پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۷ مرداد ۱۴۰۳ | واکنش بازار به خبر تعطیلی ۱۰ روزه کشور
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۷ مرداد ۱۴۰۳ | واکنش بازار به خبر تعطیلی ۱۰ روزه کشور

در حالی که بازار ارز روز شنبه نیمه‌تعطیل بود، اعلام خبر تعطیلی روز یکشنبه هفتم مرداد در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا در کشور، با هدف حفظ سلامت شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، باعث شد برخی گمانه‌‌زنی‌ها و شایعات در مورد تعطیلی ۱۰ روزه کشور به سبب ناتوانی تولید برق در کشور میان معامله‌گران تقویت شود.

در اولین روز هفته، قیمت طلا و سکه تحت تأثیر روند‌های مختلف قرار گرفت. بازار طلا به دلیل تعطیلی بانک‌ها و هوای گرم، نوسان کمی داشت و معاملات آن رونق زیادی نداشت. در روز شنبه، قیمت سکه در تمام قطعات کاهش یافت و این افت به دلیل کاهش تقاضا رخ داد.

رکود تقاضا در بازارهای مالی پابرجاست؟

معامله‌گران معتقدند به دلیل تعطیلی روز یکشنبه و گرمای هوا، کم رمقی در بازار فلز زرد تا روز دوشنبه و بازگشایی بازارهای جهانی ادامه دارد. آنها می‌گویند در صورتی که قیمت اونس جهانی طلا در ادامه هفته تغییر چندانی نداشته باشد، بازار ارز نمی‌تواند به بازار طلای داخل خط دهد. آنها معتقدند شایعات، حکایت از تداوم تعطیلی یا نیمه تعطیلی بانک‌ها و ادارات دولتی در ۱۰ روز آینده دارد و همین موضوع  بازارهای مالی را در رکود تقاضا گرفتار خواهد کرد.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۸۷ دلاری معامله می‌شود و رشد محدود ۵۱ سنتی دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۹۳ سنتی ایستاده است و تغییر قیمت ندارد. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۲ هزار ۷۲۰ تومانی در حال عرضه است و کاهش محدود ۲۰ تومانی دارد.

قیمت سکه امامی روز شنبه ۶ مرداد با کاهش ۷۶ هزار تومانی روی رقم ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار افت ۳۵ هزار تومانی دارد و روی رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه تنها قطعه افزایشی بازار طلا بود و با رشد ۵۰ هزار تومانی با رقم ۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.  قیمت ربع سکه و نیم سکه بدون تغییر و به ترتیب روی رقم  ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی و هفت میلیون تومانی ایستاد.

طلا افزایشی شد

قیمت طلا در اولین روز هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۹۵ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۷۰۳ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۳۰ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۳۵۸ هزار تومانی معامله شد

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات افت داشت. حباب سکه امامی ۲۹۴ هزار تومان، سکه بهار ۱۹۳ هزار تومان، نیم‌سکه ۴۹ هزار تومان، ربع‌ سکه ۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۲۴ هزار تومان رشد داشت.

در اولین روز هفته، قیمت دلار در بازار ارز به دلیل تغییر ساعت بانک‌ها و ادارات دولتی کاهش یافت. این اسکناس در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم با نوسانات ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی معامله شد و بازار عمق چندانی نداشت.

گفتنی است گرمای هوای پایتخت، معاملات پشت خطی را همانند روزهای تعطیل فعال کرد و با وجود پایان کار بانک‌ها و صرافی‌ها در ساعت ۱۰ صبح اگر مبادله‌ای در روز شنبه انجام شد، از سوی دلالان، دادزن‌ها و فروشندگان خرد میدان فردوسی‌ صورت گرفت.

از بازار ارز چه خبر؟

یکی از فعالان بازار ارز گفته است برخی صرافی‌ها که باز بوده‌اند هم با اخطار اماکن بسته شدند. به گفته فعالان بازار ارز معاملات روز شنبه در مقدار محدود صورت گرفت و تعطیلی بانک‌ها عملاً هرگونه معامله‌ای را غیرممکن کرد.

در حالی که بازار ارز روز شنبه نیمه‌تعطیل بود، اعلام خبر تعطیلی روز یکشنبه هفتم مرداد در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا در کشور، با هدف حفظ سلامت شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، باعث شد برخی گمانه‌‌زنی‌ها و شایعات در مورد تعطیلی ۱۰ روزه کشور به سبب ناتوانی تولید برق در کشور میان معامله‌گران تقویت شود.

برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که ناترازی برق در کشور به جایی رسیده که با قطع برق واحدهای تولیدی نیز مشکل برق در کشور حل نمی‌شود و فقط با تعطیل کردن کشور و پایین آوردن مصرف می‌توان مشکل را حل کرد.

به نظر می‌رسد ماندگاری قیمت دلار در سطح فعلی با تعطیلی پایتخت و فلج کردن اقتصاد کشور آسان‌ترین راه برای دولتی باشد که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

قیمت درهم روز شنبه با رقم ۱۵ هزار و ۹۶۰ تومانی معامله شد و رشد ۱۱۰ تومانی پیدا کرد. قیمت تتر با کاهش ۳۰۰ تومانی روی رقم ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس با کاهش ۲۰۰ تومانی روی قیمت ۷۵ هزار و ۶۰۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو روی رقم ۶۳ هزار و ۸۸۰ تومانی ایستاد و افت ۱۰۰ تومانی پیدا کرد.

گفتنی است اسکناس دلار روز شنبه با رقم ۴۸ هزار و ۶۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۹۷ تومانی عرضه شد. قیمت اسکناس بیش از ۵۰۰ تومان رشد داشت و حواله دلار با افزایش ۵۰ تومانی عرضه شد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]