عرضه اولیه های بد موقع در بورس / شاخص قله را رد می کند؟
عرضه اولیه های بد موقع در بورس / شاخص قله را رد می کند؟

داداش زاده گفت: احتمال رشد خیلی شارپی در بورس تا پایان سال دیده نمی شود. با این روند شاخص کل از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فراتر نمی رود. همچنین بازار خیلی کشش عرضه اولیه های جدید را ندارد.

معاملات بورس در هفته های اخیر تحت تاثیر یک اتفاق مثبت در شرکت های بورسی، رنگ و بوی رشد به خود گرفت و کلیت بازار رو به بالا حرکت کرد، اما در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته و همچنین در آغاز هفته جاری با اصلاح شاخص کل بورس روبرو بودیم و شاهد بسته شدن نزولی بازار در پایان معاملات بودیم.

ماه آذر از طرفی دیگر برای سهامداران بسیار اهمیت دارد و اغلب نگاه منتظرشان به سمت گزارش های ۹ ماهه است تا تصمیم جدیدی برای حفظ یا خرید سهام دیگر در پرتفوی خود داشته باشند. بنابراین بورس در روزهای حساس خود به سر می برد و قرمزی بورس نشان از احتیاط بیشتر سرمایه گذاران است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مهشید داداش زاده؛ کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل موثر بر بازار بورس و شرایط حاکم بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

داداش-زاده

شرایط بازارهای موازی نسبت به بورس

مهشید داداش زاده؛ کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت دلار در محدوده فشرده قیمتی قرار گرفته است و در سطح حدود ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان قرار دارد. بازار طلا هم به علت اینکه درصد بالایی تحت تاثیر دلار است، در یک محدوده نوسانی رنج می کند و صرفا یک رشد خیلی خفیف در مهر و آبان داشتیم. این رشد به دلیل ریسک های منطقه ای بود که تا حدودی بر بازار تاثیر گذاشته بود و بازدهی تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصدی را در حوزه طلا و صندوق های طلا دیدیم.

وی افزود: بعد از اینکه درگیری ها در منطقه فروکش کرد، شرایط بازار سرمایه  کمی بهتر شد. طلا بر خلاف رشد انس جهانی و به دلیل اینکه بازار داخلی طلا به بیشتر به دلار وابستگی دارد، وارد فاز اصلاحی شده است و رشد آن متوقف شده است. بنابراین مردم ترجیح داده اند که سرمایه های خود را به سمت صندوق های درآمد ثابت و بورس ببرند.

شرایط بورس بعد از کاهش تنش های منطقه ای

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وضعیت بورس  بعد از کاهش تنش های منطقه ای و ریسک های سیستماتیکی وارد شرایط بهتری شد. بازار مجدد در فاز خنثی و متعادلی در حال پیش رفتن بود و شاخص در کف یک میلیون و ۹۹۰ حفظ شده بود تا اینکه در ۲ هفته اخیر، سازمان بورس یک سری از شرکت ها و بانک ها را دعوت به تجدید ارزیابی دارایی ها کرد. این تصمیم منجر به این شد که بازار سرمایه توسط شاخص سازها مثل “اخابر” و “همراه”، یک مقدار رشد قابل توجهی از خود نشان داد و توجه ویژه به سمت بورس بیشتر شد.

داداش زاده ادامه داد: در ۲ هفته اخیر بورس خوب رشد کرد تا اینکه شاخص کل وارد سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد و روند صعودی بازار متوقف شد. در نهایت با ورود به این سطح مقاومت چون شاخص‌سازها بازدهی بازار را صعودی کرده بودند و منجر به رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی معاملات شده بودند؛ با متعادل شدن روند بازار، یک مقدار وارد فاز اصلاحی شدیم. روز گذشته بیش از ۱۰ هزار واحد ریزش شاخص کل ثبت شد. همچنین لازم به ذکر است که خیلی از معامله گران در بورس همچنان با دیدگاه کوتاه مدت فعالیت دارند و پیوسته در حال نوسان گیری در بازار هستند.

