روغن جامد یا مایع کدام بهتر است؟
روغن جامد یا مایع کدام بهتر است؟
روغن جزء جدانشدنی آشپزی به‌حساب می‌آید و در طبخ بسیاری از غذاها باید از آن استفاده کرد. این مورد به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها صدق می‌کند. به‌گونه‌ای که اگر روغن را از ما بگیرند با محدویت بسیاری در پخت غذا روبه‌رو می‌شویم.

دراین‌بین انتخاب روغن جامد یا مایع اهمیت دارد. هر فردی که مسئول آشپزی است، باید با ویژگی هرکدام از این محصولات به‌خوبی آشنا باشد و روغنی را مورد استفاده قرار دهد که کم‌ترین میزان آسیب را به بدن افراد وارد کند.

تفاوت میان روغن مایع و جامد

زمانی که روغن در حالت مایع قرار دارد پیوندهای آن به‌صورت ۲ گانه و ۳ گانه هستند. برای تولید روغن جامد، باید این پیوندها را به حالت اشباع تغییر داد و برای این منظور نیز لازم است آن‌ها را به فرم یگانه تبدیل کرد.

در انجام این فرآیند استفاده از مواد دیگری نیز لازم است که از آن‌ها باید به هیدروژن و کاتالیزور اشاره کرد. با توجه به اینکه کاتالیزور از ذراتی مانند پلاتین، نیکل یا پالادیم تشکیل می‌شود، پس‌از اتمام فرآیند تبدیل، باید آن را از روغن جامد جدا کرد.

با توجه به این موارد باید گفت مهم‌ترین ویژگی روغن جامد، چربی‌های اشباع آن هستند. ضمن اینکه این محصول مقاومت بیشتری نسبت به روغن مایع دارد و ازاین‌رو دیرتر خراب می‌شود.

مزایای مصرف روغن جامد

روغن‌های جامد بیشترین صرفه را برای تولیدکنندگان دارند، چراکه جابه‌جایی آن‌ها آسان است و راحت‌تر می‌توانند محصول را به‌دست مصرف‌کننده برسانند. به همین دلیل تولید آن‌ها همچنان ادامه دارد.

ازطرف‌دیگر، مقاومت روغن‌های جامد نسبت به مایع بیشتر است و در برابر هوا و حرارت دیرتر می‌سوزند. خانوارهایی که همواره به‌دنبال محصولی مقاوم هستند که بیشترین ماندگاری را داشته باشد، معمولا روغن جامد می‌خرند.

معایب مصرف روغن جامد

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث عدم استفاده از روغن جامد می‌شود، تاثیری است که این محصول روی میزان کلسترول خون می‌گذارد. در واقع روغن جامد، افزایش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌همراه دارد.

روغن جامد باعث افزایش وزن می‌شود. همچنین هیدروژن مورد استفاده در این محصول، از هضم زودهنگام آن جلوگیری می‌کند که این موضوع رسوب ذرات در رگ‌ها را به‌همراه دارد و سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

روغن جامد

مزایای مصرف روغن مایع

از مهم‌ترین مزایای مصرف این روغن باید به جلوگیری آن از جذب کلسترول اشاره کرد. با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی همواره افراد را تهدید می‌کنند، بهتر است با مصرف این روغن از بالارفتن کلسترول خون جلوگیری کنید.

ازطرف‌دیگر روغن‌های مایع سازگاری بهتری در دمای ۳۷درجه بدن دارند و هضم آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل نیز مصرف این نوع محصول، اضافه‌وزن کم‌تری به‌همراه دارد و تا حدودی از رسوب در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

روغن مایع آفتاب گردان

معایب مصرف روغن مایع

روغن مایع اگر تحت دمای بالا قرار بگیرد خیلی زود اکسید می‌شود. این فرآیند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو معمولا به افراد توصیه می‌شود برای سرخ کردن مواد غذایی، از روغن‌های مایع مخصوص این کار یا حتی جامد استفاده کنند.

زمانی که برای خرید روغن مایع اقدام می‌کنید باید به ترانس موجود در آن دقت داشته باشید. به‌طور کلی باید گفت ترانس‌های موجود در روغن، قابلیت از بین بردن کلسترول‌های خوب و افزایش کلسترول بد را دارند که این شرایط ممکن است باعث ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

روغن‌های سرخ‌کردنی و نباتی معمولا از میزان زیادی چربی ترانس برخوردار هستند. اگر خیلی به غذای سرخ‌کردنی علاقه دارید، باید حتما در انتخاب روغنی مناسب برای این منظور دقت داشته باشید.

یکی دیگر از عیب‌های روغن مایع، مقاومت پایین آن در برابر دما است. در واقع این روغن خیلی زود می‌سوزد و سرطان‌زا می‌شود. پس سعی کنید شعله گاز را همواره در حد ملایم قرار دهید.

روغن مایع بخریم یا جامد؟

حال که با مزایا و معایب هر محصول آشنا شده‌اید، تصمیم‌گیری نیز برای شما آسان‌تر است. بااین‌حال باید بگوییم که روغن‌های جامد هضم سخت‌تری دارند و احتمالا با مصرف زیاد آن‌ها، شاهد رسوب ذرات در رگ‌ها باشیم.

به‌طور کلی باید گفت در سال‌های اخیر مصرف روغن جامد در کشور کاهش زیادی پیدا کرده و این خود نشان‌دهنده آگاهی مردم نسبت به مزایای و معایب این ۲ مدل روغن است.

اگر شما نیز به سلامت خود اهمیت می‌دهید باید مصرف روغن‌های جامد را کاهش دهید و به‌ندرت از آن‌ها استفاده کنید تا از آسیب‌هایی که روغن جامد به بدن می‌رساند، تا حدودی مصون بمانید.

برای خرید روغن‌های مایع که چربی غیراشباع دارند و همچنین روغن‌های جامدی که از برندهای معتبر تولید شده‌اند و کم‌ترین آسیب را به بدن وارد می‌کنند، می‌توانید به بخش سوپرمارکت فروشگاه اسنپ‌ مراجعه کنید.

در سوپرمارکت اسنپ به آدرس https://snappshop.ir/campaign/supermarket  تنوع بالایی از انواع روغن مایع و جامد مشاهده می‌کنید. همچنین می‌توانید سایر محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید و آن‌ها را در منزل تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

انتخاب بین روغن مایع و جامد مهم‌ترین کاری است که افراد باید برای پخت غذایی سالم انجام دهند. با توجه به اینکه مصرف زیاد روغن‌های جامد باعث افزایش وزن و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، معمولا خرید مدل‌های مایع که البته دارای معایبی نیز هستند به افراد توصیه می‌شود.

سوالات متداول

روغن جامد چه ضررهایی دارد؟

این روغن دیر هضم است و به همین دلیل با مصرف زیاد آن، مقداری از چربی‌ها در رگ‌ها رسوب می‌کنند. ضمن اینکه باعث افزایش وزن و کلسترول خون می‌شود.

روغن مایع چه ضررهایی دارد؟

روغن مایع از مقاومت پایینی برخوردار است و خیلی زود در معرض حرارت یا هوا خراب می‌شود. به همین دلیل برای سرخ کردن گزینه خوبی نیست.

روغن مایع استفاده کنیم یا جامد؟

روغن مایع چربی اشباع کم‌تری دارد و زودتر هضم می‌شود. به همین دلیل آسیب کم‌تری به بدن می‌رساند. بااین‌حال برای سرخ کردن، تنها باید از مدل‌های مخصوص استفاده کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]