسنه از سوی دولت، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
وی افزود: برای پروژه‌هایی که امروز آغاز شده و قرار است در سال جاری و سال آینده تکمیل شود با توجه به تورم، رقم تسهیلات را افزایش دادیم. این کار با دو هدف جبران بخشی از تورم فرآیند ساخت و کاهش آورده متقاضیان عملیاتی شد. در واقع هدف ما از این کار بهبود شرایط مردم در نهضت ملی مسکن بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در رابطه با قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی که به تازگی شروع شده نیز معاونت مسکن و ساختمان باید عدد دقیق اعلام کند.
وی با اشاره به نیاز ۱۰۰۰ همت منابع مالی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: تمام منابع مالی مورد نیاز این سامانه را صندوق ملی مسکن تامین کرده است تا قراردادهای بین موجر و مستأجر رایگان شود.
وی با تاکید بر اینکه سایت‌های مسکن مجهز به خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: در سال گذشته برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و جلوگیری از تورم خرید فولاد از طریق بورس کالا انجام شد که بزرگ‌ترین خرید فولاد به شمار می‌رفت. در سال گذشته صندوق ملی مسکن از طریق بورس کالا ۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید هزینه فولاد پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرد.
به گفته مهدیاراسماعیلی، صندوق ملی مسکن با تعهدی که برای تکمیل واحدهای در حال ساخت داشت در سال گذشته آسانسورهای نهضت ملی مسکن را با منابع داخلی صندوق به تعداد یک هزار و ۶۷۲ فقره خریداری کرد. همچنین قرارداد ۲ هزار و ۳۱۳ آسانسور باقی است که برای این آسانسورها ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت شد.
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: تا امروز بابت تکمیل محوطه‌ها و معابر دسترسی مسکن مهر باقی‌مانده این صندوق یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد.
این مقام مسئول از پرداخت وام قرض‌الحسنه به منظور تکمیل پروژه‌های با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: تا امروز یک هزار میلیارد تومان بابت این تسهیلات پرداخت شده است. همچنین، تا امروز ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع بازگشتی مسکن مهر در نهضت ملی مسکن هزینه شده است.
طراحی سازوکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت هزینه ساخت
مهدیاراسماعیلی در ادامه راهکارهای حیات صندوق را تشریح کرد و گفت: تلاش شد تا در دولت سیزدهم از طریق صندوق ملی مسکن روند خانه سازی در کشور متحول شود که یکی از آنها طراحی سازوکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت هزینه ساخت بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]