بوستر پمپ آبرسانی
بوستر پمپ آبرسانی
بوستر پمپ آبرسانی یا بوستر پمپ آب خانگی یکی از دستگاه های پرکاربرد در تجهیزات است که از چند موتور به حالت موازی تشکیل می شود. این ابزار براساس تغییرات در مصرف آب کار و کاهش یا افزایش فشار آب جلوگیری می کند. امروزه در سیستم های آبرسانی که از یک الی چند الکتروپمپ تشکیل و مقدار مشخصی از آب درون لوله ها پمپاژ می شود، نوسانات شدید فشار آب به چشم می آید. بدین منظور، بوستر پمپ با هدف تنظیم فشار آب مصرفی لوله ها به کار می رود و از آسیب دیدگی لوله ها، شیرآلات و احتمال قطعی آب جلوگیری می کند.

بوستر پمپ ابارا یکی از محصولات پرکاربرد برند ابارا ایتالیا است که در انواع مختلف تولید می شود. این ابزار برای مصارف مختلف کاربرد دارد و کیفیت آن کاملا تضمین شده است.

برند ابارا؛ محبوب ترین سازنده انواع پمپ

ابارا یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده بوستر پمپ است که دارای نمایندگی های زیادی در کشور می باشد. این برند سابقه درخشانی در زمینه سیستم های آبرسانی دارد و به طور مستقیم در بازار فروش فعالیت می کند. حضور آن برای اولین به سال ۱۹۱۲ برمی گردد و تاکنون کمک شرکت های توزیع کننده با بیش از ۱۰۰ کشور همکاری دارد. برند ابارا به ارائه محصولات باکیفیت کاملا متعهد و پایبند است و به رفع نیازهای مخاطبین توجه کافی دارد. همچنین حداکثر تلاش خود را برای محافظت از محیط زیست و توسعه پایدار جامعه انجام می دهد.

مشخصات فنی بوستر پمپ خانگی ابارا

بوستر به معنای تقویت کننده پمپ است. در طراحی آن از چند پمپ آب به حالت افقی کنار یکدیگر استفاده شده است که توسط یک تابلو فرمان کنترل می شوند. دلیل نصب بوستر پمپ، دستیابی به رنج مناسبی از دبی آب ساختمان است. برای بیشتر ساختمان های طبقاتی که نیاز به ارائه سطح آب مطلوب است، بوستر پمپ آب پیشنهاد می شود. بدین شکل فشار آب به حد ایده آل می رسد و در صورت تعداد زیاد طبقات و واحدها، دیگر خبری از کاهش فشار آب نخواهد بود.

نحوه عملکرد بوستر بدین گونه است که هنگام افزایش مصرف در ساختمان، سطح دبی آب به حداکثر توان خود می رسد. اما در مواقعی که مصرف آب کاهش پیدا می کند، ظرفیت پمپ نیز کمتر می شود. در واقع میزان فشار آب با توجه به ظرفیت پمپ های موجود در بوستر تنظیم می شود و به خوبی فشار ثابت و مناسبی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

بوستر پمپ آبرسانی

این روزها با افزایش جمعیت و حضور مجتمع های مسکونی بسیار، ارائه آب مصرفی برای واحدهای مختلف موضوع بسیار مهمی قلم داد می شود. استفاده از بوستر پمپ ابارا انتخابی هوشمندانه برای تامین دبی مورد نیاز است که به یک پمپ، چندین پمپ به حالت موازی کنار یکدیگر قرار می گیرند. در جدول زیر با سری های مختلف این برند و مشخصات آن آشنا می شوید تا بهتر درک کنید کدام یک برای چه زمینه ای کاربرد دارد:

