خستگی بلاک چین چیست؟ بررسی دلایل ایجاد + چطور با آن مقابله کنیم؟
خستگی بلاک چین چیست؟ بررسی دلایل ایجاد + چطور با آن مقابله کنیم؟
خستگی بلاک چین (Blockchain Fatigue) زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها از کارایی فناوری بلاکچین در فرآیندها و فعالیت‌هایشان اطمینان خاطر نداشته باشند و راه‌حل‌های دیگر را برای یک فرآیند خاص کارآمدتر ببینند.
فهرست خبر اقتصادی خستگی بلاک چین چیست؟ بررسی دلایل ایجاد + چطور با آن مقابله کنیم؟

در واقع تضاد بین انتظارات و توقعاتی که افراد از فناوری بلاک چین دارند با چیزی که در عمل مشاهده می‌کنند، خستگی بلاکچین را ایجاد می‌کند.

حالا از آنجایی که رفع این مانع ضروری است، ابتدا باید ریشه مشکل را شناسایی کرده و با پذیرش آن، به‌دنبال ایده‌های بهبود باشیم. این موضوع برای افراد و شرکت‌هایی که به‌دنبال استفاده از رمز ارزها در کسب‌وکارشان هستند نیز تاثیر به‌سزایی دارد. به همین خاطر، قیمت ارز دیجیتال مورد استفاده در بلاک چین متصل به فرآیندهای شرکت‌ها یکی از جنبه‌های مهم در مبحث کاربردهای این فناوری از نظر هزینه‌های عملیاتی محسوب می‌شود.

شناسایی علت خستگی بلاک چین؛ بررسی حوزه زنجیره تامین

به گفته یکی از اعضای مجله تحقیقاتی “Journal of British Blockchain Association”، با جایگزین شدن تکنولوژی‌های دیگر در فرآیندها و روندها، خستگی بلاک چین ایجاد می‌شود. به گفته وی:

خستگی بلاکچین یعنی زمانی که شما به این نتیجه برسید که این فناوری جوابگوی مسئله شما نیست. بلاک چین‌ها یک سری خصیصه‌های منحصربه‌فرد را پردازش می‌کنند و بدون نیاز به یک شخص واسط، اجازه تبادل پول و دیگر دارایی‌ها را به افراد می‌دهند.

اما حالا یک بلاک چین عادی را در نظر بگیرید که برای یک زنجیره تامین پیاده‌سازی شده باشد. در اینجا، اطلاعات مربوط به کالاها نظیر گواهی‌های تایید، مبدا‌، فاکتور خرید و رسید تحویل می‌توانند در یک بلاک ثبت شده و در دسترس تامین‌کنندگان، ترابری‌ها، خریداران، ناظران و ممیزان قرار بگیرند.

درست است که با پیاده‌سازی صحیح یک بلاک چین می‌توان هزینه‌های انتقال، ممیزی و حسابداری را کاهش داد و با اضافه کردن «قراردادهای هوشمند» تعرفه‌های جدیدی را به‌صورت خودکار ایجاد کرد، اما مشکل اینجاست که چنین سیستمی نمی‌تواند یک «بلاک چین عمومی» باشد و «نویسندگان» داده‌ها باید حتما تایید شده باشند. در این حالت، افراد سیستم‌های ابری فعلی که دقیقا همین کار را حتی به‌شکلی کارآمدتر اجرایی می‌کنند، ترجیح می‌دهند.

تحقیق شرکت گارتنر

در خصوص کاربرد بلاک چین در حوزه زنجیره تامین بد نیست به تحقیق شرکت Gartner نیز اشاره کنیم. این شرکت در کنفرانس “Gartner Supply Chain Executive” سال ۲۰۱۹ خود پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۲۳ به دلیل نبود کاربردهای قوی و مشخص، حدود ۹۰ درصد از ابتکارات مبتنی بر بلاک چین حوزه زنجیره تامین نشانه‌هایی از خستگی بلاک چین را از خود بروز خواهند داد. در این تحقیق همچنین آمده بود که تنها ۱۹ درصد از شرکت‌کنندگان، بلاک چین را یک فناوری بسیار مهم برای کسب‌وکارشان می‌دیدند و تنها ۹ درصد نیز به آن علاقه واقعی داشتند.

محقق و تحلیلگر ارشد این تحقیقات به‌نام الکس پرادهان (Alex Pradhan) گفته بود «اکثر پروژه‌های زنجیره تامین مبتنی بر بلاکچین بر تصدیق اعتبار، بهبود ردیابی و شفافیت و همچنین بهبود اعتماد مبادلاتی متمرکزند. با این حال، اکثر این پروژه‌ها به‌خاطر ترکیبی از عدم بلوغ فناوری، نبود استانداردها، افق جاه‌طلبی بسیار گسترده و عدم درک درست ماهیت بلاک چین و کاربرد آن در زنجیره تامین، در همان مرحله اول توسعه خود گیر کرده‌اند. مجموعه این اتفاقات باعث ایجاد خستگی بلاکچین شده است.»

چالش‌های شناسایی علت‌ها

ذات پویای بلاک چین آن را به یکی از حوزه‌های بسیار دشوار در شناسایی کاربردهای ارزشمند و خاص برای شرکت‌ها تبدیل می‌کند. به همین خاطر، سازمان‌ها با انجام آزمون و خطا، نیازمند اجرای چندین طرح آزمایشی هستند تا یک طرح ارزش‌آفرین را پیدا کنند.

