خرید نهاده‌ها در زمان مناسب به نفع منافع کشور است
خرید نهاده‌ها در زمان مناسب به نفع منافع کشور است

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: تفاوت قیمت خرید غلات و نهاده‌ها در زمان‌های مختلف اختلاف فاحشی در توناژ بالا دارند که برای جلوگیری از ضرر و زیان در منافع ملی، لازم است، شرکت‌های دولتی در بهترین زمان برای خرید اقدام کنند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران امروز در نشست خبری چهارمین کنفرانس ایران گرین در اتاق بازرگانی، اظهار داشت: در تجارت غلات و برای تامین نیاز کشور به این محصولات لازم است که آن را در زمان ارزانی این محصولات در بازارهای جهانی خریداری کنیم تا منافع کشور نیز تامین شود.

وی افزود: حتی می توان در زمان هایی که قیمت غلات درجهان کف قیمت است آن را خریداری و در زمان مناسب و سقف قیمت آن را به بازارهای جهانی عرضه کرد.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ادامه داد: اما در مواقعی مشاهده می‌شود که ما برعکس عمل می‌کنیم و غلات مورد نیاز کشور را که در حجم بالایی نیز هست در زمان اوج گرانی می‌خریم که این مهم بارها در بازاری مانند برنج روی داده است؛ زیرا این محصول در مواقعی در ایران با ممنوعیت واردات مواجه است.

خرید غلات در زمان مناسب به نفع منافع ملی است

مرتضوی تصریح کرد:  تفاوت قیمت خرید غلات و نهاده‌ها در زمان‌های مختلف اختلاف فاحشی در توناژ بالا دارند که برای جلوگیری از ضرر و زیان در منافع ملی، لازم است که شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام در بهترین زمان برای خرید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید دولت شناخت دقیقی از میزان تولید و مصرف کشور داشته باشد.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اهمیت تحقق امنیت غذایی در کشور از محل تولید داخل، گفت: اینکه بتوانیم همه نیاز کشور را در داخل تولید کنیم برای کشور ضروری است که این مهم باید براساس وضعیت منابع آبی صورت گیرد و در مواردی که با کمبود آب مواجه هستیم آن را به سمت کشت فراسرزمینی ببریم.

مرتضوی گفت: خرید غلات مورد نیاز کشور از زمان دفاع مقدس در اختیار شرکت‌های دولتی قرار گرفت اما با این وجود همواره بخش خصوصی ظرفیت‌های لازم را برای این کار داشته است.

آرد مورد استفاده در نانوایی های ایران جزو تیره ترین ها در دنیا است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با سبوس گیری بیش از اندازه نان در کشور ، گفت: برخلاف تصور موجود نانی که در کشور تولید می‌شود جز تیره ترین آرد موجود در دنیا تولید می‌شود.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: میزان سبوس موجود در آرد تولیدی کشور به طور میانگین ۱۳ درصد است که بیشترین میزان آرد سبوسدار در نان‌های سنگک وجود دارد.

مرتضوی اضافه کرد: موضوع پخت نان در نانوایی ها در خروجی نان تولیدی بسیار بااهمیت است و اینکه نانوایان بتوانند از آرد سبوسدار به درستی استفاده کنند.

وی اظهار داشت:موضوع افت گندم در خرید تضمینی توجه بیشتری صورت گیرد و به استاندارد ها و قوانین موجود در این ارتباط توجه شود.

دستیابی به خودکفایی نیازمند اصلاح زیرساخت ها است

علیرضا کریمی رئیس کانون هماهنگی‌های زنجیره گندم، آرد و نان ایران نیز اظهار کرد: دستیابی به خودکفایی در تولید گندم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که برای تحقق این امر مورد نیاز است.

وی افزود: تولید بذر مناسب،آمایش زمین، نظام سهامداری و صاحبکاری در مزرعه برای دستیابی به خودکفایی در تولید گندم باید اصلاح شود.

رئیس کانون هماهنگی های زنجیره گندم آرد و نان ایران ادامه داد: در صورتی تداوم شرایط فعلی در سالهایی به خودکفایی گندم می‌رسیم اما این خودکفایی پایدار نخواهد بود؛ هرچند در برخی موارد در آمار ارائه شده درباره تولید گندم تردیدهایی نیز وجود دارد.

کریمی تصریح کرد: امیدواریم بستری فراهم شود که در آینده گندم و آرد با کیفیت تری در کشور با برگزاری کنفرانس‌های این چنینی تولید شود.

نهاده‌های دامی را ۸۰ دلار گرانتر می خریم

به گزارش تسنیم،شریف نظام‌مافی رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس و مدیر اجرایی این کنفرانس نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره گران خرید نهاده های دامی، اظهار داشت: براساس برآورد انجام شده شرکت پشتیبانی امور دام هر تن نهاده های دامی خریداری شده را حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار گران خریداری می‌کند و با خرید این محصولات در زمان مناسب می توان بهای کمتری را پرداخت.

نظام‌مافی تاکید کرد البته رقم اعلام شده دقیق نیست حدث و برآوردی است که در این زمینه می توان داشت.

وی یادآور شد: کوچکترین اتفاقی در دنیا می تواند در نرخ خرید نهاده ها و غلات اثر بگذارد به طوری که اگر یک طوفان در چین بیاید و به کشتی غلات آسیب بزند،  قیمت نهاده ها در برزیل افزایش می یابد؛ براین اساس لازم است که توجه لازم به خرید در زمان مناسب را داشت.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]