دفاع تمام قد فرزین از عملکرد دولت | یارانه ها را افزایش دادیم
دفاع تمام قد فرزین از عملکرد دولت | یارانه ها را افزایش دادیم

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: با مردمی سازی یارانه‌ها و افزایش یارانه ‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها، ضریب جینی به شدت افزایش پیدا کرد. چند مورد باعث افزایش این ضریب جینی شده است مانند آن کالابرگ‌هایی که به مردم داده‌ شده است. دلیل دیگر شمولیت مالی است که در کشور اتفاق افتاده است مثل وام‌های ازدواج، فرزندآوری و گستردگی شمولیت مالی ما افزایش پیدا کرده است و خانواده‌ها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کردند.

در جلسه هیات دولت سیزدهم،محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که از سال ۱۳۹۷ به بعد، با تحمیل تحریم‌های جدید بر اقتصاد ایران، ما به عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش حجم پول و افزایش نقدینگی دچار شدیم. به عبارت دیگر، در چرخه افزایش تورم و نرخ ارز گیر کرده بودیم که باعث تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم تولیدکننده شده بود.

وی افزود: متغیرهای پولی ما که به طور بلند مدت در کانال ۲۰ درصد بود، وارد کانال ۴۰ درصد شده بود و رشد نقدینگی و رشد و پایه پولی وارد کانال ۴۰ درصد شده بود. همچنین برخی از متغیرهای ما اعم از متغیرهای تورم که متغیرهای پیچ نگر بود مانند تورم تولیدکننده حتی به بالای ۶۰ درصد رسیده بود و خود تورم مصرف کننده در کانال ۴۰ درصد بود؛ بنابراین ما حدوداً ۲۰ درصد از متغیرهای بلند مدت اقتصاد کشور فاصله گرفته بودیم و شاخص‌های پیش نگر حتی بیش از ۲۰ جلوتر رفته بود، به همین دلیل انتظارات این بود که تورم حتی از کانال ۵۰ درصد نیز بالاتر خواهد رفت و رشد نقدینگی و نرخ ارز نیز در کانال‌های بالاتری شکل خواهد گرفت.

فرزین گفت: به طور تاریخی ضریب جینی ما حدودا ۴۰ درصده بوده و در دورانی تا ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده یا در دورانی به دلیل برخی سیاست‌ها ۳۸ و ۳۹ درصد شده است. در مناطق روستایی ضریب جینی بهتر از شهرها است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است و دلیل اصلی آن چندیدن سیاست بود که انجام شده است.

وی افزود: با مردمی سازی یارانه‌ ها و افزایش یارانه ‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها، ضریب جینی به شدت افزایش پیدا کرد. چند مورد باعث افزایش این ضریب جینی شده است مانند آن کالابرگ‌هایی که به مردم داده‌ شده است. دلیل دیگر شمولیت مالی است که در کشور اتفاق افتاده است مثل وام‌های ازدواج، فرزندآوری و گستردگی شمولیت مالی ما افزایش پیدا کرده است و خانواده‌ها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کردند.

فرزین تصریح کرد: ما توانستیم تورم کل را ۱۰ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۲ درصد کاهش دهیم. سیاست دولت نه تنها مانع افزایش تورم شد بلکه تورم نقطه به نقطه هم به کانال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و در آخرین عددی که مرکز آمار منتشر کرد، به ۳۲.۴ رسیده است. اما سیاست‌های پولی ما که به بالای چهل درصد رسیده بود، پایین آمده است و الان در کانال ۲۰ درصد است . پایه پولی را نیز که بالای ۴۰ درصد بود به زیر ۲۵ درصد رساندیم.

رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: متوسط ۱۰ ساله رشد اقتصادی نیم درصد بود که در طی دولت سیزدهم ۴.۵ درصد شده است. متوسط ۱۰ ساله رشد اقتصادی بدون نفت ۱.۲ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۴ درصد افزایش یافت. در زمینه رشد عددی که بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است رشد ایران ۵ درصد بوده است و ما بالاترین نرخ روز را در بین کشورهای منطقه داشته‌ایم. عربستان در این سال رشد منفی و ترکیه رشد چهار و نیم درصدی را تجربه کرده‌اند.

وی درباره سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم گفت: اگر می‌خواستیم ارز را کنترل کنیم یکی از راه‌هایش حضور در بازار و فروش ارز است که من معتقدم این سیاست در هیچ دوره‌ای در ایران جواب نداده است و تجربه غلطی است؛ به همین دلیل نیز تلاش ما بر این بوده که از این تجربه استفاده نکنیم. خوشبختانه در دولت سیزدهم هم منابع طلا و هم ذخایر آزاد افزایش پیدا کرده است؛ علت افزایش ذخایر آزاد این بود که توانستیم با ارتباطات خوبی که برقرار کردیم بخشی از منابع خود را که در کشورهای دیگر بلوکه شده بود آزاد کنیم. در سال ۱۴۰۲ به طور کلی در بانک مرکزی ۶۸ میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ تا ۵۰ میلیارد دلار بود. از میزان ارزی که در سال ۱۴۰۲ تخصیص دادیم ۴۹ میلیارد دلار را به بخش تولید و واردات مواد اولیه ۱۰ میلیارد دلار را به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص دادیم.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]