آخرین جزئیات درباره افزایش مالیات سیگار | آمار مصرف کنندگان چقدر است؟
آخرین جزئیات درباره افزایش مالیات سیگار | آمار مصرف کنندگان چقدر است؟

با توجه به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات‌های جدید برای محصولات دخانی که درصد رشد آنها بین ۱۵ تا ۵۰ درصد است، به ادارات کل امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است.

با توجه به اطلاعیه معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات محصولات دخانی در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. این مالیات باید به علاوه مالیات ارزش افزوده پرداختی وصول شود.

براساس این ابلاغیه، در اجرای مفاد جزء (۱) بند (ح) ماده (۷۳) قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر:

۱- علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بندات ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰٫۳٫۲ مالیات عملکرد حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار و هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مصوب ۱۴۰۱ ٫۱۲٫۲۴ سالانه به شرح زیر افزایش می یابد.

۱-۱ – هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد (۱۵)

۱-۲ – هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی بیست و پنج درصد (۲۵)

۱-۳ – هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان پنجاه درصد (۵۰)

۱-۴ – هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد (۲۰)

۱-۵ – هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد (۵۵)

صد در صد (۱۰۰) درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می گردد و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می یابد.

و با عنایت به مفاد بند (هـ) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نرخ های مذکور به شرح زیر می باشد:

چرا قانون مبارزه با دخانیات موفق نبود؟

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس درباره دلیل ناموفق بودن قانون مبارزه با دخانیات می‌گوید: براساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات، باید سالانه ۱۰درصد افزایش مالیات بر سیگار داشته باشیم که با گذشت دو دهه از تصویب این قانون باید ۲۰۰برابر شده باشد اما تنها ۲۵ تا ۵۰درصد افزایش داشته است.

معدنی می‌افزاید: مداخله شرکت‌های خارجی و داخلی که در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده و آمارهای غیرواقعی ارائه می‌دهند سبب می‌شود افراد به سمت سیگار کشیده شوند و در نتیجه خواسته مردم برای جمع‌آوری مواد دخانی از کوچه و بازار محقق نشود.

مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات

وی آمار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از مصرف دخانیات را به اندازه سقوط دو هواپیمای ۲۰۰ نفره عنوان می‌کند و می‌گوید: روزانه ۴۰۰ نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع پیامدهای بسیار بدی برای جامعه و کشور دارد.

آمار مصرف‌کنندگان دخانیات

معدنی تصریح می‌کند: هرچند از اقشار مختلف مثل جامعه دانشجویان آمار دقیق گرفته شده اما در واقع آمار دقیقی بر اساس همه اقشار و جنسیت افراد جامعه در دست نیست و استناد به آمار قدیمی اشتباه است، بنابراین هر عددی اعلام شود غیرعلمی است و تا آمار دقیق وجود نداشته باشد نمی‌توان در کنترل، پیشگیری و مبارزه با دخانیات سیاست‌گذاری درستی داشت.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس درباره تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار می‌گوید: این تصاویر تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد تأثیرگذار است و متأسفانه شرکت دخانیات از تصاویری استفاده می‌کند که مشمئزکننده نیست بلکه در برخی موارد تشویق‌کننده نیز است.

معدنی تأکید می‌کند: تصاویر روی پاکت‌های سیگار باید چنان باشد که وقتی فرد ۲۰ بار نخ سیگار را از بسته بیرون می‌آورد ترس از مصرف سیگار در ذهنش تداعی شود و بتواند آن را ترک کند.

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس ادامه می‌دهد: مبارزه با قاچاق نیز موضوعی است که باید جدی گرفته شود. از طرفی دیگر باید در رسانه ملی در نمایش دادن مصرف دخانیات مراقب باشیم.

منبع:

بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]