کاهش هزینه نگهداری آب‌شیرین‌کن توسط دانش‌بنیان‌ها
کاهش هزینه نگهداری آب‌شیرین‌کن توسط دانش‌بنیان‌ها

اقتصاد ایران: یک مجموعه دانش‌بنیان با بازطراحی برخی قطعات آب‌شیرین‌کن توانسته است هزینه نگهداری این دستگاه‌ها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، تولید دستگاه‌های تصفیه آب و آب‌شیرین‌کن صنعتی، موضوع اصلی فعالیت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان است. این شرکت با نوآوری‌های خود کمک کرده است تا نسخه‌ بهتری از این فناوری روانه بازار شود. محصول تولیدی این شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نیز به عرضه گذاشته شده بود.

میثم شهرکی، مدیر عامل این شرکت، در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری فارس گفت: محصول تولیدی شرکت ما دستگاه آب‌شیرین‌کن و تصفیه آب است. این دستگاه آب چاه‌ها، آب دریا و آب‌های بی‌کبفیت یا شور را تصفیه و مناسب شرب یا کشاورزی می‌کند. شرکت ما که مستقر در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان است، از حدود سال ۱۳۹۷ وارد این حوزه شد و شروع به تحقیق و توسعه محصول کرد. از سال ۱۴۰۰ نیز که کار جدی شرکت شروع شد، حدود ۱۰۰ پروژه موفق با بخش‌‌های خصوصی و دولتی انجام داده‌ایم.

وی در خصوص مزیت‌های رقابتی هم در دستگاه‌های تولیدی شرکت تصریح کرد: پیش از این در دستگاه‌های تولیدی مشابه، قطعه‌ای خاص و فلزی در داخل این دستگاه‌ها وجود داشت که در تماس با آب خورده می‌شد و موجب آسیب به ممبران دستگاه می‌شد. تعویض ممبران نیز با هزینه بالایی برای استفاده‌کننده از دستگاه همراه است. از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات سیستم‌های RO برای تصفیه آب، موضوع پساب آن‌هاست. ما با طراحی جدیدی که برای این دستگاه ارائه دادیم، حدود ۲۰ درصد از اتلاف آب را کاهش دادیم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در توضیح تمایز آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی با نمونه‌های نیمه‌صنعتی و خانگی اظهار داشت: ظرفیت‌های دستگاه آب‌شیرین‌کن متفاوت است. این دستگاه‌ها با ظرفیت تصفیه آب ۲ تا ۸۰۰ متر مکعب ساخته و تولید می‌شود. به دستگاه‌هایی که بیش از ۵ متر مکعب ظرفیت دارند آب‌شیرین‌کن صنعتی نیز گفته می‌شود.

شهرکی در ادامه تأکید داشت: انتظار داریم که مسئولان از شرکت‌ها و مجموعه‌های جوانی که در شهرستان‌ها و استان‌هایی غیر از تهران هستند، حمایت کنند و از طرفیت آن‌ها نیز استفاده کنند. در حال حاضر یک تولیدکننده خود به روند بازار آشناست و در صورتی که از محصولات وی حمایت نشود، می‌تواند به جای تولید به واسطه‌گری یا تجارت بپردازد تا سود بیشتری کسب کند.

او با بیان اینکه برخی از مسئولان به جای استفاده از محصولات دانش‌بنیان و تأییدشده به دنبال محصولات کم‌کیقیت‌تر می‌روند، تصریح کرد: به همین دلیل انتظار ما این است که در پروژه‌های ملی که تعریف می‌شود به جای واردات یا مراجعه به مجموعه‌هایی که استاندارد ندارند، از توان مجموعه‌هایی استفاده کنند که یک‌بار در معاونت علمی آزموده شده است. کسب نشان دانش‌بنیان یا استاندارد بزای یک محصول نشان می‌دهد که این مجموعه توانمندی تولید محصول باکیفیت را دارد. درصورتی که گاهی ارتباطات یا دیگر موارد در بین مدیران و مسئولان باعث می‌شود که از محصولات فناورانه و دانش‌بنیان استفاده نشود. 

شهرکی در پایان خاطرنشان کرد: مشخصه اصلی یک شرکت دانش‌بنیان تخصص و دانش است و تجارت در مرحله بعدی اهمیت دارد. در پشت هر دانش‌بنیان مانند ما تیم تخصصی و نیروهای حرفه‌ای از جمله فارغ‌التحصیلان دکتری رشته‌های مختلف حضور دارند و این یعنی توانمندی و ظرفیت ویژه‌ای که باید توسط مسئولان به کار گرفته شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]