سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت یا بانک؟ کدام سودده تر است؟
سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت یا بانک؟ کدام سودده تر است؟
سرمایه گذاری با کم‌ترین ریسک و در عین حال بازدهی مناسب، از گزینه‌هایی است که بسیاری از ما از آن استقبال می‌کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای اندوخته‌های خود به فکر سرمایه گذاری در بانک می‌افتند.

سرمایه گذاری با کم‌ترین ریسک و در عین حال بازدهی مناسب، از گزینه‌هایی است که بسیاری از ما از آن استقبال می‌کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای اندوخته‌های خود به فکر سرمایه گذاری در بانک می‌افتند.

اما آیا سرمایه گذاری در بانک می‌تواند سرمایه افراد را در مقابل تورم و تغییر قیمت‌ها حفظ کند؟ همچنین این سوال هم پیش می‌آید که اگر بانک نمی‌تواند در مقابل تغییرات قیمتی و تورم از سرمایه محافظت کند، آیا جایگزین بهتر و سودده‌تری به جای بانک وجود دارد؟

در پاسخ به این دغدغه برای افراد ریسک‌گریز که قصد دارند سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنند باید گفت، صندوق درآمد ثابت به عنوان جایگزین مطمئن بانک گزینه بسیار مناسبی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم است.

سرمایه گذاری در بانک

سرمایه گذاری در بانک از سال‌های دور تا مدت‌ها به عنوان تنها گزینه بدون ریسک برای نگهداری از اندوخته‌ها و سرمایه‌گذاری، گزینه‌ای مناسبی به شمار می‌آمده است. با این حال با توجه به تنوعی که در زمینه سرمایه گذاری به وجود آمده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا سرمایه گذاری در بانک با وجود ابزارهای مالی نوین متنوع مانند صندوق‌های سرمایه گذاری هنوز جایگاه قبلی خود را به عنوان گزینه مناسب سرمایه‌گذاری کم ریسک در اختیار دارد یا خیر.

با توجه به تورم قابل توجه سال‌های اخیر، دارایی‌های مختلف مانند ارز، طلا و انواع اوراق بهادار هم افزایش چشمگیری داشته‌اند اما سود بانکی نمی‌تواند همپای تورم و تغییر قیمت‌ها پیش رود. هر چند سرمایه گذاری در بانک به عنوان گزینه‌ای کم ریسک به حساب می‌آید و سرمایه‌گذار از سرمایه خود در بانک و ایمن بودن جای آن مطمئن است اما نمی‌توان انتظار داشت که قدرت خرید پول با سرمایه‌گذاری در بانک به اندازه تورم حفظ شود.

حالا که صحبت از حفظ ارزش پول و رشد ارزش سرمایه در برابر تورم شد، این سوال مطرح می‌شود که سود بانکی چقدر است؟ در پاسخ باید گفت که طبق مصوبه شورای پول اعتبار، نرخ سود بانکی برای سپرده یک‌ساله، ۲۰٫۵ درصد بوده است. به خوبی می‌دانیم که میزان نرخ تورم با سود یک‌ساله بانکی، فاصله بسیار زیادی دارد.

اطمینان در سرمایه گذاری

پس از اشاره به تورم و حفظ ارزش سرمایه، باز این سوال مطرح است که چرا سرمایه گذاری در بانک از انتخاب‌های تعدادی از افراد است؟ سرمایه‌گذار تمایل دارد که از موجودی حساب خود به صورت لحظه‌ای آگاه باشد. برای گروهی از افراد، سپرده‌گذاری در بانک اطمینانی نسبت به حفظ اصل پول و دریافت سود ماهانه ایجاد می‌کند.

بازدهی و اطمینان در صندوق های درآمدثابت

دو ویژگی بازدهی و اطمینان در مورد سرمایه گذاری در بانک بررسی شد. اما باید گفت که این دو ویژگی در مورد جایگزین بانک یعنی صندوق درآمد ثابت – با کیفیتی بیش‌تر – هم وجود دارد.

بازدهی و اطمینان در صندوق های درآمدثابت

صندوق های درآمد ثابت با سبدی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی از سهام در بورس، بازدهی بیش‌تری نسبت به بانک دارند. صندوق‌های درآمد ثابت ریسک بسیار پایینی برای سرمایه گذاری دارند و گزینه‌ای مطمئن برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز فراهم کرده‌اند. از طرف دیگر، پویایی و متنوع سازی سبد دارایی صندوق درآمد ثابت، علاوه بر ریسک بسیار پایین در سرمایه گذاری، امکان بازدهی بیش‌تر از بانک را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

سرمایه گذاری شفاف و در دسترس در صندوق درآمد ثابت

سپرده‌گذار هر زمانی که تمایل داشته باشد به پول خود در بانک دسترسی دارد. اما این نکته را در مورد برداشت وجه نقد از حساب بانکی باید در نظر داشت که اگر فرد اقدام به برداشت پول از حساب، زودتر از موعد مقرر کند، باید جریمه نرخ شکست بپردازد.

این در حالی است که برداشت سرمایه در صندوق‌های درآمد ثابت، نرخ شکست ندارد. به این معنی که ابطال یا همان فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت در هر زمانی بدون کم شدن از سود روزانه آن امکان‌پذیر است.

سود روزشمار در صندوق درآمد ثابت!

سود سرمایه گذاری در بانک در ازای مدت زمان مشخص شده در قرارداد بانک، به طور کامل پرداخت می‌شود. به این معنی که اگر نرخ سود بانک در یک‌سال ۲۰٫۵ درصد است، سرمایه‌گذار برای دریافت سود کامل باید به مدت یک سال از زمان افتتاح حساب، به پول خود دست نزند.

سود روزشمار در صندوق درآمد ثابت!

در مورد سود صندوق درآمد ثابت باید گفت که سود صندوق درآمد ثابت به صورت روزشمار است. یعنی سرمایه گذار در زمان ابطال یا همان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری، می‌تواند به ازای هر روزی که سرمایه‌گذاری می‌کند، سود روزشمار دریافت کند.

سود مؤثر در سرمایه گذاری

عبارت سود مؤثر یا سود مرکب را می‌توان با سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، به ویژه صندوق درآمد ثابت شناخت. همان‌طور که اشاره شد، سرمایه گذاری در برخی صندوق‌های درآمد ثابت با سود روزشمار همراه است و هر زمان که سرمایه‌گذار تمایل به فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت خود داشته باشد، می‌تواند سود خود را دریافت کند.

در واقع اگر سرمایه گذار به سود سرمایه خود دست نزند، در پایان هر دوره سود پول به اصل سرمایه اضافه می‎شود و در دوره بعد، به مجموع آنها سود تعلق می‌گیرد. طول این دوره می‌تواند روزانه یا ماهانه باشد. این نوع سوددهی را سود مؤثر می‌گویند.

پرداخت سود دوره ای در صندوق درآمد ثابت

از دیگر دلایلی که سرمایه گذاری در بانک از سوی برخی افراد انتخاب می‌شود، این است که آنها می‌توانند ماهانه سود دریافت کنند. جالب است بدانید بعضی از انواع صندوق‌های درآمد ثابت، امکان پرداخت سود دوره‌ای هم دارند. این دسته صندوق‌ها به نام صندوق‌های درآمد ثابت تقسیم سودی نیز شناخته می‌شوند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری در بانک یا صندوق درآمد ثابت؟ کدام سودده تر هستند؟ می‌توان گفت که نه تنها صندوق درآمد ثابت سودده‌تر است بلکه مزایایی دارد که مشابه آن را نمی‌توان در سرمایه گذاری در بانک پیدا کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]