کنعانی: رویکردها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها در دولت جدید شاید متفاوت باشند
کنعانی: رویکردها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها در دولت جدید شاید متفاوت باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست‌های دولت جدید «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران به تلویزیون راشا تودی گفت: اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و رویکردهای کلی نظام که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شوند تغییر نمی‌کنند اما روش‌ها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها ممکن است در هر دولت متفاوت باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با راشا تودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت جدید آقای پزشکیان چه تغییراتی در انتظار کشور است، بیان کرد: «ملت ایران پس از ۵۰ روز از شهادت رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، رئیس‌جمهور جدید کشور را انتخاب کردند و این بیانگر دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران است. دولت جدید به عنوان چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های کلی و خارجه خود براساس اصول قانون اساسی و خط مشی‌هایی که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شوند، عمل خواهد کرد و سیاست‌های کلی تغییر نمی‌کنند.»
او در ادامه تاکید کرد: «اما با این حال، رویکردها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها در هر دولت متفاوت هستند.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به توسعه روابط با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: «ما آماده توسعه روابط با دیگر کشورهایی هستیم که به یک اندازه تمایل به برقراری روابط با ایران براساس اصول احترام متقابل، برابری و زمینه‌های برابر دارند.»
کنعانی افزود: این یعنی ما به دنبال پیشرفت روابط سازنده و تحکیم روابط دوستانه با همه کشورها در همه زمینه‌ها از سیاسی گرفته تا اقتصادی و هم‌چنین تجاری، فرهنگی و روابط بین مردم هستیم.
او با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدگاه‌های خودش را درباره سیاست خارجه با مردم ایران و تمام کشورهای جهان به اشتراک گذاشته، تاکید کرد: «من قصد ندارم به جای او صحبت کنم و مطالب گفته شده است و می‌دانم که دولت آتی به توسعه روابط با دیگر کشورها ادامه خواهد داد و اصل را برای ایجاد دنیایی بهتر برای همه، همکاری‌های سازنده در مسائل امنیتی و هم‌چنین روابط با کشورهای همسایه و منطقه بنا خواهد کرد.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «بی‌شک منطقه شراکت جدی و تاثیرگذاری را با دولت چهاردهم هنگامی که بر سر کار بیاید خواهد داشت که در جهت پیشبرد امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.»
او درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا «همکاری سازنده با همه کشورها» می‌تواند شامل آمریکا و دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر باشد، پاسخ داد: «مسئولیت وضعیت کنونی در روابط ایران-آمریکا بر گردن دولت آمریکا است. از زمان پیروزی جمهوری اسلامی ایران، دولت‌های ایالات متحده آمریکا از هیچ تلاشی برای اتخاذ رویکرد خصمانه و مداخله‌جویانه علیه ایران دریغ نکرده‌اند. آنها حتی به تعهد خود در چارچوب توافق بین‌المللی – برجام – عمل نکرده‌اند و به طور غیرقانونی از آن خارج شدند. مطمئنم روابط ایران-آمریکا دستخوش تغییراتی خواهد شد البته اگر آمریکا تصمیم بگیرد رویکرد خصمانه‌اش علیه ایران را تغییر دهد. حتی اگر دولت جدیدی سر کار بیاید، این آمریکا است که باید رویکردی جدیدی را اتخاذ کرده و ثابت کند که مایل به عقب‌نشینی از رفتارهای اشتباه گذشته است. نیاز به گفتن نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران نیست که در معرض سیاست‌های اشتباه ایالات متحده قرار گرفته است، بلکه بسیاری از کشورهای منطقه در معرض این سیاست‌های اشتباه هستند و از سیاست‌های خصمانه و مداخله‌جویانه آمریکا گله‌مند هستند.»
او تاکید کرد: «تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی به خوبی ثابت کرده است که ایران تسلیم فشارها نخواهد شد و برعکس به طور صحیح به این رفتارها پاسخ خواهد داد. پیش از هر چیزی، دولت کنونی یا آتی آمریکا باید تعهد عملی خود را به برجام ثابت کرده و به آن بازگردند و تعهدات را اجرا کنند.»
ناصر کنعانی با اشاره به محبوبیت شهید ابراهیم رئیسی و حضور پرشور مردم در مراسم تشییع وی اظهار کرد: «شهید ابراهیم رئیسی بسیار محبوب بود و حضور میلیون‌ها مردم در خیابان‌ها برای مراسم خاکسپاری او مُهر تاییدی برای این حجم از محبوبیت او بوده است؛ اما این همه چیز نیست. او حتی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی چهره‌ای بسیار قابل احترام بود. ما در این سه سالی که او رئیس‌جمهور بود شاهد پیشرفت چشمگیری در روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دور و نزدیک بوده‌ایم. بیش از ۶۰ کشور در مراسم او شرکت کرده و افرادی از سطوح مختلف از جمله پادشاهان، روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای پارلمان‌ها، وزرای خارجه و هم‌چنین دیگر وزیران ادای احترام کردند. ما صدها پیام تسلیت و همدردی از کشورهای مختلف دریافت کردیم؛ در میان آنها هم‌چنین کشورهای اروپایی بودند که همدردی خود رابا دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ابراز کردند. علاوه بر این‌ها، مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر نشست‌ها کار خود را با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به رئیس‌جمهور آغاز کردند. در این میان، برخی رسانه‌ها خوشحالی خود را نسبت به فوت رئیس‌جمهور ابراز کردند که چیزی جز اخلاق به زوال رفته خود را ثابت نکردند.»