سری بوستر پمپ های ابارا کاربرد نوع پمپ تجهیزات
سری CDA مصارف آبرسانی دور متغیر اتصالات برنجی، لرزه گیر ارتعاشات صنعتی، منبع دیافراگمی ۱۰۰ لیتری، کلکتور گالوانیزه گرم، ترانسمیتر دانفوس با مانومتر صفحه ۱۰ سانت
سری MD-MMD آبیاری و آتش نشانی دور ثابت تابلو برق اشنایدر فرانسه تک ضرب و دو ضرب، دو منبع دیافراگمی ۲۴ لیتری، کلید پرشر دانفوس با مانومتر، لوله مانیسمان رده ۴۰
سری EVMS EVMSG آبرسانی دور متغیر تابلو برق اشنایدر، اتصالات برنجی سیم، لرزه گیر ارتعاشات صنعتی، منبع دیافراگمی ۱۰۰ لیتری، ترانسمیتر دانفوس با مانومتر صفحه ۱۰ سانت، کلکتور گالوانیزه گرم
سری ۳D-3DPF مصارف آبیاری و آتش نشانی دور ثابت تابلو برق اشنایدر، اتصالات برنجی سیم ایتالیا، لرزه گیر ارتعاشات صنعتی، دو منبع دیافراگمی ۲۴ لیتری، کلید پرشد دانفوس با مانومتر صفحه ۱۰ سانت
سری FSA مصارف آتش نشانی دور ثابت تابلو برق اشنایدر، اتصالات برنجی سیم ایتالیا، لرزه گیر ارتعاشات صنعتی، دو منبع دیافراگمی ۲۴ لیتری، کلید پرشر دانفوس با مانومتر صفحه ۱۰، لوله مانیسمان

کاربرد بوستر پمپ خانگی ابارا

این نوع پمپ ها در تنوع بسیار بالا ارائه می شوند و در زمینه های زیر کاربرد دارند:

  • افزایش فشار آب ساختمان های مسکونی و اداری
  • مصارف صنعتی و کارخانه ها
  • سیستم آتش نشانی
  • مصارف کشاورزی و آبیاری

کاربرد بوستر پمپ خانگی ابارا

انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ برای اهداف مختلف مانند تهیه آب مصرف مراکز تجاری، اداری و … استفاده می شود. همچنین در حوزه کشاورزی مناسب سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه ها و باغ ها است. علاوه براین در سیستم اطفا حریق نیز به کار می رود و به عنوان بوستر پمپ آتش نشانی شهرت دارد.

در انتخاب بوستر پمپ خانگی باید با انواع بوسترها و قدرت آن ها آشنا شوید و بدانید سیستم مورد نظرتان به چه بوستری نیاز دارد. در حالت کلی، بوستر پمپ آبرسان به چند دسته زیر تقسیم می شود:

  • بوستر خانگی
  • بوستر آبرسانی
  • بوستر آتش نشانی

انواع بوستر پمپ از نظر طراحی

بوستر پمپ ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

دور ثابت

بوستر پمپ دور ثابت به پمپ های خود به صورت نوبتی فرمان می دهد و این کار به عهده پرشر سوییچ روی ان است تا براساس نیاز میزان فشار خطوط تامین شود. پمپ های نصب شده روی دور ثابت دارای ۰٫۵ بار اختلاف فشار نسبت به یکدیگر هستند تا دبی و فشار مدار بوستر بدست آید.

مهم ترین تفاوتی که بین بوستر پمپ ثابت و دور متغیر وجود دارد هوشمند بودن دور متغیر است. در واقع برای دور متغیرها از اینورتر و سنسور مخصوص جهت دریافت اطلاعات و راه اندازی پمپ استفاده می شود. هنگام باز شدن چند شیر در ساختمان، پمپ با حداکثر توان خود ار نمی کند و تنها میزان فشار مورد نیاز را فراهم می سازد. با افزایش یا کاهش مصرف، سنسور فعال می شود و میزان تغییرات ایجاد شده را به اطلاع تابلو فرمان هوشمند می رساند.

بیشتر بوستر پمپ های دور ثابت به صورت اتوماتیک و دارای منبع تحت فشار هستند. تنها با یک تابلو فرمان نیمه هوشمند کنترل می شوند و هنگام به کار افتادن پمپ اول با حداکثر قدرت، آب مورد نیاز تامین می شود. در صورت کمک بودن فشار، پمپ بعدی با حداکثر توان شروع به کار می کند.

