آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان
آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان
سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، سامانه ای به نام مودیان راه اندازی کرده است.

افراد حقیقی و حقوقی مشمول قوانین مالیات می توانند با ورود به این سامانه، اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود کنند. در ادامه این مقاله از شرکت حسابداری ترازان حساب به بررسی مفاهیم و مراحل ثبت نام خواهیم پرداخت.

مراحل ثبت نام سامانه مودیان چیست؟

ثبت نام در سامانه مودیان هیچ‌گونه پیچیدگی‌ای ندارد و با انجام چند مرحله ساده، مودیان می‌توانند به آسانی در این سامانه ثبت نام کنند. در ادامه، مراحل ثبت نام در این سامانه را شرح خواهیم داد، اما پیشنهاد می‌شود که برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش سامانه مودیان و قوانین آن، با کارشناسان شرکت حسابداری ترازان حساب مشاوره نمایید:

بصورت کلی، ثبت‌نام در سامانه مودیان ۵ مرحله را شامل می‌شود:

  1. ثبت‌نام در نظام مالیاتی
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی
  3. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با ورود به کارپوشه سامانه مودیان
  4. دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی
  5. تکمیل ثبت‌نام در سامانه مودیان

در ادامه، هر یک از این مراحل را بررسی و گام به گام، پیگیری خواهیم کرد.

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی

برخلاف بسیاری از سامانه‌ها، برای ثبت نام در سامانه مودیان موظفید قبل از هر چیز ثبت نام مالیاتی خود را بدون نیاز به احراز هویت با کد ملی کامل کرده باشید. پس از تکمیل فرایند ثبت نام در نظام مالیاتی، شما قادر به مشاهده و دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان خواهید بود. جهت ثبت نام در نظام مالیاتی و ایجاد پرونده، لطفا از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید و فرم ثبت نام در نظام مالیاتی را با اطلاعات کاربری دریافتی تکمیل نمایید.

به منظور انجام ثبت نام در سامانه مودیان، در صورتی که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ابتدا ثبت نام ارزش افزوده را نیز انجام دهید. این اقدامات از قبیل ارسال لیست بیمه، به حساب تکالیف قانونی صاحبان کسب و کار تلقی می‌شوند. کارفرمایان نیز برای رد کردن بیمه کارکنان خود می‌توانند به سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند.

مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام در سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای انجام این اقدام، ابتدا باید به وب‌سایت gica.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه “درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک” کلیک نمایید. پس از تکمیل مراحل ثبت نام و اعتبارسنجی هویت، یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می‌شود. سپس باید با این کد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن حاوی امضای الکترونیک را دریافت نمایید.

یکی از مزایایی که مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در سامانه مودیان از آن بهره‌مند می‌شوند، دسترسی به سوابق مالیاتی با استفاده از کد ملی است. پس از تکمیل ثبت نام و ورود به آدرس my.tax.gov.ir، می‌توانند درخواست “استعلام بدهی مالیاتی” را ثبت کرده و تمامی سوابق مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی خود را مشاهده نمایند.

دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان

شناسه یکتای مالیاتی، که یک کد ۶ رقمی منحصربه‌فرد است، به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره منحصربه‌فرد مالیاتی داشته باشد و تعدادی از ارقام آن شناسه یکتای مالیاتی را تشکیل می‌دهند. برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی، کلید عمومی (Public Key) خود را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک به دست آورده‌اید، در قسمت مربوط به «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مودیان وارد کنید. سپس با دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.

مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

برای ثبت نام در سامانه مودیان و دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات، شما باید ابتدا به وبسایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه کرده و از طریق فایل اکسل صادرشده از جانب این سازمان با بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات اقدام نمایید. اگر شناسه موردنظر شما در این فایل موجود نبود، می توانید از طریق ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران شناسه موردنظر خود را ایجاد کنید. حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

مرحله پنجم: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

با فراهم کردن همه پیش‌نیازهای لازم برای ثبت نام در سامانه مودیان، اکنون می‌توانید به‌راحتی ثبت نام خود را نهایی کنید. برای این منظور کافی است به آدرس my.tax.gov.ir وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. با وارد کردن کد ملی برای اشخاص حقیقی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و کد تصویر امنیتی، می‌توانید ورود به درگاه را تکمیل کنید.

با استفاده از سامانه مودیان، می‌توانید به راحتی و با کمک راهنمایی‌های ارائه‌شده، اقدام به ثبت نام خود در سامانه مالیاتی یا ثبت نام ارزش افزوده نمایید. برای انجام این کار، پیشنهاد می‌شود در ابتدا وارد درگاه سامانه مودیان شده و روی گزینه “عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه” کلیک نمایید

پس از آن، نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه مودیان به شماره همراه شما ارسال خواهد شد، که بیشترین توجه را به دریافت اطلاعات صحیح از مودی برای ثبت نام داشته باشید. سپس با استفاده از نام کاربری و رمز عبور موقتی که توسط سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود در سامانه مودیان وارد شوید. اگر پس از ورود به کارپوشه سامانه مودیان پرونده‌ی خود را مشاهده نکردید، احتمالا ثبت نام مالیاتی یا ثبت نام ارزش افزوده شما هنوز ناتمام است. بهتر است وضعیت خود را مجدد بررسی نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

چه اشخاصی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

اکنون که با مراحل ثبت نام در سامانه مودیان آشنا شده‌اید، احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده‌است که چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟ به پاسخ به این سوال، به بند ج از ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره داریم. طبق این قانون، تمام صاحبان مشاغل (صنفی یا غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، تحت پوشش سامانه مودیان قرار دارند.

بنابراین، در پاسخ به سوال «چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟» باید به دو گروه اصلی از مودیان مالیاتی ارجاع دهیم:

  1. کلیه اشخاص حقیقی که صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی هستند.
  2. کلیه اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری.

تمام افراد مشمول باید پس از اعلام فراخوان سامانه مودیان، در فرآیند ثبت نام در این سامانه شرکت نمایند. در ادامه، زمانبندی ثبت نام در سامانه مودیان را بررسی خواهیم کرد.

بررسی آخرین مهلت زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها ممکن است متفاوت باشد. با این حال، همه افراد مشمول قانون می‌توانند با دعوت به عنوان داوطلب، در این سامانه ثبت نام نمایند. پس از ثبت نام در سامانه، گروه‌های شغلی مختلف باید در زمان مقرر فاکتور الکترونیکی خود را ارسال کنند.

ارسال آسان صورتحساب الکترونیکی با کمک شرکت حسابداری تراران حساب

در این مقاله مراحل ثبت نام در سامانه مودیان را بررسی کرده‌ایم. یکی از دغدغه‌های اصلی مالیاتی اشخاص بعد از ثبت نام در این سامانه، نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی است. برای ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌توانید از موسسه حسابداری تراران حساب کمک بگیرید. این شرکت تمام مراحل این کار را برای شما انجام داده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، در کنار شما خواهد بود.

۰۹۱۲۰۴۵۷۶۰۵

۰۹۱۲۸۶۹۷۷۳۹

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]