شماره شبا چیست و راه‌های دریافت شما شبا کدام‌اند؟
شماره شبا چیست و راه‌های دریافت شما شبا کدام‌اند؟
شاید برایتان این سوال پیش ‌آمده باشد که اصلا شماره شبا چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟ در پاسخ باید گفت که شبا یک شماره‌حساب بین‌المللی برای حساب‌های بانکی ایرانیان است. این شماره‌حساب برای انتقال پول بین بانک‌های مختلف داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود.

در واقع افرادی که بخواهند مبالغ زیادی را به‌صورت بین‌بانکی جابه‌جا کنند، باید از شماره شبا استفاده کرده و این مبلغ را با سرعت بیشتری انتقال دهند. چنین موضوعی باعث می‌شود این جابه‌جایی با امنیت بیشتری صورت بگیرد. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر به این موضوع بپردازیم.

شماره شبا چیست؟

در واقع کلمه شبا مخفف عبارت «شماره‌حساب بانکی ایرانیان» بوده و ساختار طولانی دارد. از این شماره با نام IBAN یا Iranian Bank Account Number نیز یاد می‌کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین‌بانکی و حتی بین‌المللی، این شماره را با استفاده از استاندارد ISO-12616 راه‌اندازی کرده است. هدف بانک مرکزی از این کار، این بود که در آینده تمامی انتقالات بین‌بانکی با این شماره انجام‌ بگیرد.

ساختار شماره شبا

قبل‌از اینکه نسبت به استعلام شبا اقدام کرده و شمار شبای خود را بفهمید، بهتر است با ساختار این شماره کاملا آشنا شوید. در پاسخ به این سوال که شماره شبا چند رقمی است باید گفت که این شماره‌حساب دارای ۲۴ رقم بوده و در ابتدای آن عبارت IR که نشان‌دهنده کشور ایران است قرار می‌گیرد. به‌طور کلی اجزای این شماره‌حساب به‌شکل زیر هستند:

  • کد کشور: IR
  • ۲ رقم بعدی: ارقام کنترل صحت ساختار
  • ۳ رقم بعدی: شناسه بانک مرجع
  • ۱ رقم بعدی: نوع حساب بانکی
  • ۱۸ رقم انتهایی: برگرفته‌شده از شماره‌حساب اصلی بانک

کاربردهای شماره شبا

شاید برایتان سوال باشد که کاربردهای شماره شبا چیست؟ در جواب به این پرسش بسیار مهم باید گفت که این شماره‌حساب کاربرد مشخصی دارد. به‌طور کلی از مهم‌ترین کاربردهای این شماره می‌توان به استفاده از آن در سامانه‌های حواله الکترونیکی بانکی اشاره کنیم.

این سامانه‌ها شامل سانتا و پایا بوده و جهت انتقال پول و مبادلات بین‌بانکی نیز انجام می‌شوند. درصورتی‌که شماره شبا نداشته باشید، قابلیت استفاده از سامانه‌های حواله الکترونیکی را نیز نداشته و انتقال بین‌بانکی برای شما دشوار و زمان‌بر خواهد شد.

مدت‌زمان انتقال وجه با شماره شبا چقدر است؟

بسیاری از افراد پرسیده‌اند که چقدر طول می‌کشد با کمک شبا، پول انتقال‌داده‌شده به‌حساب مقصد بنشیند؟ در جواب باید گفت که این زمان به موارد مختلفی بستگی دارد. از ساعت انجام تراکنش گرفته تا سامانه حواله الکترونیک ثبت‌شده در آن.

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، سانتا و پایا جزء این سامانه‌ها بوده و هرکدام ساعات تسویه خاصی را دارند. ازطرف‌دیگر مالیات انتقال پول با هرکدام از این سامانه‌ها متفاوت است. باید نسبت به مبلغ و سقف مد نظر یکی را انتخاب کنید.

سقف انتقال وجه با استفاده شبا

موضوعی که برای بسیاری از افراد سوال شده، سقف انتقال وجه با شماره شبا است. افرادی که می‌خواهند با استفاده از این شماره، پول و مبالغ سنگینی را جابه‌جا کنند این موضوع را بررسی کرده تا راحت‌تر انتقال را انجام دهند. سقف انتقال وجه با کمک این شماره به شرح زیر است.

