تورم خوراکی ها در تیر ماه چقدر بود؟
تورم خوراکی ها در تیر ماه چقدر بود؟

تورم ماهانه اقلام خوراکی در تیر امسال کاهش یافته و این تاثیر مثبت خود را بر کاهش تورم کل داشته است. از سوی دیگر، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها نسبت به خرداد افزایش یافته است.

آخرین آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در ماه تیر ۱۴۰۳ نسبت به خرداد کاهش یافته است. این کاهش مربوط به میانگین تورم کل کالاهای خوراکی و غیر خوراکی است و در صورت بررسی این دو گروه به طور جداگانه، نتایج متفاوتی به دست می‌ آید.

بررسی‌ ها نشان می‌دهد که تورم ماهانه کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» نسبت به خرداد ماه اُفت کرده است. این اقلام شامل ۱۱ نوع کالا است که از میان آن‌ها تورم ماهانه «میوه و خشکبار» بالاتر از بقیه بوده است.

در سوی دیگر این طیف، کالاهای «غیر خوراکی و خدمات» قرار گرفته‌ اند که تورم ماهانه آن‌ها در تیر ماه نسبت به خرداد افزایش یافته است. این اقلام را می‌توان به ۱۰ گروه کلی تقسیم کرد که از میان آن‌ ها تورم «بهداشت و درمان» و بعد از آن «اجاره مسکن» بالاتر از سایرین بوده است.

تورم خوراکی‌ ها زیر ذره‌ بین

طبق اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی‌ ها از ۴.۲ درصد در خرداد به ۱.۶ درصد در تیر ماه اُفت کرده است. در خرداد به دلیل شروع فصل جدید و به بازار آمدن میوه‌های نوبرانه، تورم میوه و خشکبار افزایش شدیدی داشت و باعث شد تا تورم خوراکی‌ها به بالای ۴ درصد برسد. با این که در تیر ماه نیز همین گروه خوراکی بالاترین تورم را داشته اما چون سطح آن کاهش یافته، تورم کل خوراکی‌ها نیز کمتر شده است.

از میان تمام کالاهای خوراکی، بالاترین تورم ماهانه ۴.۵ درصد بوده که مربوط به میوه و خشکبار است. تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات نیز نسبت به خرداد ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

تورم سالانه کالاهای خوراکی نیز رفتار مشابهی داشت و از ۳۲.۳ درصد در خرداد به ۳۱.۴ درصد در تیر کاهش یافته است. در مقابل، رفتار تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها متناقض بوده و از ۲۵.۸ درصد در خرداد به ۲۶.۳ درصد در تیر افزایش یافته است. به بیان دیگر، خانوارها در تیر ماه ۲۶.۳ درصد بیش‌تر از تیر سال گذشته برای خرید یک سبد یکسان از اقلام خوراکی هزینه‌ کرده‌اند.

افزایش تورم غیرخوراکی‌ ها در شروع تابستان

برعکس کالاهای خوراکی که با اُفت تورم ماهانه همراه بودند، کالاهای خوراکی افزایش در این نرخ را تجربه کردند. تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در تیر امسال ۰.۴ واحد درصد نسبت به خرداد بالاتر رفته و به ۲.۵ درصد رسیده است. به گفته تحلیل‌گران سطوح بالای ۲ درصد برای این نرخ همچنان نا مطلوب است. از میان تمام اقلام غیرخوراکی و خدمات، تورم ماهانه بهداشت و درمان ۳.۱ درصد بوده که از سایرین بالاتر است.

تورم نقطه به نقطه اقلام غیرخوراکی در ابتدای تابستان نسبت به آخر بهار تفاوت چندانی نکرده و تقریبا ثابت مانده است. این نرخ تنها ۰.۱ واحد درصد نسبت به خرداد ماه بیش‌تر شده و هم اکنون در سطح ۳۵.۴ درصد قرار گرفته است. از میان اقلام غیرخوراکی و خدمات، تورم نقطه به نقطه « اجاره مسکن » با رسیدن به سطح ۴۳.۱ درصدی، رکورد ۱۲ ساله خود را شکسته است.

تورم سالانه این اقلام نیز با کاهشی جزئی از ۳۸.۲ درصد به ۳۷.۷ درصد اُفت کرده است.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]