پاسخ به سوال پرتکرار بازنشستگان / تکلیف همسان سازی حقوق چه شد؟
پاسخ به سوال پرتکرار بازنشستگان / تکلیف همسان سازی حقوق چه شد؟

به گفته صولت مرتضوی، مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

اگر چه دو ماه از سال گذشته است، برنامه هفتم توسعه به مرحله اجرایی نرسیده و همچنین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هنوز مشخص نشده است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف برنامه هفتم توسعه است که بایستی از ابتدای امسال اجرایی شود.

به گفته صولت مرتضوی، مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

او همچنین در اظهارنظر دیگری در پاسخ به این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با توجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرده؛ باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شده؛ تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال ۱۴۰۳ خواهد بود. هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

سازمان تامین اجتماعی، به عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی زیرمجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است. این سازمان بر اساس قوانین و ماده ۴ اساسنامه مربوطه و با رعایت مقررات و قوانین مربوط، اداره می‌شود.

منابع مالی این سازمان از محل حق بیمه مکسوره از حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی و ذخایر حاصله از سرمایه گذاری های سازمان در شرکت‌ های اقماری تحت پوشش هولدینگ بزرگ اقتصادی شستا تامین می شود.

تامین اجتماعی مولد و درآمدزا

سعید تبریزیان کارشناس حوزه کارگری با اشاره به دلایل زیان ده بودن سازمان تامین اجتماعی گفت: چگونه ممکن است سازمانی مولد و درآمدزا با قدمت بیش از نیم قرن سابقه  ، ظرف سه دهه اخیر گرفتار بحران‌های اقتصادی و کسری بودجه شود.

او در ادامه  تصریح کرد: متاسفانه دولت‌ها با سوء استفاده از عدم نظارت عمومی و مدیریت ناکارآمد منتسب به حاکمیت ، بخش اعظم سرمایه سازمان را به نفع خود مصادره کرده و همچنین با تحمیل هزینه های بیمه ای گروه‌های اجتماعی و حمایتی تحت پوشش  خود به سازمان ،  موجب تضعیف بنیه مالی و اقتصادی و عدم توانائی جهت ارائه خدمات بیمه ای و حمایتی به بیمه گذاران حقیقی شده اند .

 تبریزیان درباره مطالبات دولت و عدم پرداخت مطالبات کارگران به سازمان تامین اجتماعی گفت: با یک تحلیل بسیار ساده کاهش ارزش ریالی صدها هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سازمان نزد دولت که تاکنون همچنان بلاتکلیف است با توجه به تورم موجود را جز ضعف مدیریت و سوء استفاده از اختیارات فراقانونی چه می‌توان نامید .با توجه به ماهیت حقوقی و غیر دولتی بودن و استقلال مالی سازمان ، انتفاع و بهره برداری از منابع آن با کدام معیار حقوقی و حقیقی منطبق است.

او با توجه به پذیرش مسئولیت سازمان توسط وزارت رفاه که خود نیز در تدوین و تنظیم برنامه بودجه در هیئت وزیران مشارکت داشته اند گفت:عدم تخصیص بودجه برای رد دیون دولت به سازمان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد  . بیش از ۵۰ درصد جمعیت بیمه پرداز کشور بیمه خود را پرداخت کرده اند. با پذیرش مسئولیت سازمان بیمه گر ، مکلف و موظف به ارائه خدمات حمایتی و بیمه ای بوده و براساس قوانین و مقررات سازمان الزام به درمان رایگان و فراگیر و ترمیم حقوق براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی از اولویتهای وظایف جنابعالی است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 تبریزیان گفت: با توجه به تعامل نمایندگان بازنشستگان در اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق در سال ۱۴۰۳، متأسفانه در قالب برنامه مجلس ۴۰/۳۰/۳۰، آیا متناسب‌سازی منصفانه‌ای برای بازنشستگان وجود دارد؟ با توجه به اینکه بازنشستگان تأمین اجتماعی نیازی به این طرح مجلس نداشته و ندارند، چرا که ماده ۹۶ متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی را برای سازمان به طور کامل مشخص کرده است.

این فعال جامعه کارگری تاکید دارد: آیا تصمیم بر آن است که میلیون ها بازنشسته رنجور و ناتوان را به کف خیابان‌ها هدایت کرده و هزینه ای بر چالش‌های کشور تحمیل شود.

اودر ادامه با صراحت اعلام کرد: ۲۵ درصد سهم متناسب سازی حقوق از ابتدای سال ۱۴۰۰ را جزء مطالبات و حقوق برزمین مانده خود می‌دانیم واجرای کامل و صد درصدی ماده ۹۶ بجای طرح های بی محتوی  وهمچنین الزام به درمان رایگان ماده ۵۴ و جمع کردن بساط تبعیض یعنی ماده ۶۹ وهمچنین جمع کردن بساط طرح کرامت رضوی و وام از کانون عالی وبدست گرفتن اجرای آن توسط خود سازمان از طریق سامانه ای کردن که مستقیما مدیریت سامانه با سازمان باشد وهمچنین تغییر اساسنامه و دستورالعمل‌ها وساختارکانون عالی ودیگر مطالبات بازنشستگان که سازمان بعنوان بیمه گر بوده و از قوانین آن بنفع بیمه گذار باید اقدام شود  لذادر صورت عدم توجه به این مطالبات ، قبل از اتمام سال جاری ، مسئولیت چالش‌های با وزارتخانه کار و رفاه و تامین اجتماعی است.

منبع:

خبر آنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]