انتقال وجه پایا

یکی از انواع روش‌هایی که برای انتقال پول با کمک شماره شبا در اختیار شما قرار گرفته، انتقال وجه به کمک سامانه پایا است. پایا یا همان سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی سیستم است که برای مبالغ پایین و تکرر بالا استفاده می‌شود. روش‌های گوناگونی نیز برای استفاده از این سامانه وجود دارند.

می‌توانید به شعبه بانک مد نظر مراجعه کرده و حداکثر مبلغ ۵۰۰میلیون ریال را در طول روز انتقال دهید. در اینترنت بانک هرکدام از حواله‌های پایا ۱۵۰میلیون ریال و مجموعه انتقال در روز ۶۰۰میلیون ریال محدودیت دارد. در انتها نیز قادر هستید به کمک موبایل‌بانک تا سقف ۱میلیارد ریال حواله پایا ثبت کنید.

انتقال وجه ساتنا

در پاسخ به اینکه کاربرد شماره شبا چیست باید گفت که به کمک این شماره می‌توانید حواله‌های ساتنا را نیز ثبت کنید. به‌احتمال زیاد نام این سامانه را شنیده‌اید. ساتنا سامانه تسویه ناخالص آنی یا Real Time Gross Settlement بوده و برای انتقال وجه‌های کلان انجام می‌گیرد.

در واقع اگر می‌خواهید مبالغی بیشتر از ۵۰۰میلیون ریال را در شبکه بانکی ایران جابه‌جا کنید، باید از حواله ساتنا بهره ببرید. سقف ترانکش های این حواله ۲میلیارد ریال بوده و بیشترین سرعت را در انتقالات بین‌بانکی دارد. البته باید در نظر بگیرید که با مراجعه به بانک محدودیتی برای انتقال وجه در طول روز نخواهید داشت؛ اما با کمک اینترنت بانک این سقف برای هر حواله به ۵۰۰میلیون ریال کاهش پیدا می‌کند.

مزایای انتقال وجه به کمک شماره شبا بانکی

برای اینکه بتوانید کامل‌تر پاسخ سوال شماره شبا چیست را درک کنید، پیشنهاد ما این است که با مزایای انتقال پول به کمک این روش آشنایی داشته باشید. این روش مزایایی عالی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به‌شکل زیر هستند:

  • ازبین‌رفتن خطر برداشت غیرمجاز ازطریق شماره شبا
  • استفاده از سریع‌ترین سامانه‌های حواله الکترونیک
  • احتمال پایین در واردکردن اشتباه شماره شبا
  • حاوی تمامی اطلاعات بانکی مبنا

چگونه شماره شبا را پیدا کنیم؟

درصورتی‌که به‌دنبال تبدیل شماره کارت به شبا هستید و می‌خواهید از شماره شبا بانک ملی یا بانک‌های دیگر مطلع شوید، روش‌های مختلفی برای شما به‌وجود آمده‌اند. ازطریق این روش‌ها می‌توانید شماره شبای خود را پیدا کنید:

  • ذکرشده در دفترچه حساب بانکی
  • ثبت شماره روی کارت‌های بانکی نظیر بانک ملت
  • مراجعه به وب‌سایت اصلی بانک مرجع
  • مراجعه به وب سایت رده برای دریافت شماره شبا بانکی

جمع‌بندی

به‌دنبال انتقال پول در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟ باید ابتدا پاسخ سوال شماره شبا چیست را پیدا کنید. شماره شبا یا همان شماره‌حساب بانکی ایرانیان نوعی شماره‌حساب طولانی، یونیک و غیرقابل‌ دسترسی است که با استفاده از آن قابلیت انتقال مبالغ گوناگون را دارید.

این شماره صرفا برای ثبت حواله‌های بین‌بانکی الکترونیکی مانند ساتنا و پایا استفاده می‌شود. امنیت آن بالا بوده و در سرعتی بالا پول را در حساب مبنا می‌خواباند. در این مطلب تمامی نکاتی که برای این موضوع وجود داشت را بررسی کردیم. حال می‌توانید برای تبدیل شماره‌حساب یا شماره کارت به شبا به وب‌سایت رده مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را در آن‌جا پیدا کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]