۶۲ هزار نفر برای رقابت به عنوان کشاورزان نمونه ثبت نام کردند
۶۲ هزار نفر برای رقابت به عنوان کشاورزان نمونه ثبت نام کردند

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت:۶۲ هزار نفر برای رقابت به عنوان کشاورزان نمونه ثبت نام کردند که بعد از بررسی مستندات آنها کشاورزان نمونه در بخش های مختلف انتخاب می شوند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم محمدمهدی قاسمی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی امروز در نشست خبری اظهار داشت: بخش ترویج کشور نیازمند عنایت بیشتری است که با توجه به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی و نگاه ایشان، به نظر می رسد که در آینده به موضوع آموزش و ترویج کشاورزی توجه بیشتری شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره اقداماتی که برای بهره گیری از ظرفیت کشاورزان پیشرو در کشور انجام می‌شود، گفت: هفتاد هزار نفر کشاورز پیشرو تا به امروز در کشور شناسایی شده است که اقدامات آموزشی و ترویجی بخش کشاورزی ما نیز بر اساس همین کشاورزان پیشرو انجام می شود.

کاهش تولید انگور به دلیل تغییرات اقلیمی در قزوین

وی با اشاره به اتمام ثبت نام برای معرفی کشاورزان نمونه گفت: سامانه برای همین منظور پیش بینی شده است که بر روی آن شصت و دو هزار نفر کشاورز ثبت نام کردن تا صلاحیت های آنها برای معرفی به عنوان کشاورز نمونه بررسی شود.

قاسمی تصریح کرد: بعد از بررسی مستندات این کشاورزان که از مناطق مختلف کشور هستند کشاورزان نمونه معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری تسنیم درباره گزارش عملکرد این کشاورزان نمونه، گفت: در حالی که کشاورز نمونه ما توانایی تولید سیزده تن گندم در هکتار را دارند این وضعیت ممکن است در مزرعه برخی کشاورزان تا سه الی چهار تن کاهش یابد.

قاسمی تصریح کرد: موضوع عملکرد تولید عوامل مختلفی از جمله کیفیت آب، شرایط جوی و بذر مناسب برای آن منطقه بستگی دارد به طوری که در برخی از مناطق امکان تولید بیشتر از هشت گندم در هر هکتار  وجود ندارد و در مناطق دیم نیز حداکثر عملکرد تولید گندم سه الی چهار تن در هکتار است.

وی یادآور شد که ظرفیت تولید زارعان نمونه سه تا چهار برابر سایر کشاورزان، باغبان نمونه چهار تا پنج برابر و دامداران نمونه یک و نیم تا دو برابر سایر دامداران است.

معاون سازمان تات در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم که برای استفاده از ظرفیت دوازده هزار نفر هیئت علمی دانشگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی در کشور چه برنامه ای وجود دارد، گفت: از این ظرفیت بزرگ اساتید دانشگاه‌ها و هیئت علمی می توان برای آموزش و ترویج در بخش کشاورزی استفاده کرد که برای تحقق این امر نیازمند مهیا شدن اقداماتی  از جمله تفاهم نامه هایی در سطح وزرا هستیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم برای این اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: می توان این موضوع را در قالب ارتقای شغلی و رتبه علمی آنها قرار داد، همچنین موسسه تحقیقات و آموزش کشاورزی آماده همکاری و مساعدت در این زمینه است.

سالانه ۲۴ میلیون تن غذا در ایران از بین می‌رود

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی از تولید تا رسیدن به سر سفره مردم از دست می‌رود.این آمار فقط مربوط به ایران نیست و آمارهای سازمان خواروبار جهانی ملل متحد نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی در جهان ضایعات دارد.

قاسمی گفت: اگر کشور بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به نصف کاهش دهد حدود ۲۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی و غذایی کشور اضافه می‌شود.

همچنین به طور مشخص طرحی برای کاهش ضایعات کشاورزی در کشور در حال اجرا است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]