فصل صید تون‌ماهیان در آب‌های جنوبی کشور آغاز شد
فصل صید تون‌ماهیان در آب‌های جنوبی کشور آغاز شد

معاون دفتر امور صید سازمان شیلات ایران گفت: با پایان بادهای موسمی مونسون، صیادان ایرانی از اواسط شهریور ماه، صید تون‌ماهیان را در آب‌های فراساحل آغاز ‌کردند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، رضا عباسپور نادری معاون دفتر امور صید سازمان شیلات ایران در این خصوص گفت: با پایان بادهای موسمی مونسون، صیادان ایرانی از اواسط شهریور ماه، صید تون‌ماهیان را در آب‌های فراساحل آغاز ‌کردند.

وی افزود: این صید تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده که با شروع تلاطم و مواج بودن دریا در اقیانوس هند و عمان همراه است، ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: شرایط مساعد دریا و فعالیت حدود هزار فروند شناور صیادی، نویدبخش صیدی پررونق در این فصل است.

عباسپور نادری تصریح کرد: ایران با صید بیش از ۲۶۰ هزار تن ماهیان تون در سال گذشته، رتبه نخست صید این ماهی در صیدگاه غرب اقیانوس هند، محدوده صیدگاهی (IOTC) را به خود اختصاص داده و این در حالی است که کل صید ماهیان سطح‌زی درشت در آب‌های جنوبی کشور به حدود ۳۴۵ هزار تن رسیده است که نشان از اهمیت بالای صید تون‌ماهیان در اقتصاد منطقه و معیشت صیادان ساحل‌نشین بویژه در استان‌های سیستان وبلوچستان و هرمزگان دارد.

وی گفت: معیشت هزاران صیاد و ساحل‌نشین در جنوب کشور به صید تون‌ماهیان وابسته است و از این رو سازمان شیلات ایران تلاش می‌کند تا با اتخاذ تدابیر مناسب، شرایط را برای صید پایدار و بهره‌برداری بهینه از این ذخایر ارزشمند فراهم کند.

معاون دفتر امور صید سازمان شیلات ایران تاکید کرد: ایران با برخورداری از ناوگان صیادی توانمند، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صید تون‌ماهیان در سطح منطقه و اقیانوس هند کسب کند و کشور ایران با دارا بودن رتبه نخست صید تون‌ماهیان در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم در کل این اقیانوس، به عنوان یکی از کشورهای مطرح در بهره‌برداری از ذخایر مذکور شناخته می‌شود .

وی افزود: سازمان شیلات ایران با اتخاذ تدابیر و برنامه‌هایی نسبت به ترویج و توسعه روش‌های صید انتخابی از جمله روش صید رشته قلاب طویل (لانگ لاین) با هدف ارتقای ارزش افزوده ماهیان مذکور اقدام کرده است تا با افزایش بهره‌وری، شرایط بهتر و مناسب‌تری برای فعالیت صیادان در این حوزه فراهم آید.

عباسپور نادری از آغاز فصل صید میگو در بوشهر از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تاکنون مجموع صید قایق و لنج حدود ۵۸۰ تن بوده که از این مقدار حدود ۴۴۰ تن میگوی صورتی و حدود ۱۴۰ تن میگو سر تیز صید شده و این صید همچنان ادامه دارد.

وی افزود: میزان صید میگوی صورتی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۱ درصد کاهش و صید میگوی سرتیز افزایش نشان می‌دهد، ضمن آن که افزایش نسبی قیمت فروش محصول توسط صیادان منجر به توجیه اقتصادی فعالیت، متناسب با میزان صید شده است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]