این دیپلمات ایرانی با اشاره به روابط ایران-روسیه تصریح کرد: «روابط روسیه-ایران به لحاظ تاریخی بهترین است. ما همکاری‌های متقابل و سازنده‌ای داشته‌ایم. هر ۲ طرف توافق کرده‌اند که به طور مشترک برای ایجاد شرایط بهتر در منطقه همکاری کنند. هم‌چنین تقویت روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری به نفع مردم هر ۲ کشور خواهد بود. دولت سیزدهم بر پیشرفت روابط با کشورهای همسایه تمرکز داشته و بی‌شک این کار در دولت چهاردهم نیز ادامه‌دار خواهد بود. فدراسیون روسیه همسایه بسیار مهم ما در منطقه است. ما به پیشرفت بیشتر همکاری‌های اقتصادی ادامه خواهیم داد و هم‌چنین تعدادی پروژه‌های راهبردی مشترک را آغاز کرده‌ایم و این پروژه‌ها برای مقابله با تروریسم منطقه‌ای ادامه خواهند داشت. ایران و روسیه در شراکت راهبردی همکاری کرده تا اطمینان حاصل کنند که صلح و ثبات در منطقه برقرار می‌شود. منطقه به همکاری و شراکت راهبردی ایران و روسیه نیاز دارد و این در بیانیه‌های رهبر انقلاب نیز ذکر شده‌ است. ایران و روسیه قاطعانه به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد.»
وی همچنین ادامه داد: «درنتیجه، من معتقدم که ما و روسیه در مواجه با فرصت‌های جدید، روابط دوجانبه خود را تحکیم خواهیم کرد. هم‌چنین، اولین تماسی که دکتر پزشکیان از یک سیاستمدار خارجی دریافت کرد، تماس تلفنی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور محترم فدراسیون روسیه بود. همین به تنهایی بیانگر این است که روابط دوستانه و سازنده ایران و روسیه در آینده ادامه خواهد داشت.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با پیشنهاد ایران مبنی بر «اتصال سیستم‌های پرداخت کشورهای عضو بریکس» گفت: «دولت آمریکا متاسفانه از دلار ابزارسازی کرده است تا هژمونی یک‌جانبه‌گرایی خود را علیه کشورهای جهان اعمال کند. این تمامیت‌خواهی و امپریالیسم توسط ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود و این کشور با دلار، فشاری را علیه کشورهای مستقل اعمال و از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده تا کشورهای مستقل جهان به ارزهای ملی خود روی بیاورند و از آنها در تجارت خود استفاده کنند. براساس چارچوب همکاری‌های موجود، ایران و روسیه به توافق خوبی رسیده‌اند که استفاده از ارزهای ملی برای تجارت را ملزم می‌داند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده که مکانیسم مشابهی در سطح گروه بریکس برای تجارت، روابط مالی و بانکی استفاده شود. بریکس پتانسیل خوبی دارد تا چندجانبه‌گرایی را در مقابل تک‌جانبه‌گرایی سرکوبگر غرب پیش ببرد تا ثابت کند که چندجانبه‌گرایی نه تنها در منطقه بلکه در سرتاسر جهان پیروز خواهد شد. حقیقتا کشورهای جهان از دست سیاست‌های تک‌جانبه‌گرایانه غرب به‌ستوه آمده‌اند و به همین دلیل است که اقدام مشترک ما به سمت چندجانبه‌گرایی به طور گسترده‌ای مورد استقبال کشورهای جهان قرار گرفته است. ایران و روسیه هر ۲ اعضای بریکس هستند و این فرصتی را برای پیشرفت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایجاد می‌کند. امسال فدراسیون روسیه ریاست بریکس را برعهده دارد و قرار است برنامه‌هایی را در چارچوب این بلوک اجرا کند.»
کنعانی در پایان درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «اعمال تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. این تحریم‌ها بر مردم اثر می‌گذارد و درنتیجه نقض حقوق بشر محسوب می‌شوند. مردم ایران طی این ۴۵ سال تا مغز استخوان تحریم‌های ظالمانه آمریکا را احساس کرده‌اند. این تحریم‌ها حتی بر واردات و خرید اقلام دارویی برای درمان مردم نیز تاثیر داشته است؛ بنابراین شکی نیست که آنها عمیقا و شدیدا حقوق بشر را نقض کرده‌اند. جامعه جهانی می‌تواند با استقبال از چندجانبه‌گرایی برای مثال بریکس یا سازمان همکاری شانگهای به این تحریم‌ها واکنش نشان دهد. حقیقتا کشورهای جهان از فشارها و تحریم‌های آمریکا بیش از پیش متنفر هستند. کشورهای جهان به سمت خودکفایی و توسعه ملی حرکت می‌کنند و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ترویج می‌دهند و سرانجام این آمریکا است که بازنده خواهد بود.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]