دور متغیر

بوستر پمپ دور متغیر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است که امکان تنظیم سرعت گردش آن از راه اینورترهای تابلو فرمان وجود دارد. همچنین به دلیل داشتن سیستم راه اندازی نرم الکتروپمپ دارای طول عمر مناسب و عدم لرزش است. اگرچه بوسترهای دور متغیر بسیار شبیه دور ثابت هستند، اما تغییراتی در تابلو برق آن ها ایجاد شده است.

سیستم دبی و فشار لازم از راه تغییر الکتروموتور شکل می گیرد. در این سیستم کنترل، بخش های مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق بوستر پمپ مهم ترین بخش به حساب می آید.

معمولا این مدل بوسترها از سیستم درایو فرکانس متغیر بهره مند هستند؛ طوری که حرکت دورانی پمپ ها براساس هد و دبی مورد نظر ایجاد می شود.

دستگاه اینورتر با ویژگی برنامه نویسی توانایی نوشتن برنامه مناسب براساس شرایط را دارد. این قابلیت به کاهش مصرف برق و هزینه ها کمک می کند و استهلاک پمپ را کاهش می دهد. همچنین ثابت بودن فشار و کنار زدن ضربات هیدرولیکی جز ویژگی های مهم این سیستم است. ابتدا بنظر می رسد هزینه های سیستم دور متغیر نسبت به دور ثابت بیشتر است، اما اگر در مدت زمانی طولانی در نظر بگیریم، هزینه های نگهداری و مصرف برق هر دو یکسان است.

انواع بوستر پمپ از نظر طراحی

بخش های مختلف بوستر پمپ

بوستر پمپ از قسمت های مختلف زیر تشکیل می شود:

  • پمپ ها
  • بخش مکش
  • شاسی اصلی
  • بخش دهش

بوستر پمپ دور ثابت همراه با تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت منبع دیافراگمی پرشر سوئیچ ها حداقل و حداکثر فشار را ارائه می دهند. بوستر دور متغیر نیز از بخش های مختلف تابلو کنترل، فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر تشکیل می شود. در بیشتر بوستر نیز الکتروموتور وجود دارد که با هدف موتور محرک پمپ اجرا می شود.

مکش: این بخش از یک کلکتور لوله ای تشکیل می شود. این کلکتور به کمک شیرآلات به مکش الکتروپمپ خروجی مخزن ذخیره آب وصل است. در واقع شیرآلات و اتصالات آن شامل شیر قطع و وصل، لرزه گیر، صافی، فلنچ و مهره ماسوره است.

دهش بوستر: این بخش شباهت زیادی با کلکتور لوله ای دارد. زیرا به کمک شیرآلات و اتصالات به قسمت خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل است. شیرآلات این از بخش های شیر یک طرفه، لرزه گیر، فلنچ مهره ماسوره تشکیل می شود.

الکتروپمپ: این بخش از مجموعه الکتروموتورهای سه فاز یا تک فاز ۵۰ یا ۶۰ هرتز همراه با پمپ سانتریفیوژ افقی یا عمودی به حالت طبقاتی تشکیل می شود.

مخزن دیافراگم: این بخش از بوستر پمپ آب خانگی از مخزن دیافراگمی برای ذخیره سازی آب تحت فشار بهره مند است. تحت فشار بودن آب درون مخزن موجب عملکرد درست پرشر سوئیچ می شود و از بروز تنش های بزرگ بر اثر پدیده ضربه قوچی جلوگیری می کند.

همچنین این بخش برای پیشگیری از خاموش و روشن شدن پمپ ها با حجم بیشتر از حداقل میزان مورد نیاز انتخاب می شود. طوری که قابلیت ذخیره سازی برای مصارف کوچک را دارد. اما به محض اتمام آب داخل مخزن، آب دوباره جایگزین می شود. در مدل بوستر پمپ دارای کنترلر، حجم مخازن دیافراگمی کمتر از میزان حجم محاسبه شده است. زیرا کنترلر دارای برنامه ریزی دقیق و به نحوه کارکرد مخزن دیافراگمی واقف است.

