پیش بینی جدید درباره بازار  ارز | دلار به کدام سمت تمایل دارد؟
پیش بینی جدید درباره بازار  ارز | دلار به کدام سمت تمایل دارد؟

هرچند ساعت کار بانک‌ها به دلیل گرمای هوا تا ۱۰ صبح اعلام شده بود و بازار ارز ساعت ۱۱ بازگشایی شد، اما این موضوع باعث محدود شدن معاملات بازار ارز به معاملات پشت خطی شد.

در اولین روز هفته، قیمت دلار در بازار ارز به دلیل تغییر ساعت بانک‌ها و ادارات دولتی کاهش یافت و تقاضا کمتر شد. اسکناس دلار در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم با نوسانات ۵۰ تا ۱۵۰ تومانی معامله شد و بازار عمق زیادی نداشت.

گفتنی است گرمای هوای پایتخت، معاملات پشت خطی را همانند روزهای تعطیل فعال کرد و با وجود پایان کار بانک‌ها و صرافی‌ها در ساعت ۱۰ صبح اگر مبادله‌ای در روز شنبه انجام شد، از سوی دلالان، دادزن‌ها و فروشندگان خرد میدان فردوسی‌ صورت گرفت.

از بازار ارز چه خبر؟

یکی از فعالان بازار ارز  گفته است برخی صرافی‌ها که باز بوده‌اند هم با اخطار اماکن بسته شدند. به گفته فعالان بازار ارز معاملات روز شنبه در مقدار محدود صورت گرفت و تعطیلی بانک‌ها عملا هرگونه معامله‌ای را غیرممکن کرد.

در حالی که بازار ارز روز شنبه نیمه‌تعطیل بود، اعلام خبر تعطیلی روز یکشنبه هفتم مرداد در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا در کشور، با هدف حفظ سلامت شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، باعث شد برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات در مورد تعطیلی ۱۰ روزه کشور به سبب ناتوانی تولید برق در کشور میان معامله‌گران تقویت شود.

برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که ناترازی برق در کشور به جایی رسیده که با قطع برق واحدهای تولیدی نیز مشکل برق در کشور حل نمی‌شود و فقط با تعطیل کردن کشور و پایین آوردن مصرف می‌توان مشکل را حل کرد.

به نظر می‌رسد ماندگاری قیمت دلار در سطح فعلی با تعطیلی پایتخت و فلج کردن اقتصاد کشور آسان‌ترین راه برای دولتی باشد که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.
تتر ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد

قیمت درهم روز شنبه با رقم ۱۵ هزار و ۹۶۰ تومانی معامله شد و رشد ۱۱۰ تومانی پیدا کرد. قیمت تتر با کاهش ۳۰۰ تومانی روی رقم ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی ایستاد.
پوند انگلیس با کاهش ۲۰۰ تومانی روی قیمت ۷۵ هزار و ۶۰۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو روی رقم ۶۳ هزار و ۸۸۰ تومانی ایستاد و افت ۱۰۰ تومانی پیدا کرد.

گفتنی است اسکناس دلار روز شنبه با رقم ۴۸ هزار و ۶۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۹۷ تومانی عرضه شد. قیمت اسکناس بیش از ۵۰۰ تومان رشد داشت و حواله دلار با افزایش ۵۰ تومانی عرضه شد.

طی ۳ سال دلار ۳۳ هزار تومان گران شد

روز یکشنبه هفتم مرداد مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، به عنوان رئیس جمهوری چهاردهم برگزار شد. رئیس جمهوری منتخب دلار را در پله هشتم از کانال هشتمِ کریدور پنجم تحویل گرفت. بررسی تجارت‌نیوز از سیر قیمت دلار در سه سال ریاست جمهوری رئیسی، حکایت از رشد ۳۳ هزار و ۱۰۰ تومانی و افزایش بازدهی ۱۲۸.۷۹ درصدی اسکناس دلار دارد. این اسکناس طی مدت یاد شده به طور پیوسته روند صعودی داشت و متاثر از اخبار و رویدادهای سیاسی و اقتصادی با شوک‌های قیمتی مواجه شد.

پیش بینی قیمت دلار

بررسی روند قیمت دلار حاکی از رشد ۱۰ هزار تومانی این اسکناس در هر سال، طی مدت یادشده است؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی روند صعودی قیمت اسکناس آمریکایی با اهرم ارزپاشی سیاست‌گذار مهار شده است؛ در غیر این صورت دلار در کریدورهای قیمتی بالاتر معامله می‌شد.

تحلیلگران بازارهای مالی روند قیمت دلار را با توجه به مفروضات فعلی اقتصاد صعودی پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند مهمترین رویداد پیش روی بازارهای مالی موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و می‌تواند به بازارهای داخلی خط دهد.

درهم ۱۶ هزار تومانی شد

قیمت درهم روز یکشنبه با رقم ۱۶ هزار و ۵۰ تومانی معامله شد و رشد ۷۰ تومانی داشت. قیمت تتر با رشد ۲۰۰ تومانی روی رقم ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومانی ایستاد. پوند انگلیس روی قیمت ۷۵ هزار و ۳۸۰ تومانی و یورو روی رقم ۶۳ هزار و ۶۹۰ تومانی ایستاد.

گفتنی است مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز یکشنبه تعطیل بود و اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۶۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۹۷ تومانی عرضه شد.

منبع:

روزنامه تعادل

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]