درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی طی ۲ سال ۵ برابر شد
درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی طی ۲ سال ۵ برابر شد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم مجموع درآمد این فرودگاه ۹۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم ۵ برابر شد.

به گزارش بازار، سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در برنامه «صف اول» گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه فرودگاه در یک محدوده داریم و به همین دلیل به عنوان شهر فرودگاهی شناخته می‌شود. سال ۸۴ فاز اول این فرودگاه به بهره برداری رسید و در برنامه پنجم و ششم قرار شد فرودگاه به عنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر قرار گیرد اما به دلایل مختلف حرکت فرودگاه به کندی انجام گرفت و فاز دو انجام نشد.

او افزود: فاز دو ایجاد یک فرودگاه جدید با ابعاد ۵ برابر ظرفیت فرودگاه فعلی است. هر آنچه که در فاز یک داریم در فاز دو به صورت کلان‌تر وجود دارد. این پروژه اعتبارات خاصی را نیاز داشت و در سال‌های قبل با یک شرکت چینی در مدل تهاتر وارد مذاکره شدیم که با استقبال آنها مواجه شد. برای اینکه بتوانیم از توان مهندسان داخلی هم استفاده کنیم یک شرکت داخلی را با شرکت چینی همراه کردیم و یک کنسرسیوم تشکیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به کارهایی که در گذشته انجام شده، در فاز دوم برنامه داشتیم نشست و برخواست هواپیما را تا پایان امسال به سرانجام برسانیم البته به دلیل شرایطی که مدتی در کشور حاکم شد، روند پیشرفت و تخصیص اعتبارات کند شد. رئیس جمهور روی این پروژه تاکید ویژه دارند و امیدواریم با تخصیص به موقع درشش ماه ابتدایی سال آینده بتوانیم در فاز اول که تکمیل باندهای پروازی و پل‌های ارتباطی و کلیه تجهیزات روشنایی است، این پروژه را پیش ببریم.

چلندری در خصوص افتتاح فرودگاه سلام گفت: توفیق داشتیم عملیات حج ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را بالاترین سطح رضایتمندی انجام دهیم. برای حج تمتع حدود ۲۵۶ پرواز انجام دادیم و ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائرین از شهر فرودگاهی امام خمینی و پایانه سلام به مکه مشرف شدند. بالای ۵۰ درصد زائرین از ۱۱ استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند.

او افزود: در پایانه ۱ در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر از فرودگاه امام جابجا کردیم. در سال ۱۴۰۱ نیز میزان مشابهی ثبت شد وحدود ۴۵ هزار پرواز هم انجام شد این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسید و ۴۹ هزار پرواز انجام شد. حدود ۱۰ درصد افزایش مسافران را شاهد بودیم. در ۱۴۰۳ افزایش ۱۵ درصدی را در آمار ۵ ماهه ابتدای سال شاهد هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم میزان جابجایی ما در سال جاری به نزدیکی ۹ میلیون مسافر برسد.

چلندری در خصوص وضعیت سودآوری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۹۰۰ میلیارد تومان مجموع درآمد فرودگاه بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم ۵ برابر شد و به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم در سال ۱۴۰۳ به بالای ۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین فرودگاه‌های ما بنگاه‌های اقتصادی هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]