وضعیت معاملات بورس امروز | فراخوان جدید برای فعالان بازار سرمایه
وضعیت معاملات بورس امروز | فراخوان جدید برای فعالان بازار سرمایه

با توجه به آمار معاملات روز ۲۳ تیر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲,۲۰۰,۲۳۷ واحد رسید که نشان از رشد نزدیک به ۱ هزار واحدی داشت.

در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۳، بازار بورس با مواجهه با یک رشد محدودی در شاخص کل، نزدیک به ۱ هزار واحد کاهش یافت. این کاهش در شاخص کل، منجر به کاهش قیمت بسیاری از نمادهای معاملاتی و ظهور رنگ قرمز بر روی آنها شد که نشان‌دهنده کاهش ارزش سهم نسبت به گذشته و در نتیجه، کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت نامساعد بازار سرمایه در روز جاری را نشان می‌دهد.

این افت بازار ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش گسترده سهام توسط سرمایه‌گذاران در واکنش به اخبار و شرایط اقتصادی باشد. همچنین، تنزلات قیمتی در بورس می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی قرار گرفته باشد که بر بازار سرمایه تأثیرگذار هستند.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، رشد خیلی محدودی رخ داد و شاخص کل نزدیک ۱ هزار واحد بالا رفت. نمادهای بورسی مانند تاپیکو، فولاد، فولاد، شستا، شپدیس، کچاد، افق و فارس تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۴ تیر ۱۴۰۳

 

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند ریزش کاهشی شد تا با ریزش ۴۴۲ واحدی به ۷۰۳ هزار و ۴۴۳ واحدی رضایت دهد.

 

 

 

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد نزدیک به ۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۳,۹۶۳,۰۵۲.۵۱۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۱,۰۴۸.۵۶ میلیارد ریال و حجم معاملات ۶.۱۹ میلیارد سهم است.

 

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، شگویا، فزر، حسینا، تجلی، بپاس و شاوان هستند.

خبرهای مهم بورسی در ‍۲۴ تیر ۱۴۰۳

در کنار معضلاتی که صنایع مختلف حاضر در بازار سرمایه به دلیل اتخاذ برخی از تصمیمات دولتی با آن مواجه می‌شوند، محدودیت‌های ایجاد شده در مصرف برق واحدهای تولیدی و نیز تعیین نرخ برق صنایع از جمله مسایلی است که فعالیت این واحدها را مورد تهدید قرار داده و عدم فعالیت درست صنایع در تابستان منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن روند فعالیت بازار سرمایه و ایجاد نوسانات شدید در این بازار خواهد شد.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین روزهای تیر ماه ۱۴۰۳  با معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور، و همچنین در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۴۰۳ با وزیر نیرو در خصوص تامین #برق_صنایع نامه‌نگاری کرده است.

 فراخوان سازمان بورس در خصوص اصلاح یک دستورالعمل و یک مصوبه 

سازمان بورس و اوراق بهادار درباره «اصلاحات دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه» و همچنین درباره پیش‌نویس «اصلاح مصوبه فهرست سرمایه‌گذاران نهادی» فراخوان صادر کرد.

فعالان بازار سرمایه و صاحب‌نظران این حوزه می‌توانند با مطالعه کامل پیش‌نویس، پیشنهادها و انتقادات خود را در خصوص پیش‌نویس تهیه‌شده حداکثر تا تاریخ ۳۰ تیر از طریق پیوند اول برای اصلاح دستورالعمل و پیوند دوم برای اصلاح مصوبه به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ارسال کنند.

 رشد ۵۰ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های قابل معامله سهامی 

گزارش اداره تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد، در طول ۶ سال گذشته، تعداد صندوق‌های قابل معامله سهامی در بورس از ۹ صندوق به ۷۰ صندوق افزایش یافته و مجموع ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این نوع صندوق‌ها از ۲۳۷ میلیارد تومان به ۸۵ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین شتاب رشد صندوق‌های قابل معامله سهامی افزایش یافته، به طوری که مجموع ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این نوع صندوق ها ۵۵ هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این نوع صندوق‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. همچنین در این دوره تعداد صندوق‌های قابل معامله سهامی از ۳۰ صندوق در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ صندوق در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]