۲ درخواست مهم بازنشستگان از مسعود پزشکیان | دولت چهاردهم به وعده‌ های خود عمل کند
۲ درخواست مهم بازنشستگان از مسعود پزشکیان | دولت چهاردهم به وعده‌ های خود عمل کند

نصرالله دریابیگی گفت: بازنشستگان کارگری خواهان عمل به دو اولویت درمان رایگان و حقوق به اندازه تورم هستند؛ حقوقی که تامین کننده سبد هزینه خانوار و بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار باشد.

یکی از دغدغه‌های اساسی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در این روزها، افزایش و همسان‌ سازی حقوق آنها است. به همین دلیل، بازنشستگان معترض سوالی مطرح کرده‌ اند که تکلیف افزایش حقوق آن ها در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود؟

نصرالله دریابیگی، نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی کشور، اظهار کرد که کارگران بازنشسته به دنبال یک زندگی آبرومند و شرافتمند پس از ۳۰ الی ۳۵ سال کار هستند و از حقوق مکفی و قانونی برای خود، خواسته زیادی ندارند.

وی ادامه داد: هر فردی که در ایران به قدرت رسید، به نام فقرا، کارگران و بازنشستگان شعار داد و در آخر به آن عمل نکرد؛ جامعه کارگری و بازنشستگی از آقای پزشکیان می‌خواهند که به وعده‌های خود عمل نماید.

دریابیگی خاطرنشان کرد: این قشر خواهان عمل به دو اولویت درمان رایگان و حقوق به اندازه تورم است؛ حقوقی که تامین کننده سبد هزینه خانوار و بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار باشد.

لایحه برنامه هفتم توسعه

با توجه به بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تأمین اجتماعی موظف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه، اقداماتی را برای متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل به عمل آورد؛ به طوری که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقرار گردد.

همسان سازی مستمری در سال اول به نسبت ۴۰ درصد، و در سال‌های دوم و سوم هرکدام به نسبت ۳۰ درصد تا رسیدن به ۹۰ درصد از نسبت اولیه مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال، صورت خواهد گرفت.

اجرای کامل طرح متناسب سازی

محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور با اشاره به اولویت های اصلی دولت جدید گفت:اولویت های دولت چهاردهم برای بازنشستگان باید بالا بردن سطح معیشت و افزایش توان خرید این قشر باشد. در دولت سیزدهم، لایحه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در برنامه هفتم توسعه به جریان افتاد. این افراد انتظار دارند همین روند در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود:هر کدام از نامزدهای انتخاباتی پیروز شوند، آن شخص رئیس جمهور تمام ایران خواهند بود. اما رئیس دولت آینده باید بداند که بازنشستگان پس از سی سال خدمت نباید دغدغه مادی داشته باشند.متأسفانه در حال حاضر، این مسئله برای بازنشستگان هنوز رفع نشده است. مرحوم آیت الله رئیسی به شدت تلاش کرد تا مشکلات این قشر را حل کند. طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، که در دولت قبل به جریان افتاد، ثمره تلاش های آن شهید بزرگوار بود.

محمد اسدی در مورد فرمول متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و تفاوت آن با بازنشستگان کشوری اضافه کرد:همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی دارای تفاوت هایی است. این تفاوت ها به دلیل وجود نظام رتبه بندی در بازنشستگان کشوری است. به همین دلیل، روند همسان سازی برای این دو گروه متفاوت است و باید با لحاظ کردن این تفاوت ها، سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسبی برای هر یک انجام شود.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور خاطر نشان کرد:برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، طبق قانون، نظام بیمه پردازی وجود دارد. این نظام، میزان حقوق بازنشستگی این افراد را تعیین می کند. به عبارت دیگر، میزان حق بیمه پرداختی توسط شاغلین و کارفرمایان در طول دوران اشتغال، تعیین کننده سطح مستمری بازنشستگی آنها است.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]