قیمت طلا و سکه در مرز خطر | نقش دلار در بازار طلا چیست؟
قیمت طلا و سکه در مرز خطر | نقش دلار در بازار طلا چیست؟

معامله گران باور دارند که حباب منفی طلای آبشده و همچنین ماندگاری قیمت دلار در کف حمایتی خود، دو عامل اصلی هستند که می توانند بر روند قیمت سکه در جریان معاملات امروز تأثیرگذار باشند.

بازار طلا و سکه امروز پس از پایان تعطیلات میانه هفته، با قیمت اونس طلای جهانی که در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی به سقف تاریخی جدیدی رسیده بود، شروع به کار کرد. قیمت انس طلای جهانی در روز سه‌شنبه به ۲۴۶۷ دلار افزایش یافت که رکورد جدیدی برای قیمت طلا به حساب می‌آید.

تحلیلگران معتقدند عامل اصلی شکستن رکود بالاترین سطح قیمتی توسط طلا،‌ افزایش امیدها نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است و برخی معامله‌گران با اطمینان بیشتری پیش‌بینی می‌کنند که دونالد ترامپ می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود.

افزایش قیمت اونس طلا، ارزش ذاتی بازار طلا و سکه را هم بالا برد. با رشد ارزش ذاتی طلای آبشده، حباب آن در روز پشت خط منفی شد. قیمت طلای آبشده که در روز یکشنبه در ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود به واسطه افزایش قیمت طلای جهانی در معاملات پشت خطی سه‌شنبه افزایشی شد و به بالای ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. ارزش ذاتی طلای آبشده با افزایش انس طلا به بالای ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رفته است که قیمت بازار طلا از این میزان کمتر است.

قیمت دلار هرات مولفه اصلی اثرگذار بر قیمت سکه هم در معاملات پشت‌خطی شانس خود را برای شکستن مرز مقاومت امتحان کرد اما در عبور از آن ناکام ماند و در آخرین نرخ پشت خط به ۵۷ هزار و ۸۲۰ تومان رسید که تغییر چندانی نسبت به قیمت بسته شده بازار در روز یکشنبه نداشت.

قیمت سکه امامی که در روز یکشنبه با افزایش از کف ۴۰ میلیون تومان،‌ به ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده بود؛‌ در این دو روز تعطیلی محرم در همین نرخ ثابت ماند. به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران معتقدند با افزایش قیمت انس طلا، قیمت سکه از این رشد جامانده و این بازار می‌تواند روز چهارشنبه را با گپ مثبت شروع کند. مرز مقاومتی قیمت سکه در حوالی ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و در صورت عبور از آن می‌تواند وارد کانال جدید شود.

با توجه به حباب منفی طلای آبشده نیز معامله‌گران تصور می‌کنند این بازار نیز در روز چهارشنبه بر مدار افزایش باشد. بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد اولین مرز مقاومتی در حوالی ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار دارد که اگر بالای آن تثبیت دهد می‌تواند وارد کانال ۱۵ میلیون شود.

معامله‌گران تکنیکال معتقدند صعود بازار طلا و سکه در حالی رقم می‌خورد که قیمت دلار کف خود را از دست ندهد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ در روز شنبه قیمت دلار با کاهش کف جدیدی در کانال ۵۷ هزار تومان و در سال ۱۴۰۳ به ثبت رساند. گروهی از معامله‌گران معتقدند حفظ این کف در دلار شرط لازم صعود بازار طلا و سکه است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

طی ۱۰ روز اخیر تحرکات کاهشی دلار، بازار فلز زرد را نیز تحت تاثیر قرار داد و قطعات سکه در کانال‌های قیمتی پایین‌تر قرار گرفتند. کارشناسان اقتصادی برای هفته جاری روزهای آرامی را برای بازار طلا پیش‌بینی کرده بودند؛ این در حالی است که روز دوشنبه و سه‌شنبه و در زمان بسته بودن بازارهای داخلی، اونس جهانی طلا افزایش قابل توجهی داشت و سقف قیمت را شکست.

طلای جهانی ۳۱ اردیبهشت امسال مصادف با ۲۱ می، در بیشترین قیمت تاریخی خود یعنی محدوده ۲۴۲۵ دلاری قرار گرفت؛ بعد از آن ریتم کاهشی را تا میانه خرداد طی کرد و دوباره در روند صعودی قرار گرفت. اکنون اونس جهانی طلا سقف قیمتی قبلی را شکسته و با قیمت ۲۴۳۴ دلاری در بیشترین قیمت تاریخی خود قرار گرفته است. این موضوع در زمان بازگشایی بازارها در روز چهارشنبه، در صورتی که قیمت دلار کاهش قابل توجهی نداشته باشد، می‌تواند به بازار طلا آرایش افزایشی دهد.

 برخی معامله‌گران معتتقدند با وجود تعطیلی بازار طلا در مرکز پایتخت، نوسانات قیمت نمی‌تواند چندان تاثیرگذار و بزرگ باشد؛‌ اما باید در نظر داشت دیگر مراکز خرید و فروش طلا در تهران و سایر شهرهای کشور فعال است و معاملات پشت خطی به قوت خود پابرجاست.

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]