کلکتور مکش و دهش:

بخش ورودی با الکترومکش در ارتباط است و ابتدا سیال از کلکتور عبور می کند و وارد پمپ می شود. بخش خروجی پمپ نیز به کمک اتصالات و شیرآلات و فلنچ ها به کلکتور وصل است و سیال از راه کلکتور به بیرون راه می یابد. در صورت نصب بوستر برای مصارف آبرسانی، کلکتور باید گالوانیزه باشد تا سطح بهداشت به حد ایده آل رسد. برای سیستم آتش نشانی نیز کلکتور از مدل بدون درز است که فشارهای بالا را به خوبی تحمل می کند.

شیر یک طرفه:

این شیر مانع برگشت آب به پمپ می شود و از آسیب رساندن ضربه قوچی جلوگیری می کند.

لرزه گیر بوستر پمپ

این بخش از ایجاد ارتعاش بوستر پمپ به بخش های لوله کشی جلوگیری می کند. در مواقعی که دبی خروجی بسیار زیاد است، ارتعاش بوستر افزایش می یابد. به همین خاطر، نیاز است لرزه گیر برای ورودی و خروجی هر پمپ نصب شود.

صافی بوستر پمپ

احتمال این که سیال از مواد و ذرات ریزی تشکیل شود، وجود دارد. پس باید از ورود آن ها به پمپ جلوگیری شود و احتما آسیب دیدگی پمپ به حداقل رسد. صافی برای هر کدام از پمپ به صورت جداگانه نصب می شود و استفاده از آن برای سیستم های آتش نشانی ضروری است.

مدار فرمان

مدار فرمان بوستر پمپ یکی از مهم ترین بخش ها است که وظیفه هماهنگ کردن سیستم مکانیکی و الکتریکی را به عهده دارد. طراحی این بخش روی کارکرد بوستر موثر است. تابلو های برق و فرمان از بروز خطرات احتمالی مانند نوسانات شدید، خشک کار کردن پمپ و … محافظت می کند و باید سطح ایمنی را ارتقا دهد.

از آنجا که مدار فرمان با کارایی، استهلاک اجزای تابلو برق و میزان مصرف انرژی در ارتباط است، باید سطح ایمنی مناسبی داشته باشد. مدار فرمات بوستر پمپ آبرسان نسبت به مدار فرمان بوستر پمپ آتش نشانی یکسان نیست و دلیل آن به نحوه آبدهی آن ها مربوط می شود.

همچنین مدار فرمان بوستر به دو مدل مدار فرمان بوستر پمپ آبرسان دور ثابت و دور متغیر دسته بندی شده است. مدل دور ثابت نسبت به مدل دور متغیر طراحی ساده تری دارد.

نقشه تابلو برق مدار فرمان بوستر آتش نشانی نیز شباهت زیادی با بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت دارد و در دو مدل الکترونیکی و الکترومکانیکی دسته بندی شده است. هنگام بروز نشتی یا کاهش فشار، تهیه فشار در سیستم بوستر از جوکی پمپ کمک گرفته می شود.

پرشر سوئیچ بوستر پمپ

برای کنترل فشار حداقل و حداکثر در بوستر پمپ های دور ثابت از دو پرشر سوئیچ استفاده می شود. در واقع محدوده فشار مجاز بوستر با استفاده از واحد کنترل و پرشر سوئیچ مشخص خواهد شد.

پرشر ترنسمیتر بوستر پمپ

این بخش در بوستر پمپ های دور متغیر وجود دارد و فشار آب را کنترل و ثابت نگه می دارد.

مانومتر بوستر پمپ

مانومتر کار راه اندازی فشار ورودی بوستر پمپ، فشار خروجی بوستر پمپ و فشار تک تک پمپ ها را انجام می دهد.

اتصالات تبدیلی و فلنچ ها

بخش های مختلف بوستر تنها با اتصالات و فلنچ ها به یکدیگر وصل می شوند. با توجه به نوع و حجم بوسترها اتصالات و فلنچ های جوشی دنده ای قابل اجرا هستند.