نقش گزارش های ۹ ماهه شرکت های بورسی بر بازار

وی درباره نقش گزارش های ۹ ماهه گفت: شاید بخش مهمی از اصلاحی که در چند روز اخیر بورس شاهد هستیم، مربوط به گزارش های ۹ ماهه شرکت ها باشد به این دلیل که اغلب سرمایه گذاران منتظر نتیجه گزارش ها هستند  تا در نهایت یک تعدیلی در سبد خود داشته باشند. بعضی وقت ها بازار به صورت هیجانی به واسطه یک خبر مثل تجدید ارزیابی دارایی ها بر کلیت بازار اثر می گذارد و به گونه ای می توان گفت تمامیت بازار چه خوب و چه بد از آن تاثیر می گیرد و سهامداران را متضرر یا منتفع می کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته روند گفته شده تا یک جایی می تواند بازار را بالا ببرد و بعد از آنکه به سطح مقاوت رسید؛ سرمایه گذاران با توجه به گزارش ها در نهایت تصمیم به خرید یا فروش می گیرند تا سهمی را بفروشند یا اقدام به خرید سهم جدید کنند.  همچنین می توانند بررسی کنند که کدام سهم بیشترین بازدهی را داشته است و با پیش بینی قیمت سال بعد تغییر در پرتفوی خود انجام دهند.

اهمیت عرضه اولیه ها در بورس

داداش زاده اظهار داشت: عرضه اولیه اخیری که در بورس اتفاق افتاد “کرومیت” بود که به نظر بنده دارای اشکال بود. ارزش گذاری های این سهام ها اغلب متفاوت است. یک سری ارزش گذاری هایی داریم که توسط یک شرکت یا نهاد مالی انجام می شود و زمانی که توسط یک نهاد مالی دیگر بررسی می شود،  به این نتیجه می رسند که این ارزش گذاری بالاتر از ارزش واقعی شرکت بوده است. این اختلاف همچنان وجود دارد و اغلب به قیمت بالاتر از ارزش واقعی قیمت گذاری می شوند و در زمان عرضه خیلی با اقبال سهامداران روبرو نشد. این چالش ها هم اغلب در عرضه اولیه هایی رخ می دهد که اخیرا انجام شده است و ترجیح می دهند که این عرضه اولیه ها توسط نهادهای بیشتری بررسی شود؛ در صورتی که قبل از این صرفا یک نهاد مالی بررسی می‌کرد و چون اقبال بازار هم به عرضه اولیه ها بهتر بود، سهام شرکت خریداری شده و رشد می کرد.

وی ادامه داد: شرایط حال حاضر بازار خیلی کشش عرضه اولیه های جدید را ندارد و اگر عرضه های اولیه در شرایطی رخ دهد که کمی وضعیت وارد رالی صعودی شده باشد، خیلی سودمندتر خواهد بود. بنابراین اگر در شرایط فعلی که رکود بر بازار حاکم است عرضه اولیه صورت بگیرد، با اقبال سهامداران روبرو نمی شود؛ مگر اینکه سیاست متولی بازار به این صورت باشد که وقتی پول وارد بازار می شود، بخواهد این عرضه اولیه ها را به بازار روانه کند.

پیش بینی وضعیت بورس

داداش زاده در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: احتمال رشد خیلی شارپی در بورس تا پایان سال دیده نمی شود و حداقل احتمال نمی رود که شاخص کل از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فراتر رود، اما در مجموع اصلاح خاصی نیز در بازار پیش بینی نمی کنیم و فعلا ریسک سیستماتیک خاصی در بازار دیده نمی شود. اغلب در بحث های بودجه ای و همچنین عرضه اولیه ها، تاثیر منفی بر بازار می بینیم ولی در موضوع اخیر که تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها بود و خواسته خیلی از فعالان بنیادی بورس بود؛ این اتفاق می تواند نقطه عطفی برای ادامه رشد بازار باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]