فوری / قیمت دلار پنجشنبه ۹ فروردین مشخص شد
فوری / قیمت دلار پنجشنبه ۹ فروردین مشخص شد

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز پنجشنبه مشخص شد.

در جریان معاملات امروز، قیمت دلار در صرافی ملی ایران ثابت باقی ماند و به ارزش ۴۳,۴۷۲ تومان (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو تومان) قیمت گذاری شد.

براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۴۳,۰۳۷ (چهل و سه هزار و سی و هفت تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۳,۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو تومان) اعلام شد.

همچنین قیمت خرید یورو ۴۶,۵۶۶ (چهل و شش هزار و پانصد و شصت و شش تومان) و قیمت فروش یورو ۴۷,۰۳۶ (چهل و هفت هزار و سی و شش تومان) است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط کاهش میزان تورم در کشور این طور توضیح داد: هنگامی که اشاره به کاهش تورم می‌کنیم، منظورمان این نیست که قیمت‌ها کاهش یابند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: معنی کاهش تورم این است که رشد قیمت‌ها کُند می‌شود و با شیب کمتری افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی مهم یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳

در پاسخ به این پرسش که نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ در چه محدوده‌ای خواهد بود؟ عنوان کرد: در اواخر سال، یعنی اسفندماه ۱۴۰۲، قیمت دلار حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و به مرز ۶۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: دو اقدام بانک مرکزی در اسفندماه ۱۴۰۲ یعنی انتشار گواهی ۳۰ درصدی و توزیع سکه نیز سیاست‌های غلط بوده و ضمن تحمیل هزینه‌های سنگین به سیستم بانکی و اقتصاد، با شکست مواجه شدند.

این اقتصاددان متذکر شد: با توجه به افق تورمی ۴۰ درصدی در سناریوی میانه برای سال بعد، برپایه نظریه قدرت برابری خرید و احتساب قدرت دلاری نقدینگی، در سناریوی واقع بینانه سال ۱۴۰۳ قیمت دلار در محدوده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خواهد بود.

پیش‌بینی مهم رییس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ تورم

فرزین هدف‌گذاری برنامه ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

او افزود: در نخستین ساعات آغاز نوروز ۱۴۰۳ بهار طبیعت و تقارن آن با رمضان المبارک بهار قرآن و ماه ضیافت الهی، ضمن تبریک سال جدید و قبولی طاعات و عبادات به ملت بزرگ ایران اسلامی، همه مسولان پر تلاش دولت مردمی و خادمان شبکه بانکی کشور، امید دارم سال جدید سالی سرشار از توفیق و سربلندی و بهروزی برای ملت بزرگ و سربلند ایران عزیز باشد.

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در سالی که مقام معظم رهبری آنرا بنام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرموده‌اند بر خود لازم می‌داند ضمن تشکر از دغدغه‌های ایشان درقبال مسایل و شاخص‌های مهم اقتصادی، اطمینان دهد دستیابی به نقطه مطلوب مهار تورم، رشد نقدینگی و پایه پولی در برنامه ریزی‌های هدف‌گذاری شده منظومه پولی کشور قرار دارد تا توامان با تدابیر اتخاذ شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در مجموعه دولت سیزدهم، سال جدید نوید بخش خبرهای خوب برای ملت بزرگوار ایران اسلامی باشد.

او افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال، کارهای انجام شده در زمینه مهار تورم و رشد تولید را خوب، اما نه به قدر مطلوب ارزیابی و تاکید کردند نباید توقع داشت چنین موضوع مهمی در مدت زمان یکسال تحقق کامل یابد؛ اطمینان می‌دهیم پیشرفت‌های انجام کردند برای تحقق مهار تورم و رشد تولید با همکاری تمام بخش‌ها در دولت مردمی، تا رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده و نقطه مطلوب ادامه یابد. در این میان، سال ۱۴۰۲ که گذشت سال اقدامات مهم بانک مرکزی در جهت کمک به ثبات اقتصادی کشور و رشد تولید محسوب می‌شود، زیرا این سال را در حالی آغاز کردیم که از اعلام سیاست تثبیت اقتصادی توسط این بانک اندک زمانی گذشته بود و به دنبال اعلام شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «مهار تورم، رشد تولید»، اطمینان بیشتری حاصل شد که با قدرت بیشتری رویکرد سیاست تثبیت از سوی این بانک اجرا و پیگیری شود؛ چرا که این اعتقاد وجود داشته و دارد که وجود و افزایش نااطمینانی در فضای تصمیم گیری فعالان اقتصادی اعم از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان موجب شکل گیری انتظارات منفی و اتخاذ تصمیم‌هایی از سوی آنان خواهد شد که نهایتا وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی نظیر سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و تورم شاخص‌های مختلف قیمتی را به شیوه‌ای نامطلوب متاثر می‌سازد.

او گفت: از این رو، عمده سیاست‌های تثبیت بر روی کاهش نا اطمینانی‌ها و پیش‌بینی پذیرتر کردن اقتصاد کشور متمرکز گردید. رویکرد سیاستی مذکور بر سه محور عمده تنظیم بازار ارز، کنترل و مدیریت رشد نقدینگی و تقویت نظارت بر بانک‌ها و همچنین بهبود انتظارات از طریق اعلام سیاست‌های پولی و تقویت دیپلماسی ارزی تاکید داشت. هر یک از محورهای مورد اشاره با تعیین اهداف کمی و کیفی دنبال شدند و هر چند کماکان با تحقق انتظارات به حق آحاد جامعه فاصله داریم لیکن خوشبختانه سال ۱۴۰۲ به گونه‌ای خاتمه یافت که عمده اهداف ترسیم شده این بانک تحقق یافتند. از جمله مهمترین این اهداف دستیابی به ثبات نسبی در بازار ارز و تقویت حکمرانی و تنظیم گری این بازار از طریق ایجاد و توسعه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، کاهش رشد کل‌های پولی و روند کاهشی تورم متناظر با اهداف تعیین شده همزمان با تحقق ارقام مثبت برای شاخص‌های مختلف بخش واقعی اقتصاد بودند.

فرزین بیان کرد: بر این اساس در سال ۱۴۰۲ ضمن تامین به موقع ارز واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ترجیحی، علی رغم رشد مصارف ارزی کالاهای سرمایه‌ای و واسطه ای، تراز تجاری کشور ارقام مثبتی را تجربه کرد که نشان دهنده وضعیت مناسب متغیرهای بنیانی موثر بر تحولات بازار ارز است. چالش بسیار مهم دیگری که اقتصاد ایران همواره با آن مواجه بوده، رشد بالای کل‌های پولی فراتر از میزان مطلوب آن است؛ بر این اساس هدف ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی در سال گذشته تعیین شد و با هماهنگی و همکاری که از سوی دولت و شبکه بانکی با مقام سیاست گذار پولی شکل گرفت، بر اساس آخرین تحولات متغیرهای پولی هدف مذکور نیز با درصد موفقیت بالایی تحقق یافت.

او افزود: لازم به توضیح است که کنترل رشد متغیرهای پولی نقش مهمی در کنترل انتظارات تورمی و البته تامین مالی غیرتورمی بخش واقعی اقتصاد خواهد داشت. البته لازم به اشاره است در سال ۱۴۰۲ رویکرد تامین مالی غیرتورمی این بانک که تامین مالی بخش‌های مولد اقتصادی را در بر می‌گیرد در قالب انتشار اوراق گام، گواهی سپرده خاص و سایر ابزارهای مشابه پیگیری گردید که شاهد عملکرد مناسبی نیز در این حوزه بودیم.

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]