رابیتس، بهترین راه حل ساخت سقف کاذب
رابیتس، بهترین راه حل ساخت سقف کاذب
سقف کاذب یکی از پرطرفدارترین متدهای امروزی در طراحی داخلی ساختمان است که به روش‌های گوناگون انجام می‌شود. رابیتس یکی از بهترین راه‌هایی است که برای اجرای سقف کاذب کاربرد دارد.

تنها کاربرد رابیتس‌کاری در اجرای سقف نیست، اما می‌توان گفت که مهم‌ترین کاربرد آن، ساخت سقف کاذب است. در این جا میخواهیم به بررسی رابیتس کاری در اجرای سقف کاذب بپردازیم که به دلیل ارزان بودن قیمت رابیتس به صرفه تر از سقف کاذب با کناف می باشد، همراه ما باشید.

رابیتس به ورقه‌های زنگ‌ نزن فولادی گفته می‌شود؛ رابیتس‌کاری برای ایجاد سقف کاذب به‌معنای ساخت سقفی مصنوعی و اتصال آن به سقف اصلی است. در این نوع سقف از مصالحی استفاده می‌شود که وزن زیادی ندارند تا هنگام اتصال به سازه اصلی مشکل ایجاد نشود. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در رابیتس، نصب آن است که باید با دقت بالا انجام شود تا اتصالات و قاب‌بندی‌ها محکم باشد و درصورت بروز هرگونه اتفاق مثل زلزله، آسیب نبیند. پس از نصب رابیتس‌ها، نمای کار با گچ‌کاری تکمیل می‌شود و طرح‌های مورد نظر روی آن اجرا خواهد شد.

استفاده از رابیتس در سقف کاذب

رابیتس انواع مختلفی دارد که در مواردی همچون وزن، تعداد ستون و… با هم متفاوت هستند. براساس تعداد ستون، سه نوع رابیتس در اندازه‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ داریم. همچنین اگر معیار ما وزن باشد، رابیتس‌ها به سه دسته سنگین، نیمه‌سنگین و فوق سنگین تقسیم‌بندی خواهند شد. معیار دیگر در دسته‌بندی رابیتس، تعداد چشمه‌ها است به دو دسته ۲ و ۳ طبقه‌بندی می‌شوند. براساس این موارد، قیمت و وزن رابیتس هم متفاوت خواهد بود. محل و کاربرد استفاده این رابیتس‌ها با هم یکسان نیست و براساس طرح و اندازه سقف کاذب، متفاوت است. انجام رابیتس‌کاری برای ایجاد سقف کاذب، پنج مرحله دارد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مرحله اول؛ نصب میلگرد اصلی

پایه کار برای نصب توری‌های رابیتس، نصب میلگردهایی به‌صورت عمودی و آویزان است. این میلگردها نقش بسیار مهمی دارند و علاوه‌براینکه پلی برای اتصال سقف کاذب به سقف اصلی هستند، وزن مصالح را به سقف اصلی منتقل می‌کنند‌. فاصله میلگردها در این کار بسیار مهم است و باید بیش از ۵۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

از طرفی اگر وزن کار زیاد باشد، برای ایجاد مقاومت بیش‌تر، بهتر است که فاصله‌ها کمتر و درحد ۳۰ سانتی‌متر باشد. این کار به دو روش دفنی و جوشی انجام می‌شود. روشی دفنی بیش‌تر مخصوص سقف‌های کاذب دال‌بتنی یا کرومیت است. در این روش، میلگردها حین ساخت سقف اصلی نصب می‌شوند. اما روش جوشی پس از ساخت سقف اصلی اجرا شده و در آن، میلگردها را به سقف اصلی جوش می‌کنند. در روش جوشی، طول و قطر میلگردها اهمیت زیادی دارد.

رابیتس کاری

مرحله دوم؛ نصب نبشی

سقف کاذب تنها از طریق میلگرد به سقف اصلی وصل نیست، بلکه یک واسطه دیگر به ‌نام نبشی باربر، بین آن‌ها قرار دارد که بیش‌ترین استفاده را در کناره‌های دیوار دارد. سایز نبشی باربر برای سقف کاذب بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر متغییر است و به‌طور معمول در فاصله‌های ۶۰ سانتی‌متری از هم قرار می‌گیرند تا بتوانند به‌خوبی بار را منتقل کنند.

