آشنایی با موتور گیرلس DC و AC
آشنایی با موتور گیرلس DC و AC
حتما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که آسانسور به چه شکل کار می‌کند. باید گفت که موتور گیرلس یکی از انواع مدل‌هایی است که برای موتور آسانسور به‌کار می‌رود. موتور، اصلی‌ترین بخش آسانسور بوده و بسته به مدل آن عملکرد آسانسور متفاوت خواهد بود.

موتورهایی که به‌شکل گیرلس تولید می‌شوند دارای انواع گوناگونی هستند. این مدل‌ها به ۲ دسته اصلی درامی و دیسکی تقسیم می‌شوند. در زیر دسته این مدل‌ها، انواع دیگری نیز وجود دارد که بهتر است قبل‌از خرید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. همراه ما باشید تا در ادامه این موضوع را باهم بررسی کنیم.

انواع موتورهای گیرلس از نظر نوع ولتاژ

قبل‌از اینکه نسبت به خرید موتور گیرلس ماتو درایو چینی اقدام کنید، بهتر است این موضوع را بدانید که علاوه‌بر ساختار، این موتورها به مدل‌های دیگری نیز تقسیم می‌شوند. این مدل‌ها ازنظر ولتاژ وجود و نوع فرکانس متفاوت هستند. مهم‌ترین این مدل‌ها عبارت‌اند از:

موتور AC آهنربا دائم

یکی از انواع مدل‌هایی که برای موتور گیرلس ماتو درایو وجود دارد، موتورهای AC آهنربا دائم هستند. این موتور ساختاری خاص داشته و از یک آهنربای دائمی روی روتور استفاده می‌کند. موتورهای آهنربا دائم یا همان PM با استفاده از آهنرباهای خود به‌دور استاتور یا سیم‌پیچ می‌چرخد.

این نوع موتور القایی توانایی تولید شار ثابت را داشته و خود دارای مدل‌های گوناگونی است. به‌طور مثال، مدل‌های خود راه‌انداز و مدل‌های دارای راه‌انداز انواع آن‌ها هستند. سرعت این موتور قابل‌کنترل بوده و بسیار دقیق عمل می‌کند.

موتور AC ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر

دسته دیگری که از انواع موتور گیرلس ماتو درایو وجود دارد، موتورهای AC با ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر هستند. این نوع موتور با استفاده از یک درایو VFD یا همان درایو فرکانس متغیر کارکرده و با بهره‌گیری از ولتاژ به‌کاررفته، توانایی به حرکت در آوردن موتور الکتریکی را دارد.

ویژگی‌های گوناگونی در این نوع موتور وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به‌سرعت متغیر و قابل‌تنظیم اشاره کرد. این موتور را با نام‌های اینورتر و درایو AC نیز می‌شناسند. فرکانس این موتور نسبت به شرایط آسانسور و سرعت مورد نیاز آن کنترل شده و یک سرعت بهینه را تولید می‌کند.

موتور DC ولتاژ متغیر

یکی از مدل‌های خاصی که برای موتور گیرلس وجود دارد، نوع DC آن است. موتور جریان مستقیم یا همان Direct Current یک نوع موتور الکتریکی است که با استفاده از جریان مستقیم برق کارکرده و انرژی الکتریکی مستقیم را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

این موتور با بهره‌گیری از مکانیسم کوموتاسیون، جهت جریان و قدرت چرخش را کنترل می‌کند. این موتور در شال ولتاژ متغیر در آسانسورها به‌کار می‌رود. به این شکل توانایی کنترل سرعت حرکت آسانسور به وجود خواهد آمد.

مزایا و معایب موتور AC آهنربا دائمی

مزایا و معایب موتور AC آهنربا دائمی

درصورتی‌که به‌دنبال استفاده از موتور AC آهنربا دائم از انواع موتور گیرلس هستید، باید این نکته را بدانید که مزایا و معایب خاصی برای این موتور وجود دارد. از مهم‌تری مزایایی که برای این دستگاه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ارائه دور موتور به‌شکلی ثابت
  • دارای مدل‌های خود راه‌انداز
  • قابلیت استفاده از یک راه‌انداز جداگانه
  • قدرت بالا به‌دلیل استفاده از آهنربا در روتور

