هشدار جدی درباره پرداخت سود از طرف بانک ها
هشدار جدی درباره پرداخت سود از طرف بانک ها

بر اساس اظهارات معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور: این سازمان به شبکه بانکی کشور هشدار داده است که نرخ سود سپرده‌های بانکی را باید رعایت کنند. در صورت تخطی بانک‌ها از بخش‌نامه‌های بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها، سازمان بازرسی با مدیران عامل بانک‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، ستار شیرعالی، معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور، طی نامه‌ای به تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، موارد زیر را متذکر شده است:

– بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید نرخ سود سپرده‌های بانکی را مطابق با بخش‌نامه‌های بانک مرکزی رعایت کنند.

– در صورت تخطی از این موارد، سازمان بازرسی کل کشور با مدیران عامل بانک‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

این اقدام سازمان بازرسی کل کشور، با هدف حفظ حقوق سپرده‌گذاران و جلوگیری از تخلفات احتمالی در شبکه بانکی انجام شده است. به این ترتیب، بانک‌ها موظف هستند نرخ سود سپرده‌های بانکی را دقیقاً مطابق با مصوبات بانک مرکزی رعایت کنند.

وی در این نامه نوشته است: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در برخی بانک‌ها و عدم رعایت مقررات ابلاغی بانک مرکزی در این رابطه (بخشنامه‌های منتهی به ۲۸۰۳۷۳/۰۱ مورخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۱)، علاوه بر اینکه موجب افزایش بهای تمام شده پول شده، بلکه رقابت ناسالم در شبکه بانکی را به منظور جذب حداکثری منابع افزایش داده است؛ به گونه‌ای که برخی بانک‌ها بدون در نظر گرفتن عواقب ناگوار و جبران‌ناپذیر افزایش سود سپرده‌های سپرده‌گذاران بر تراز مالی بانک، به‌رغم هشدارهای قبلی، با هدف حفظ و افزایش سهم خود از منابع سپرده‌ای، همچنان در پی جذب سپرده از طریق افزایش نرخ سود سپرده‌ها هستند که در نهایت منجر به تشدید ناترازی در برخی بانک‌ها خواهد شد.

شیرعالی با تاکید بر اینکه مطابق با مفاد نامه اشاره شده موضوع نحوه پرداخت سود به سپرده‌های بانکی در سطح تمامی بانک‌ها و در کل کشور برای سال ۱۴۰۳ در دستورکار بررسی سازمان بازرسی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت و حساسیت موضوع در شرایط فعلی نظام بانکی، در صورت ملاحظه هرگونه تخطی از بخشنامه‌های بانک مرکزی، اقدامات قانونی لازم در ارتباط با عملکرد غیرقانونی مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیئت مدیره توسط آن سازمان صورت خواهد پذیرفت.

وی از بانک مرکزی خواست که به عملکرد شبکه بانکی در این رابطه نظارت مستمر به عمل آورده و گزارش اقدامات آن بانک را به سازمان بازرسی کل کشور منعکس کند.

ضمنا مردم می‌توانند گزارش‌های تخلفات احتمالی بانک‌ها و موسسات اعتباری را به درگاه ۱۳۶ اعلام کنند تا حسب مورد با هر تخلفی در این رابطه برخورد شود.

نرخ سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۳ چقدر شد؟

بانک همیشه به عنوان یک روش سرمایه گذاری مطمئن، یکی از انتخاب‌های سرمایه گذران بوده است. از عوامل مهمی که مردم را ترغیب می‌کند تا سرمایه‌های خود را به بانک‌ها بسپارند، سود بانکی است. اما تعیین نرخ سود بانکی هر ساله براساس بخشنامه بانک مرکزی است و همیشه این گونه نیست که بازار بانکی تعیین کننده آن باشد؛ امسال نیز بخشنامه‌ای در این خصوص صادر شده است.

تفاوت سود بانک و صندوق درآمد ثابت

یکی از راه‌های سرمایه گذاری برای دریافت سود ثابت ماهانه علاوه بر بانک ها، صندوق درآمد ثابت می‌باشد.
صندوق درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های بورسی است که عمده سرمایه‌گذاری آن در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق بدهی دولتی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهاداری است که دارای سود ثابت هستند. بخش اندکی از دارایی‌های این صندوق نیز در اوراقی همچون سهام یا حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. دلیل بیشتر بودن نرخ بازدهی این صندوق‌ها نسبت به سود بانک نیز همین سرمایه‌گذاری در سهام است که درصد آن در پرتفوی صندوق قابل تغییر توسط مدیریت است.
اقتصادآنلاین دراین رابطه نوشت سود یا بازدهی صندوق‌های درآمدثابت با توجه به افزایش نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند. مثلا صندوق درآمد ثابت افران، بزرگترین صندوق ETF درآمد ثابت کشور، اخیرا حداقل سود سالانه خود را به ۳۱ درصد افزایش داده است.
فرق بین صندوق درآمد ثابت و بانک، در واقع سود پرداختی است. همانطور که گفته شد در صندوق‌های درآمد ثابت این عدد به ۳۱ درصد هم می‌رسد.
این گزارش می‌افزاید در حالت کلی، سود صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۸ درصد بالاتر از بانک‌ها است. دلیل این قضیه، این است که صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند ۴۰ درصد دارایی صندوق را در بانک، ۵۰ درصد در اوراق مشارکت (به ویژه دولتی) و ۱۰ درصد در سهام شرکت‌های بورسی، سرمایه گذاری کنند و بدین جهت است که می‌توانند سود بالاتری از بانک به سرمایه گذاران اختصاص دهند.

 

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]