فراز و نشیب طلا در سال ۱۴۰۳ / بازار چطور پیش بینی می شود؟
فراز و نشیب طلا در سال ۱۴۰۳ / بازار چطور پیش بینی می شود؟

قیمت طلای ۱۸ عیار در چهارشنبه هفته گذشته به حدود سه میلیون و ۳۷۲ هزار تومان رسید. سقف قیمت طلا در آن روز سه میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان و کف قیمت آن سه میلیون ۳۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت طلا نسبت به روزهای اخیر با ریزش حدود ۲۲ هزار تومانی همراه بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار در سه شنبه هفته گذشته سه میلیون و ۳۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. قیمت طلا در ساعاتی از روز چهارشنبه، به سه میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید تا بالاترین قیمت روز حداقل در نیمه اول معاملات رقم بخورد. اما برای ساعاتی خریداران خوش‌شانس موفق شدند معامله را با قیمت سه میلیون و ۳۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان که پایین‌ترین بهای روز بود جوش بدهند.

تغییرات قیمت طلای ۱۸ عیار از ابتدای سال

قیمت طلای ۱۸ عیار امروز در حالی در محدوده سه میلیون و ۳۷۴ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر گرم آفتابی شد که در اوایل فروردین ماه، روی پله سه میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت؛ یعنی افزایش حدود چهار درصدی نسبت به روز‌های ابتدایی سال. بعد از گذشت حدود دو هفته، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۴۱۸ هزار تومان افزایش یافت و به رقم سه میلیون و ۶۸۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

قیمت طلای ۱۸ عیار یکبار دیگر در ۲۵ فروردین ماه روند صعودی تندی به خود گرفت و به سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان رسید. رکورد تاریخی قیمت طلای ۱۸ عیار در این روز جابجا شد و تا الان دست‌نخورده باقی‌مانده است.

طلای ۱۸ عیار پس از آن روز روند نزولی را طی کرد و در ابتدای اردیبهشت ماه (۹ اردیبهشت) به رقم سه میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در این روز، مشتریان زیادی به بازار مراجعه کردند تا بتوانند طلا را در پایین‌ترین حد قیمت خریداری کنند. قیمت طلای ۱۸ عیار در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود؛ این یعنی هر گرم طلای ۱۸ عیار طی این مدت ۵۹۰ هزار تومان گران شده است. البته دهم اردیبهشت ماه امسال یعنی تنها یک روز بعد ورق برگشت و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به سه میلیون و ۵۰۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. بدین ترتیب، هر گرم طلا نسبت به روز قبل حدود شش درصدی رشد را تجربه کرد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روند پر فرازونشیبی را طی کرد تا اینکه در روز‌های پایانی دومین ماه سال روی قله سه میلیون و ۶۰۰ هزار و ۸۰۰ تومانی ایستاد. در این بازه زمانی بازار طلا پر رفت‌و‌آمد شد و بسیاری از کسانی که طلا در خانه خود نگهداری می‌کردند، فرصت را غنیمت را شمردند تا آن را به بهای بیشتری بفروشند. سرمایه‌گذارانی که نتوانستند در این روز از بازار خارج شوند، ضرر کرده‌اند چون در ادامه بازار طلا روند عکس را طی کرد و در تاریخ پنجم خرداد ماه تا سه میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان عقب نشست.

میزان سود سرمایه‌گذاران چقدر بوده است؟

قیمت طلای ۱۸ عیار یک ماه قبل یعنی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت به محدوده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. اگر در آن روز بخشی از سرمایه خود را به طلا تبدیل کرده بودید، تا الان حدود ۳.۵ درصد از ارزش سرمایه‌تان آب رفته بود.

قیمت طلا در روزهای اخیر نسبت به سه سال قبل یعنی حوالی خرداد ماه ۱۴۰۰ با رشدی معادل ۲۲۳ درصد روبرو است و سرمایه‌گذاران در صورت یک‌سال صبوری در بازار طلا، الان می‌توانستند رشد ۳۴ درصدی ارزش سرمایه‌شان را شاهد باشند. اگر در تاریخ هشتم آذرماه ۱۴۰۲ بخشی از سرمایه‌تان را به طلای ۱۸ عیار تبدیل کرده بودید، الان پس از گذشت شش ماه، دارایی شما ۳۷ درصد سود داده بود.

سوددهی بازار طلا در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده چون ظرف یک هفته گذشته طلا نیم درصد ارزان شده.

طلای ۱۸ عیار را اگر برای سرمایه‌گذاری در یک ماهه اخیر انتخاب کرده‌اید، نسبت به سکه سودده نبوده است. چرا که در بازه زمانی یک ماهه، قیمت سکه، کاهش ۳.۳۲ درصدی را تجربه کرده، این در حالیست که قیمت طلای ۱۸ عیار کاهش ۲.۳۸ درصدی را ثبت کرده است.

منبع:

فرارو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]