کشمکش بر سر تعطیلی شنبه ها ادامه دارد! / مخالف هستید یا موافق؟
کشمکش بر سر تعطیلی شنبه ها ادامه دارد! / مخالف هستید یا موافق؟

سمیعی گفت: اقتصاد ما به خصوص در شرایط تحریمی فعلی جزیره ای جدا افتاده از اقتصاد جهانی است. در شرایط فعلی، تعطیلی روز شنبه را باید تنها با عوامل موثر داخلی کشور مورد نقد و بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش‌ ها، لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس به تصویب رسیده و در انتظار تأیید شورای نگهبان است. براساس این لایحه شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته در نظر گرفته شده است. قبل از این تنها جمعه به عنوان روز تعطیل رسمی بود. همه دستگاه‌ های اجرایی اعم از ستادی و استانی موظف هستند ساعات کاری خود را در پنج روز هفته (از یکشنبه تا پنج‌شنبه) تنظیم کنند.

این قانون استثناهایی دارد و شامل واحدهای نظامی، انتظامی، امنیتی و بخش عملیاتی خدمات‌ رسان مانند بیمارستان‌ ها، مراکز بهداشتی-درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ ها و اماکن ورزشی نمی‌ شود. این مراکز می توانند همچنان شش روز در هفته فعالیت کنند. در صورت تأیید لایحه مذکور توسط شورای نگهبان، تعطیلات آخر هفته در کشور تغییر خواهد کرد. 

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی داشت و به ابعاد اجرایی شدن طرح تعطیلی شنبه ها پرداخته است و به این سوال پاسخ داده شده است که آیا تعطیلی شنبه ها بر روند وضعیت اقتصادی کشور اثر مثبتی خواهد گذاشت یا خیر.

نقش تعطیلی شنبه ها بر وضعیت اقتصادی کشور

 اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز در خصوص اثر تعطیلی شنبه ها بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: این سوال شما بنده را به یاد « قصه حسنی » انداخت که معروف به این بود « حسنی  به مکتب نمی‌رفت و وقتی می‌رفت جمعه می‌رفت!» . برای کسی که اهل رفتن به مکتب نیست چه فرقی می ‌کند، که جمعه یا شنبه یا پنجشنبه تعطیل باشد یا نباشد.

وی افزود: اقتصاد ما به خصوص در شرایط تحریمی فعلی جزیره ای جدا افتاده از اقتصاد جهانی است. همسان سازی روزهای تعطیلات مثل همسان‌ سازی ورودی لوله آب از انشعاب است در زمانی که انشعاب کلا قطع است، چه تفاوتی می‌کند؟ پس زمانی می توان این موضوع را تحلیل کرد که جریان اقتصادی موثر و پویا در کشور قابل مشاهده باشد، لذا در شرایط فعلی، تعطیلی روز شنبه را باید تنها با عوامل موثر داخلی کشور مورد نقد و بررسی قرار داد.

آسیب تعطیلی بیشتر بر بازارهای مالی و سرمایه

این کارشناس اقتصادی درباره آسیب تعطیلی بیشتر بر بازارهای مالی و سرمایه خاطرنشان کرد: تعطیلی بیشتر برای بازارهای مالی و سرمایه منجر به ریزش حجم معاملات این بازارها می شود. دلیل آن هم کاملا مشخص است  چون فعالان بازار که به صورت روزانه در بازارها معامله انجام می دهند و فعالیت دارند، در روزهای تعطیل فعالیت نمی‌ کنند و با توجه به مالیات نیم درصدی روی معاملات فروش سهام، دولت از این درآمد محروم می شود.

سمیعی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اقتصاد کشور در حال حاضر در مسیر صحیحی دیده نمی شود، یعنی با غیر واقعی بودن و مصنوعی بودن قیمت ها، به خصوص، برای ارز و  حامل ‌های انرژی،  هر حرکت اقتصادی از جمله تولید،  صادرات یا واردات، همچنین بورس بازی های رسمی و غیر رسمی، حرکت هایی ناسالم تلقی می‌ شود و از نظر بنده هر گونه حرکت ناسالم،  هر مقدار کندتر و راکد تر باشد به صلاح نزدیک ‌تر است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]