واکنش جالب بایدن به نتیجه انتخابات تایوان
واکنش جالب بایدن به نتیجه انتخابات تایوان

پس از اینکه رای‌دهندگان تایوانی به یک گزینه مخالف با چین و موافق استقلال رای دادند و برای سومین دور ریاست جمهوری به دست حزب حاکم تایپه رسید، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روز شنبه «لای چینگ-ته»، نامزد ریاست جمهوری تایوان از حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه (DPP) به قدرت رسید و با رد فشارهای چین متعهد شد که هم مقابل پکن بایستند و هم به دنبال گفت‌وگو باشد.
به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه در واکنش به انتخابات این جزیره خودمختار که چین آن را بخشی از خود می‌داند، گفت: ما از استقلال (تایوان) حمایت نمی‌کنیم.
ساعاتی پیش از شروع رای‌گیری، واشنگتن هشدار داده بود که دخالت در این انتخابات «از سمت هر کشوری غیر قابل قبول است.»
جزیره تایوان که چین روی آن ادعا دارد، از زمان برگزاری اولین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری خود در سال ۱۹۹۶ که اوج چندین دهه مبارزه علیه حکومت‌های خاص و نظامی بود، یک جریان موفق دموکراتیک را شاهد است. ایاللات متحده با وجود فقدان روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره، مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات تایوان است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیروزی «لای چینگ-ته» را تبریک گفته و اشاره کرد که ایالات متحده «متعهد به حفظ صلح و ثبات در دو سوی تنگه و حل مسالمت‌آمیز اختلافات، فارغ از اجبار و فشار است.» او گفت که ایالات متحده مشتاق همکاری با رئیس‌جمهوری جدید تایوان و رهبران همه احزاب در تایوان برای پیشبرد «روابط غیررسمی دیرینه خود، مطابق با سیاست چین واحد» است.
دولت بایدن نگران است که این انتخابات، دوره گذار و دولت جدید باعث تشدید درگیری با پکن شود. بایدن برای هموارسازی روابط با چین کار کرده و از جمله موافقت کرده تا در نشست ماه نوامبر کالیفرنیا با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین درباره مسائل امنیتی گفت‌وگو داشته باشد.
به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نشان دادن حمایت از تایوان، قصد دارد یک هیئت غیر رسمی را به این جزیره خودمختار اعزام کند. به گفته این مقام که تاکید کرد اسامی هیات مذکور هنوز نهایی نشده، احتمالا در این هیئت برخی از مقامات بلندپایه سابق آمریکایی هم حضور خواهند داشت. در گذشته هم هیئت‌های مشابهی به تایوان اعزام شده بودند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]