مرحله سوم؛ نصب میلگرد فرعی

در این مرحله نوبت به پر کردن فاصله خالی بین نبشی‌های باربر می‌‌رسد. این فاصله به‌وسیله میلگرد فرعی پر خواهد شد. میلگرد فرعی، نقش مهمی در تعیین شکل و نمای خارجی سقف کاذب دارد تا در نهایت رابیتس فلزی روی آن قرار گیرد. بهترین اندازه میلگرد برای این کاربرد، حدود ۶ تا ۱۰ بوده و فاصله قرارگیری باید بسیار کم و حدود نهایتاً ۲۵ سانتی‌متر با طول جوشی ۲ سانتی‌متر باشد.

مرحله چهارم؛ نصب توری رابیتس

توری گالوانیزه رابیتس یک شبکه از مفتول‌های نازک است که با پایه در کنار هم قرار گرفته‌اند. دو راه برای اتصال این توری به میلگرد‌ها وجود دارد که عبارت است از اتصال با روش جوشی و اتصال با سیم رابیتس. معمولاً اتصال باسیم، روش بهتری برای این کار خواهد بود. از آن‌جایی‌ که توری‌ها یکپارچه نبوده و باید به هم متصل شوند، اورلب‌های ۷ تا ۱۰ سانتی‌متری، برای این کار بهترین گزینه هستند. مهم‌ترین کاری که باید در این حین انجام دهید، این است که مراقب تراز بودن رابیتس‌ها باشید. اگر تراز بودن در این مرحله چک نشود، در مرحله بعد برای گچ‌کاری دچار مشکل خواهید شد. توری‌های رابیتس انواع مختلفی از نظر سایز، ضخامت و تعداد دارند و باید براساس ابعاد سقف، میلگرد و… انتخاب شوند.

مرحله پنجم؛ گچ کاری

گچ‌کاری مرحله نهایی رابیتس‌کاری است که خود به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود. اولین کاری که در این مرحله انجام می‌شود، پر کردن توری با گچ است. سپس از ترکیبی شامل ملات، سیمان، ماسه، پودر سنگ و خاک سنگ برای پوشاندن توری استفاده می‌شود. پس از اینکه سطح کاملاً پوشانده شد، یک لایه دیگر از سیمان و در نهایت لایه گچ بیرونی انجام می‌شود.

قیمت رابیتس

نکات مهم رابیتس کاری

در رابیتس‌کاری چند نکته مهم وجود دارد که پیروی از آن‌ها باعث بهتر شدن نتیجه نهایی کارتان خواهد شد.

میلگرد نرمه: میلگردهایی که به‌راحتی جوش می‌شوند، بهترین انتخاب برای این کار هستند‌.
رعایت فاصله: هرچه فاصله بین میلگردها دقیق‌تر باشد مقاومت سقف بیش‌تر است.
فاصله نبشی: اگر فاصله نبشی بیش از مقدار معین باشد، بهترین کار افزایش پل‌ها خواهد بود.
گره: تعداد گره در محل اتصال رابیتس‌ها اهمیت بسیاری دارد.
تراز بودن: تراز بودن مهم‌ترین عامل در تعیین ظاهر نهایی کار است.

سخن پایانی

رابیتس، بهترین راه برای ساخت یک سقف کاذب با ظاهر بی‌نقص است. رابیتس نوعی فلز گالوانیزه است که برای ساخت سقف کاذب استفاده شده و به سازه اصلی متصل می‌شود. این روش دارای پنج مرحله است که شامل نصب میلگرد اصلی و فرعی، نبشی باربر، نصب توری و گچ‌کاری است. در هرکدام از این مراحل باید توجه زیادی به فاصله بین میلگردها داشته و اندازه و ضخامت آن‌ها را براساس معیار استاندارد انتخاب کرد. تعداد گره و نوع میلگرد هم اهمیت بالایی دارند و در انتقال بار به سقف اصلی، مهم خواهند بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]