ریزش مصنوعی قیمت در بازار ارز! | دلار شدیدا پتانسیل رشد دارد
ریزش مصنوعی قیمت در بازار ارز! | دلار شدیدا پتانسیل رشد دارد

کاووسی کارشناس اقتصادی گفت: ریزش دلار در این مقطع تحلیل اقتصادی ندارد. بازار ارز و طلا در کشور ما بر اساس اخبار و اتفاقات مثبت و منفی، دچار نوسان می شود. دلار به شدت پتانسیل رشد دارد و نمی توان به ریزش آن امیدوار بود.

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد ریزشی ثبت شد و وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد. البته سطح ۵۷ هزار تومان برای دلار حفظ نشد و در ادامه دلار دوباره به قیمت ۵۸ هزار تومان رسید. با رصدی در اخبار داخلی و خارجی در روز گذشته شاهد اتفاق اثرگذاری بر بازار ارز نبودیم.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی خبرنگار اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی عوامل اثرگذار بر بازار ارز و قیمت دلار پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

دلیل ریزش قیمت دلار

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  ریزش دلار در این مقطع تحلیل اقتصادی ندارد. بازار ارز و طلا در کشور ما بر اساس اخبار و اتفاقات مثبت و منفی، دچار نوسان می شود. زمانی که قیمت دلار بالا می رود یک اتفاق بی هدفی رخ داده است، مثلا تحریمی صورت گرفته است و یا یک خبر منفی درباره ایران رخ داده است. در حالت برعکس نیز مثلا وزیر خارجه یا پادشاه عمان به ایران می آید و منتظر پیامی از طرف آمریکا هستند که این افراد انتقال دهند. در این مواقع بازار دچار نواسان می شود. اما در این مقطع هیچکدام از این موارد رخ نداده است.

وی درباره تاثیر رئیس جمهور منتخب بر بازار ارز افزود: انتخاب رئیس جمهور اگر از طیف مقابل بود و ادامه دهنده راه رئیس جمهور قبلی بود، ممکن بود که کاهش قیمت دلار منطق داشته باشد و منطق آن هم این بود که ثبات را به بازار تزریق کرده است و ادامه سیاست های ثبات زا را در پیش گرفته اند و اتفاق خاصی نیز صورت نگرفته است. اما با انتخاب پزشکیان قرار است که کل سیاست ها تغییر کند و این تغییرات هیچ وقت ارز را به سمت پایین نخواهد برد. قیمت دلار زیر ۶۰ هزار تومان اصلا معنایی ندارد و به خاطر این است که بودجه براساس آن بسته شده است. اساس کاری که در حال انجام است و واردات و صادرات کشور بر طبق آن فعالیت دارد، با این نرخ است و خزانه دولت را با این نرخ تامین و تکمیل می کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: روز گذشته دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد اما نتوانست این قیمت را نگه دارد و باز به قیمت ۵۸ هزار تومان بازگشت. بعد از شهادت رئیس جمهور، کمیته همت سران قوا تکشیل شد که یک کمیته پولی ارزی بود و هدف این کمیته دخالت فوری در بازار بود تا هر نیازی که احساس می شود بلافاصله صورت بگیرد. در زمان انتخابات حفظ آرامش جامعه مد نظر بود و بنابراین تشکیل این کمیته حائز اهمیت بود. بر همین اساس تا قبل از دور اول انتخابات فضا به دور از تشنج حفظ شد اما بین دور اول تا دوم بازار ارز باز به دلیل حدس و گمان ها درباره انتخاب رئیس جمهور دستخوش نوسان و تغییرات شد و در ادامه باز به روال سابق برگشت.

قیمت دلار مصنوعی ریزشی شد!

کاووسی اظهار داشت: تحلیل امروز ما درباره نوسانات نرخ ارز مخصوصا درباره کاهش قیمت دلار در بازار دیروز، هیچگونه خبر مثبت یا اتفاق تاثیرگذاری نداشتیم که آن را مسبب ریزش قیمت دلار بدانیم. آن چیزی که امروز ارزیابی می شود این است که قیمت دلار را می خواهند به صورت غیر واقعی و مصنوعی پایین بیاورند تا بعد بگویند در دولت سیزدهم دلار را با نرخ ۵۷ یا ۵۶ هزار تومان به دولت بعد تحویل دادیم. به فرض بگویند در دولت رئیسی دلار ۲۵ هزار تومان تحویل گرفته شد و مثلا به نرخ ۵۷ هزار تومان به دولت بعدی داده شد. این موارد در تاریخ اقتصادی کشور ثبت می شود و دیگر به جریانات حاشیه ای آن کاری ندارند و فقط نگاه مقایسه ای دارند که از فلان رئیس جمهور دلار چه قیمتی داشت و در زمان فلان رئیس جمهور به چند رسید.

وی درباره تاثیر اتفاقات منطقه ای بر قیمت دلار افزود: اعلام آتش بس در غزه نیز نمی تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور ما داشته باشد، چناچه زمانیکه جنگ در غزه اتفاق افتاد، یک مقطع کوتاهی قیمت دلار بالا رفت و نتوانست آنچنان تاثیر مثبت یا منفی بر بازار ارز داشته باشد.

دلار پتانسیل رشد را داد

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دلار پتانسیل رشد قیمت را دارد و می توانیم بگوییم این پتانسیل بسیار قوی نیز پیش بینی می شود. اخبار مثبت و روی کار آمدن پزشکیان در دولت چهاردهم اصلا نمی تواند نقش مهمی بر قیمت دلار در آینده داشته باشد و در حال حاضر دولت فعلی فقط می خواهد دلار را به قیمتی برساند و بعد بگوید مثلا قیمت دلار را به ۵۵ هزار تومان رساندیم. ممکن است دلار در شش ماه اول دولت پزشکیان به ۷۵ هزارتومان برسد و حتی شاید تا آخر سال به ۱۰۰ هزار تومان برسد، این اتفاق می تواند در مقایسه با دولت قبلی یک ضعف برداشت شود. بنابراین اگر اتفاق مثبتی مثلا در زمینه مذاکرات بین المللی رخ ندهد، قطعا باید قیمت دلار را در نقاط بالا دید.

کاووسی ادامه داد:  از طرفی ۳ ماه دیگر در آمریکا انتخابات در پیش است و دولت بایدن هیچ وقت خود را در معرض خطر قرار نمی دهد و با برگ ایران وارد بازی نمی شود. همچنین ایران هم توافق ۳ ماهه به هیچ وجه با آمریکا نخواهد بست. در دیگر کشورهای اروپایی نیز می بینیم که یکی پس از دیگری در مورد مسائل انتخاباتی دچار مشکل شده اند و جناح های مخالف شان سر کار آمده اند و تا این کشورها بخواهند به خودشان بیایند و پای میز مذاکره بیایند زمان زیادی می طلبد که ممکن است سال ۱۴۰۳ کلا از دست برود.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مسائل داخل کشور در مورد رای اعتماد وزرا و همچنین این موضوع که چه کسی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواهد شد و چه دیدگاهی در ادامه خواهد داشت نیز مورد بحث است. همچنین قیمت سوخت و تعدیل قیمت آن اجرایی خواهد شد یا خیر و خیلی مسائل دیگر می تواند بر قیمت دلار اثرگذار باشد اما در مجموع قیمت دلار را صعودی پیش بینی می کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]