شاسی بوستر پمپ

جهت هماهنگی و یکپارچه سازی، بخش های مختلف بوستر پمپ مانند الکتروپمپ ها، دهش و تابلو کنترل فرمان روی یک شاسی قرار می گیرند. این قسمت از فولاد گالوانیزه تشکیل می شود و پمپ ها و الکتروموتورها روی یک شاسی مناسب حضور دارند. به همین دلیل، ارتعاشات و حرکت بخش ها به حداقل می رسد.

کوپلینگ بوستر پمپ

در صورت کوپله نشدن پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ، برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز است کوپلینگ متناسب با وزن و حجم آن استفاده شود. با توجه به ضریب اطمینان، تمام قطعات باید توانایی تحمل فشار ایجاد شده توسط پمپ را داشته باشند.

مزایای نصب بوستر پمپ آب خانگی

اولین موضوعی که برای نصب این پمپ مطرح می شود، بهبود فشار آب است. در مواقعی که با فشار بسیار کم آب مصرفی مواجه هستید، یک بوستر پمپ می تواند موثر باشد و فشارهای ناشی از اثرات مختلف مانند ارتفاع خانه، ارتفاع منبع آب و … را رفع کند. در ادامه بیشتر با اثرات مفید این ابزار آشنا می شوید:

بهبود فشار آب:

بوستر پمپ خانگی موجب بهبود عملکرد سیستم آبرسانی می شود. با نصب می توانید از ارتقا سطح راندمان سیستم آب مطمئن شوید. همچنین شاهد کاهش قبض آب و بهبود طول عمر سیستم باشید.

صرفه جویی در مصرف آب:

نصب بوستر موجب می شود هیچ زمانی را برای رسیدن به فشار ایده آل صرف نکنید. بدین صورت از هدر رفتن آب جلوگیری می شود و تاحدودی می تواند به کاهش قبض مصرفی کمک کند.

نصب راحت:

از دیگر مزایای بوستر پمپ آب، نصب راحت آن است. برای اجرای آن نیازی به لوله کشی و اقدامات خاص ندارید و تنها به کمک چند ابزار ضروری می توانید بوستر را نصب کنید.

حفظ سلامتی لوله کشی:

با نگهداشتن فشار آب در اندازه مناسب، فشار کمتری به سیستم لوله کشی وارد می شود و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی لوله ها کاهش می یابد. بدین شکل با کمترین هزینه تعمیرات و نگهداری سیستم لوله کشی روبرو خواهید بود.

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ

ارائه فشار آب مناسب برای ساختمان های دارای تعداد طبقات بالا بسیار اهمیت دارد. بدین منظور، بوستر پمپ با داشتن چندین پمپ به جای یک پمپ به کمک می آید. در واقع هر پمپ توانایی ایجاد فشار مورد نظر را دارد و دبی بین پمپ ها تقسیم می شود. از دیگر مزایای بوستر پمپ می توان به کاهش مصرف انرژی و استهلاک کمتر اشاره کرد. همچنین هزینه نگهداری از آن بسیار کمتر از پمپ های آب است.

خرید بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ ها دستگاهی هستند که فشار آب مناسب را ارائه می دهند و به صورت موازی کنار یکدیگر کار می کنند. این بوسترها به تنظیم فشار آب درون لوله می پردازند و در صورت وجود نوسان، به تنظیم فشار آب و کنترل آن کمک می کنند. برای خرید بوستر پمپ از برند ابارا می توانید به فروشگاه معتبر مراجعه کنید و از مشاورین فروش برای انتخاب مناسب ترین گزینه خرید کمک بگیرید.

قیمت بوستر پمپ آب خانگی

قیمت این ابزار به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مشخص شدن قیمت دقیق باید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس با مشاورین فروش تماس بگیرید. معمولا برندهای مختلف برای فروش بوستر پمپ آب قیمت متفاوتی در نظر می گیرند، زیرا کیفیت و عملکرد پمپ را تضمین می کنند و نسبت به محصولات خود مطمئن هستند.

در حالت کلی، قیمت بوستر پمپ براساس نوع، توان دستگاه، کیفیت بدنه، طراحی و … مشخص می شود که هر توان موتور بالاتر، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]