در این گزارش میتوان با توجه به ویدیوی منتشر شده شکاف ارزی که بین قیمت‌های رسمی و بازار در ابتدای ۱۴۰۳ وجود دارد، را مشاهده کرد.

در راستای توضیح مفهوم تک‌نرخی شدن دلار، باید اشاره‌ای به شرایط اقتصادی و تجاری کشورها و اهمیت نرخ ارز داشت. وقتی که یک کشور از نظر اقتصادی با مشکلاتی مثل تورم، تحریم‌های بین‌المللی یا عوامل دیگر مواجه می‌شود، ارزش پول ملی آن کشور کاهش پیدا می‌کند و نرخ ارز آن افزایش می‌یابد. این مسئله می‌تواند باعث افزایش قیمت محصولات و کاهش قدرت خرید مردم شود.

بنابراین، تک‌نرخی شدن دلار به معنای استفاده از یک نرخ ارز ثابت برای تبادل کالاها و خدمات است. این مفهوم می‌تواند به عنوان یک راهکار سیاستی برای کنترل نوسانات نرخ ارز و پایدارسازی قیمت‌ها در بازارها مورد استفاده قرار بگیرد.

این سیاست به صورتی است که دولت یا بانک مرکزی قیمت دلار را تعیین می‌کند و افراد و شرکت‌ها مکلفند کالاها و خدمات خود را با این نرخ تعیین شده خریداری کنند.

احمد شیروانی ، دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران در نشست اخیر خود با خبرنگاران در این باره گفت: 

حاکمیت در سنوات گذشته تصمیم درستی اتخاذ کرد که این امر ، تک نرخی شدن دلار یا نرخ ارز بود. اما متاسفانه این تصمیم ، عملی نشد و دلار ، چند نرخی باقی ماند.

احمد شیروانی همچنین می‌گوید: شکاف فعلی بین قیمت رسمی و بازار حدود ۲۰ هزار تومان است که باید به این رقم نرخ صرافی را هم اضافه کرد. با اضافه کردن این عدد حداقل شکاف ارزی که تولیدکنندگان پرداخت می کنند بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است.

او با گلایه از وضعیت تخصیص ارز به تولیدکننده ها، مهم ترین چالش های تولیدکنندگان در این حوزه را در ویدیوی منتشر شده توضیح می دهد.

منبع:

اکو ایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]