مزایا و معایب نصب موتور AC ولتاژ متغیر

باید گفت که موتور گیرلس AC یا همان Alternating Current دارای مزایا و معایب خاصی هستند. ممکن در تابلو برق آسانسور از مدل‌های گوناگونی از این موتور بهره ببرند؛ اما نوع ولتاژ متغیر از بهترین آن‌ها است. از مهم‌ترین مزایایی که برای این موتور وجود دارد باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت کنترل فرکانس و سرعت موتور
  • قابلیت کنترل RPM موتور آسانسور بسته به نیاز و وزن اتاقک
  • امکان نصب و راه‌اندازی به ۳ روش ۳VF، VVF و V3F

مزایا و معایب استفاده از موتور DC

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم، موتور گیرلس DC  از مدرن‌ترین مدل‌هایی است که برای موتور آسانسور وجود دارد. شما باید قبل‌از خرید این موتور مزایت و معایبی که برای شما دارد را بررسی کنید. مهم‌ترین مزایایی که موتورهای DC ولتاژ متغیر به شما ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

  • قابلیت ایجاد یک حرکت نرم، قدرتمند و آرام برای آسانسور
  • کنترل بهتر درایوها
  • کیفیت بالای حرکت آسانسور
  • مناسب برای انواع آسانسورهای باری، بیمارستانی و صنعتی
  • کنترل ولتاژ به‌شکلی عالی
  • قابلیت نصب و استفاده در MRL
  • بازدهی بالا نسبت به دیگر موتورهای آسانسور
  • بدون نیاز به قطعاتی مانند گیربکس

موتورهای گیرلس DC بهتر است یا AC؟

سوالی که شاید ذهن شما و بسیاری از مشتریان دیگر موتورهای گیرلس را درگیر خود کرده باشد این است که کدام مدل از نوع ولتاژ ورودی برای موتورهای بدون گیربکس مناسب است. باید گفت که گفت که هرکدام از این موتورها مزایا و معایب خاصی را به شما ارائه می‌دهند.

اگر به‌دنبال این هستید که یک آسانسور آرام و ایمن که به‌شکلی نرم حرکت می‌کند راه‌اندازی کنید، موتورهای جریان مستقیم یا DC برای شما مناسب هستند. اگر هم خواستار سرعت بیشتر و قابلیت کنترل سرعت آسانسور هستید، باید موتورهای جریان متناوب یا AC را انتخاب کنید.

بهترین واردکننده موتورهای گیرلس کدام شرکت است؟

بهترین واردکننده موتورهای گیرلس کدام شرکت است؟

نکته‌ای مهم که برای خرید موتورهای گیرلس از برندهایی مانند ماتو درایو باید در نظر بگیرید این است که حتما این موتور و دیگر قطعاتی که در آسانسور استفاده می‌شود را از واردکننده تهیه کنید. اکثر مدل‌های موجود در بازار، در کشورهای خارجی تولید شده‌اند.

به همین دلیل هرچه واسطه در این میان بیشتر شود، قیمت موتور نیز بالاتر خواهد رفت. جهت دریافت بهترین قیمت برای خرید این موتور می‌توانید به بازرگانی آریا مراجعه کنید. بازرگانی آریا با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه واردات انواع قطعات آسانسور، بهترین و خاص‌ترین محصولات را با قیمتی عالی و شرایط خرید فوق العاده در اختیار شما قرار داده است.

جمع‌بندی

موتور آسانسور بخشی مهم از آن است. یکی از مدل‌هایی که قابلیت استفاده در این بخش را دارید، موتور گیرلس است. موتورهای گیرلس در واقع موتورهایی هستند که بدون استفاده از گیربکس کارکرده و در مدل‌های مختلفی همانند دیسکی و درامی وجود دارند. البته مدل‌های این موتور شامل مدل‌های AC و DC نیز هستند.

هرکدام از این مدل‌ها مزایا و معایب جداگانه‌ای را دارا هستند. به‌طور مثال، موتورهای AC برای کنترل سرعت و RPM بالا مناسب هستند. ازطرف‌دیگر موتورهای DC برای سرعت‌های ثابت و نرم کاربردی‌اند. تمامی نکاتی که برای آشنایی با این مدل‌ها وجود داشت را به شما ارائه کردیم.

اگر به‎‌دنبال این هستید که از انواع مدل‌های این موتور موتور برای آسانسور استفاده کنید باید بدانید که این موتور ازنظر ولتاژ ورودی دارای ۳ مدل AC آهنربا ثابت، AC ولتاژ متغیر و DC فرکانس متغیر است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]