سرکوب مزدی کارگران در سه سال گذشته | جامعه کارگری خواسته اصلی خود را اعلام کرد
سرکوب مزدی کارگران در سه سال گذشته | جامعه کارگری خواسته اصلی خود را اعلام کرد

فرامرز توفیقی گفت: باید فردی در راس امور قرار گیرد که اهل تعامل با جامعه کارگری باشد و به تشکل‌های کارگری ایمان داشته باشد. برگزاری جلسات منظم شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد تا این امر به اعتمادزایی در بین کارگران بینجامد.

هم اکنون که فاصله‌ی زمانی تا مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم کمتر شده است، مسئله وضعیت کارگران به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است. از آنجایی که اخیراً جلسات شورای عالی کار نتیجه‌ای مثبت برای بهبود وضعیت کارگران نداشته‌اند، فعالان کارگری معتقدند که بی‌توجهی مسعود پزشکیان به این مسئله در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی، نشان از نیاز به شروع فوری مطالبه‌گری از دولت چهاردهم دارد.

این مساله که دولت آینده هنوز هیچ برنامه‌ای برای حوزه کارگری و چگونگی تصمیم‌گیری در این حوزه ارائه نداده، یکی از دغدغه‌های فعالان کارگری است.

به عقیده آنها بی‌توجهی به این حوزه و رفاه اجتماعی می‌تواند زنگ خطر دوباره‌ای برای جامعه کارگری باشد. اگر این دولت هم بخواهد با همان فرمان دولت قبل و چه بسا سپردن تصدی وزارت کار به افرادی که کارنامه چندان قابل قبول در این حوزه ندارند، پیش برود هیچ امیدی به بهبود شرایط کارگران نیست.

نگاه مثبت به کارگران و بهبود شرایط آنها

فرشید یزدانی فعال کارگری در این باره می‌گوید: «متاسفانه نمی‌توانم خیلی امیدوارانه به بهبود وضعیت کارگران در دولت چهاردهم نگاه کنم چراکه در تمام این مدت هیچ اظهارنظر و برنامه‌ای از آقای پزشکیان برای ایجاد تغییر در معیشت کارگران نشنیده و ندیده‌ام.»

او می‌افزاید: «البته این بستگی به تیمی هم دارد که در کنار ایشان کار می‌کنند. فردی لیدر اجتماعی تیم پزشکیان است که خود ۶ سال بر مسند وزارت کار بوده و ما هیچ حرکت مثبتی برای بهبود وضعیت کارگران از او ندیده‌ایم. اگر قرار باشد این فرد دوباره در همین سمت انتخاب شود پس خیلی نمی‌توان امیدوار بود.»

بی‌توجهی به کارگران بدنامی برای دولت است

این فعال کارگری می‌گوید: «اگر فردی مانند آقای ربیعی بخواهد دوباره به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود، قطعاً ما نمی‌توانیم انتظار حرکت جدیدی از او در جهت بهبود داشته باشیم مگر اینکه رئیس دولت بعدی همان‌طور که بر حوزه‌های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تاکید ویژه دارد، به این حوزه هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه اگر این اتفاق رخ ندهد، همین مساله می‌تواند باعث بدنامی دولت شود. ما باید کاری کنیم که نیروی انسانی در هر جایگاهی از نظر معیشت حداقل رفاه را داشته باشد. در غیر این صورت اطمینان و اعتماد خود را از دست می‌دهد و این مساله به امر تولید آسیب می‌رساند.»

فرشید یزدانی در پایان می‌گوید: «ترمیم دستمزد کارگران آرزوی ما نیست بلکه مطالبه‌ای است که جامعه کارگری از دولت آینده دارد و این مطالبه باید جدی گرفته شود.»

پزشکیان باید وزیری برآمده از تفکر جمعی انتخاب کند

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، نیز دراین‌باره می‌گوید: «مطالبه جامعه کارگری از دولت چهاردهم در درجه اول انتخاب وزیری است که برآمده از تفکر جمعی و شرکای اقتصادی‌اش باشد. یعنی هم با کارگران و هم کارفرمایان مشورت شود.»

او اضافه می‌کند: «وزیری باید انتخاب شود که دغدغه حوزه کار را داشته باشد و این دغدغه را به طور ملموس نشان دهد. نباید قانون‌گریز و قانون‌شکن باشد و خود را بالاتر و فراتر از قانون ببیند.»

وزیر کار دولت چهاردهم باید برگزاری منظم جلسات شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد

توفیقی توضیح می‌دهد: «باید فردی در راس امور قرار گیرد که اهل تعامل با جامعه کارگری باشد و به تشکل‌های کارگری ایمان داشته باشد. برگزاری جلسات منظم شورای عالی کار را در دستور کار قرار دهد تا این امر به اعتمادزایی در بین کارگران بینجامد.»

سرکوب مزدی کارگران در سه سال گذشته رخ داده است

این فعال کارگری اظهار می‌کند: «آنچه طی سه سال گذشته رخ داده چیزی جز سرکوب مزدی کارگران نبوده است و این روند باید هرچه زودتر اصلاح شود. کارگران چنین مطالباتی از دولت چهاردهم دارند و دولت هم باید به این مطالبات توجه کند.»

کار اصلی تشکل‌های کارگری مطالبه‌گری است 

او در پایان می‌گوید: «تشکل‌های کارگری کارشان مطالبه‌گری است. اگر این مطالبه‌گری در بستر قانون صورت گیرد قطعاً به نتایج خوبی منجر خواهد شد اما در این بین توجه ویژه رئیس دولت چهاردهم نیز باید معطوف به حوزه کارگری بر اساس نیازهای این قشر و رفع مشکلات آنها باشد.»

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]