علاوه بر این، اکوسیستم تامین هنوز جای کار دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم می‌کند. در واقع، سازمان‌های فعال در حوزه زنجیره تامین نمی‌توانند یک راه‌حل بلاک چینی تمام و کمال و حاضر و آماده را خریداری کنند.

مورد بعدی اینکه بدون وجود کاربردهای تجاری مشخص، اکثر شرکت‌ها از نحوه ارزیابی راه‌حل‌ها، خصوصا به‌خاطر تغییرات پویای این حوزه، اطلاعی ندارند. راه‌حل‌های فعلی ارائه‌شده توسط برخی از تامین‌کنندگان صرفا ترکیب‌های پیچیده‌ای از فناوری‌های بلاک چینی مرسوم هستند که خودش باعث سردرگمی و دشواری هرچه تمام‌تر شناسایی کاربردهای بلاکچین در حوزه زنجیره تامین می‌شوند.

چالش‌های شناسایی علت‌ها

روش‌های رفع خستگی بلاکچین و بهبود استراتژی‌ها

حال سوال این است که با افزایش کاربردهای بلاک چین در حوزه‌های مختلف، شرکت‌ها چگونه به یک استراتژی عالی برای استفاده از این تکنولوژی می‌رسند؟

این حس عدم قطعیت استفاده از بلاک چین برای فرآیندها می‌تواند به‌خاطر مشکلات مرسوم در استفاده از یک فناوری جدید باشد. به گفته یوکی جوتلا (Sukhi Jutla)، مدیر اجرایی ارشد شرکت MarketOrders:

خستگی بلاک چین عموما از عدم درک کامل افراد نسبت به پتانسیل‌های این تکنولوژی نشات می‌گیرد، بنابراین طبیعی است که پیاده‌سازی آن هم در فرآیندهای کسب‌وکارشان دشوار باشد. این درک ناکافی می‌تواند به کلافگی و در نتیجه، کاهش علاقه به این فناوری منجر شود.

با وجودی که بلاکچین هنوز در مراحل اولیه خود به‌سر می‌برد، اما شاید در حال سنجش صبر و شکیبایی افرادی است که از ابتدا دیدگاه فوق خوشبینانه‌ای به آن داشته‌اند. ادامه پیاده‌سازی ناقص بلاک چین احساس خستگی را ایجاد کرده است که گویی هنوز راه‌حل‌های قطعی برای کمپانی‌ها وجود ندارد.

۱. تهیه نقشه راه و اهداف مشخص

جیتندرا تتی (Jitendra Thethi)، سرپرست نوآوری و تحقیقات آینده مهندسی شرکت Altran، بر اهمیت تهیه یک نقشه راه برنامه‌ریزی‌شده و اهداف شفاف متعاقب برای کل جریان کاری شرکت‌ها تاکید کرده است. به گفته وی:

اول از همه، شرکت‌ها باید اینکه می‌خواهند با بلاک چین به چه چیزی برسند را شناسایی کرده و آن‌ها را با اهداف و مقاصد بازگشت سرمایه (ROI) خود پیوند دهند. برای این کار باید مدیریت تغییر را از همان روز اول سرلوحه خود قرار داده تا تغییرات ناگهانی کمترین اخلال را در پروژه‌ها ایجاد کند.

سازمان‌هایی که بدون داشتن چشم‌انداز مشخص نسبت به پیاده‌سازی بلاک چین مدت زیادی را برای ارزیابی آن صرف می‌کنند، باعث هدر دادن وقت و انرژی خودشان در ساخت پروژه‌های آزمایشی و اثبات مفهوم خواهند شد. بنابراین برای تصمیم‌گیری آگاهانه، به نقشه راه شفاف نیاز است. سپس باید آزمایش‌های گسترده و اثبات مفهوم را با شرکا و تامین‌کنندگان انجام داده و نه فقط به بلاک چین، بلکه به موانع یکپارچه‌سازی آن با فرایندها نیز پرداخت.

این طرح‌های آزمایشی باید بر کاربردهای کوچک متمرکز باشند تا بتوانند با ورود به مرحله تولید، زنجیره ارزش هر دو طرف (مصرف‌کننده و تولیدکننده) را تقویت کنند.

۲. ایجاد فرهنگ نوآوری

یکی دیگر از جنبه‌های مهم موفقیت در جلوگیری از خستگی بلاک چین و پیاده‌سازی آن، تقویت نیروی کار و آشناسازی آن‌ها با این فناوری است. این افراد باید بتوانند حین کار کردن از اشتباهاتشان درس بگیرند. برای این کار، شرکت‌ها به آموزش باکیفیت مفاهیم بلاک چین به کارکنان‌شان نیاز دارند. به گفته جوتلا:

از همه مهمتر، شرکت‌ها باید یک طرز تفکر باز و واکنشی را بین افراد پرورش دهند که در آن، نوآوری و خلاقیت تشویق و پاداش‌دهی شود. در دنیایی که ما خواهان نتایج فوری هستیم، پرورش بردباری برای مواجه با راه‌حل‌های واقعی و کاربردی حاصل از بلاک چین ضروری است. این یعنی آزمون و خطای زیاد و آزمایش مفاهیم و ایده‌ها، حتی با وجودی که بسیاری از آن‌ها برای دستیابی به یک روش خلاقانه، محکوم به شکست باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]