امتیاز جدید سازمان مالیات برای این مودیان | پرداخت قسطی فراهم شد
امتیاز جدید سازمان مالیات برای این مودیان | پرداخت قسطی فراهم شد

با توجه به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، اظهارنامه پیش فرض مودیان باید با ۳۰ درصد تعدیل سود به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود.

با توجه به اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی کشور، صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم که فروش سالانه آنها در سال ۱۴۰۲ از نصاب اعلامی ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم بیشتر بوده است، الزاما مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند. محاسبه مالیات در اظهارنامه پیش فرض تعبیه شده برای آنان در سامانه مای تکس با تعدیل تا ۳۰ درصد سود فعالیت صورت گرفته است.

چنانچه این دسته از مودیان موردنظر که اظهارنامه عادی تسلیم می نمایند دارای دفاتر و اسناد و مدارک نباشد، مالیات مندرج در اظهارنامه پیش فرض به مراتب کمتر از مالیات مشخصه خواهد بود.

تلاش سازمان امور مالیاتی برای به حداقل رساندن بازه وصول مالیات

لازم به ذکر است، طی سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است که تا حد ممکن از ورود پرونده‌های مالیاتی به چرخه رسیدگی جلوگیری کند. بر همین اساس نیز طی سال‌های اخیر سقف تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م چند برابر شده است.

در ادامه این روند شاهد هستیم که سازمان امور مالیاتی امتیازات جدیدی را برای مودیان گروه ۲ و ۳ که مشمول ارائه اظهارنامه هستند در نظر گرفته است. به غیر از تعدیل ۳۰ درصدی سود مشمول مالیاتف امکان تقسط نیز به صورت الکترونیک فراهم شده است و اگر مودیان همان اظهارنامه پیش فرض را تایید کنند، جزو مودیان کم ریسک خواهند بود. به این ترتیب مالیات آنها بدون رسیدگی قطعی خواهد شد و دیگر خبری از رسیدگی به پرونده نخواهد بود.

با در نظر داشتن اینکه مسیر رسیدگی و بعد اعتراض به پرونده‌های مورد رسیدگی قرار گرفته مالیاتی بسیار زمانبر است، قطعی‌سازی و دریافت سریعتر مالیات برای سازمان امور مالیاتی آن هم در شرایط تورمی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشخص شد

چندی پیش جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ است. او همچنین افزود: اگر اظهارنامه مالیاتی تا پایان روز ۳۱ تیرماه تسلیم نشود، افراد مورد نظر علاوه بر پرداخت جریمه، از معافیت‌ ها و تخفیف‌های مالیاتی محروم خواهند شد.

وی افزود: توصیه می‌کنیم در موعد مقرر اظهارنامه را تسلیم کنند تا تخفیف‌ها و معافیت‌ها شامل آن‌ها شود. تسلیم نکردن اظهارنامه در موعد مقرر منجر به جریمه ۳۰ درصدی این اشخاص می‌شود یعنی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه به آن‌ها جریمه برایشان وضع می‌شود که غیرقابل بخشودگی است.

افزایش درآمدهای مالیاتی به عنوان یک منبع پایدار در بودجه، یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم است. این موفقیت به دلیل هوشمند سازی مالیات ستانی و شناسایی فراریان مالیاتی به دست آمده است. در دولت دوازدهم، تعداد حدود ۵.۵ میلیون مودی مالیاتی وجود داشت، اما در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم، با شناسایی ۷ میلیون مودی جدید، تعداد مودیان به ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته است. این اقدام منجر به توزیع عادلانه‌تر بار مالیاتی شده و به افزایش درآمدهای مالیاتی کشور کمک کرده است.

 

همه اقتصاددانان اذعان دارند که حرکت به سمت منابع پایدار و غیر تورمی از الزامات جدی برای اقتصاد کشورمان است و در همین راستا سهم مالیات از درآمد بودجه‌ای در دهه ۹۰ نسبت به بودجه عمومی در ۱۲ سال گذشته ۳۷ درصد بود که خط مقاومت در این دولت شکسته و ۴۱ درصد از منابع بودجه از طریق مالیات تامین شد؛ همچنین در ۱۲ سال گذشته منتهی به دولت سیزدهم (سال ۱۴۰۰) ۴۷ درصد هزینه‌های جاری از مالیات تامین می‌شد که در سال گذشته این رقم به ۵۵.۷ درصد رسید.

از سوی دیگر نگاه دولت سیزدهم به مالیات ستانی، مردمی سازی مالیات بوده است و در این راستا در سال گذشته که بیش از ۸۵ درصد اظهارات مودیان پذیرفته شده و بدون رسیدگی به آن قطعی شده است. همچنین تمرکز بر دانه‌ درشت‌ها در اخذ مالیات از دیگر اقدامات این دولت بوده است به نحوی که ۳۰ درصد کل مالیات کشور را در سال گذشته فقط ۷۰۰ شرکت پرداخت کردند و ۵۰ درصد از مالیات مشاغل را یعنی نصف مالیاتی که اصناف و بازاریان باید پرداخت می‌کردند را فقط یک درصد بالای آن‌ها پرداخت کردند.در کنار تمام این اقدامات در سه سال فعالیت دولت سیزدهم، در اقدامی بی سابقه معافیت مالیاتی ۵ و ۷ درصدی برای تولید کنندگان در نظر گرفته شد که خود موید نگاه عادلانه و تولید محور در تحول نظام مالیاتی در این دولت است.

با توجه به آمارهای ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تا پایان خرداد ماه، مبلغ ۸۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان از مالیات اشخاص حقوقی، ۳۱ هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان از مالیات بر درآمد و ۵ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان از مالیات بر ثروت وصول شده است. این مجموعه مالیات‌های وصولی در بخش مالیات‌های مستقیم به ۱۱۸ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان می‌رسد.

در بخش درآمدها، مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی ۷ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نیز ۱۳ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان بوده است. همچنین مالیات مشاغل در بازه سه ماهه اول سال ۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده است.

در حوزه مالیات بر کالا و خدمات نیز مالیات بر ارزش افزوده با ۵۴ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان بالاترین سهم را داشته است.​

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]