عملکرد چشمگیر بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ |  می توان ۲۰۲۴ را سال طلا نامید!
عملکرد چشمگیر بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ |  می توان ۲۰۲۴ را سال طلا نامید!

اسماعیل درگاهی گفت: افزایش قیمت اُنس جهانی طلا دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان است؛ چون بانک‌های مرکزی اقدام به ذخیره سازی طلا می‌کنند، خانوار‌ها نیز مانند بانک‌های مرکزی اقدام به خرید و ذخیره سازی طلا می‌کنند که طبق گزارش‌های جهانی، خانوار‌ها به‌ویژه کشور‌های آسیایی به دلیل حوادث ژئوپلیتیکی که در قاره آسیا روی داده است و همچنین برای در امان ماندن از تورم، در حال ذخیره‌سازی طلا هستند.

گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهد که عملکرد بانک مرکزی در سال گذشته بسیار مثبت بوده است؛ به‌طوری که نرخ رشد نقدینگی به خوبی کنترل شده است. در آغاز سال ۱۴۰۳، نرخ اونس ۲ هزار و ۲۰۰ دلار بود که به ۲ هزار و ۴۰۰ دلار افزایش یافت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت اونس جهانی همچنان در حال افزایش است و کارشناسان سیتی بانک آمریکا اعلام کرده‌اند که به روند صعودی اونس اعتقاد دارند و تصریح کرده‌اند که نرخ اونس به بالای کانال ۳ هزار دلار خواهد رسید.

اسماعیل درگاهی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به اینکه اونس جهانی طلا در چند ماه اخیر افزایش قیمت بی سابقه‌ای داشته و می‌توان ۲۰۲۴ را سال طلا نامید، اظهار کرد: در ابتدای شروع سال ۱۴۰۳ نرخ اونس ۲ هزار و ۲۰۰ دلار بود که تا ۲ هزار و ۴۰۰ دلار نیز پیش رفت. پیش‌بینی‌ها عنوان می‌کند که روند قیمت اونس جهانی همچنان صعودی است و در این باره کارشناسان سیتی بانک آمریکا عنوان کرده‌اند که به روند صعودی اونس خوش بین هستند و تاکید دارند که نرخ اونس به بالای کانال ۳ هزار دلار خواهد رسید.

درگاهی عنوان کرد: گلدمن ساکس نیز روند اونس جهانی را صعودی می‌داند به طوری که نرخ اونس را تا پایان سال میلادی در کانال ۲ هزار و ۷۰۰ دلار پیش بینی می‌کند، به همین دلیل گلدمن ساکس نسبت به پیش بینی قبلی خود، قیمت اونس را ۱۵ درصد افزایش داه است.

وی افزود: افزایش قیمت اُنس جهانی طلا دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان است؛ چون بانک‌های مرکزی اقدام به ذخیره سازی طلا می‌کنند، خانوار‌ها نیز مانند بانک‌های مرکزی اقدام به خرید و ذخیره سازی طلا می‌کنند که طبق گزارش‌های جهانی، خانوار‌ها به‌ویژه کشور‌های آسیایی به دلیل حوادث ژئوپلیتیکی که در قاره آسیا روی داده است و همچنین برای در امان ماندن از تورم، در حال ذخیره‌سازی طلا هستند.

درگاهی تاکید کرد: تمامی عوامل در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیک، جنگ‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و درگیری‌های شرق اروپا موجب شده تا تقاضا برای طلا همچنان پرقدرت باقی بماند.

این تحلیلگر بازار‌های مالی عنوان کرد: قیمتگذاری اونس جهانی به این صورت است که با نرخ برابری پول در داخل کشور به ریال محاسبه می‌شود، به این معنی که وقتی قیمت طلا افزایشی است، اگر نرخ دلار را ثابت در نظر بگیریم، معادل ریالی طلا نیز در حال افزایش است؛ بنابراین افزایش یا کاهش اونس جهانی طلا موجب تغییر ارزش ریال در داخل کشور خواهد شد، به این ترتیب که افزایش شدید قیمت اونس جهانی، نرخ دلار را در داخل کشور افزایش و در مقابل ارزش ریال را کاهش می‌دهد.

وی افزود: افزایش قیمت اونس انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد، در این شرایط وقتی مردم متوجه می‌شوند که چشم انداز ارزش ریال کاهشی است؛ در نتیجه تقاضا برای خرید طلا در داخل کشور توسط مردم افزایش می‌یابد، معکوس این موضوع نیز صادق است، یعنی زمانی که چشم انداز اونس طلا کاهشی باشد، انتظارات تورمی و نرخ دلار نیز در داخل کشور کاهش می‌یابد.

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که قیمت اونس جهانی طلا نسبت به مسائل سیاسی اثر کمتری بر نرخ ارز دارد، گفت: سیاست‌های پولی و نحوه عملکرد کلیت اقتصاد از دلایل بنیادی و مهم برای تغییر نرخ ارز محسوب می‌شود که خوشبختانه بانک مرکزی در یکسال و نیم گذشته عملکرد خوبی در مورد سیاست‌های پولی داشته به طوری که نرخ رشد نقدینگی از ۴۵ درصد به ۲۸.۱ درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این آمارها حاکی از عملکرد خوب بانک مرکزی در دوره جدید است به طوری که نرخ رشد نقدینگی به خوبی کنترل شده و با تداوم کاهش این نرخ امکان دستیابی به کاهش نرخ تورم وجود دارد.

درگاهی تصریح کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی موجب می‌شود تا در پایان سال ۱۴۰۳ شاهد کاهش تورم نیز باشیم. این در حالی است که بانک مرکزی تورم را در پایان سال در دامنه ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده که احتمالاً این هدفگذاری محقق خواهد شد.

این تحلیلگر بازار‌های مالی در پایان با اشاره به افزایش فروش نفت در ۳سال اخیر تاکید کرد: رشد صادرات نفت به افزایش درآمد‌های ارزی کمک می‌کند و این عوامل موجب خواهد شد تا چشم‌انداز افزایش نرخ ارز از بین برود و روند کاهشی خود را حفظ کند.

منبع:

فابانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]