قیمت طلا به مرز خطر رسید | سکه وارد کانال جدید می شود؟
قیمت طلا به مرز خطر رسید | سکه وارد کانال جدید می شود؟

به نظر تحلیل‌گران، افزایش قیمت طلا و سکه در بازار این روزها به عدم تزریق بازارساز، اخبار مربوط به افزایش تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل و افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی برمی‌گردد.

امروز بازار طلا و سکه با شروع کار خود، تغییراتی را نشان داد که روز گذشته همزمان با روز سوگند رئیس جمهور، با تغییر کانالی در بازار دلار، سکه و طلای آبشده روبرو بودیم. قیمت سکه امامی پس از ۲۵ روز با افزایش به کانال ۴۲ هزار تومان رسید. همچنین، قیمت طلای آبشده نیز پس از ۲۵ روز با صعود به کانال ۱۵ میلیون تومان رسید. تحلیلگران بیان کردند که افزایش قیمت در بازار طلا و سکه این روزها به علت عدم تزریق بازارساز، اخبار مربوط به افزایش درگیری بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل و افزایش قیمت اونس طلای جهانی اتفاق افتاده است.

معامله گران تصور می کنند همزمان با روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم، در بازار تزریق شکل نگرفته است. همچنین به دلیل تعطیلی و مراسم تنفیذ و تحلیف در این هفته حراج شمش و سکه در مرکز مبادله برگزار نشد. از این جهت نیز در بازار طلا و سکه تزریق انجام نشده است.

از سوی دیگر و در بازار، قیمت سکه امامی که روز دوشنبه به یک قدمی کانال ۴۲ میلیون رسیده بود، روز سه‌شنبه در این کانال پاگشایی کرد. در ادامه روز با روند صعود در دلار و انس طلا قیمت سکه بر مدار افزایش بود. سکه امامی در  نهایت در ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.روز گذشته قیمت اونس طلای جهانی که در دو پله آخر ۲۳۰۰ دلار در نوسان بود، در پایان روز با حرکت رو به بالا کانال ۲۴۰۰ دلار را پس گرفت و تا ۲۴۱۱ دلار هم پیش رفت.

قیمت طلای آبشده هم روز گذشته در پله هشتم از کانال ۱۴ میلیون تومان آغاز به کار کرد و با طی کردن مسیر افزایشی در نیمه دوم معاملات با فتح کانال ۱۵ میلیون تومان به مرز مقاومت رسید. قیمت طلای آبشده در پشت خط با اخبار تنش بین اسرائیل و لبنان با افزایش از مرز مقاومت ۱۵ میلیون و ۷۵ هزار تومان عبور کرد و تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و در شکستن این مرز ناکام بود. حباب طلای آب‌شده هم بالا رفت و به یک درصد رسید که برای حباب طلای آبشده عدد بزرگی است.

همچنین در بازار ارز نیز شاهد افزایش قیمت بودیم. قیمت دلار به عنوان مهمترین مولفه اثرگذار در قیمت سکه، با شروع بازار، در کانال ۵۸ هزار تومان در معامله بود. قیمت دلار با نوسان افزایشی در نیمه دوم معاملات وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد و از پای ننشست و با ادامه روند صعودی به میانه کانال ۵۹ هزار تومان رسید. اسکناس آمریکایی در جریان معاملات پشت خطی اما کمی عقب نشست و در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت.

معامله‌گران معتقدند بازار پس از دو ماه و ۹ روز از سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم، دیروز پس از تحلیف مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، برای پیدا کردن مسیر خود صعودی شد. معامله‌گران انتظار دارند با سیاست‌هایی که دولت چهاردهم در پیش خواهد گرفت و اصلاحات اقتصادی که وعده آن را داده بود؛ شاهد بازار باثبات‌تری باشیم.

خبر دیگری که روز گذشته مورد توجه بود، به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه تحریم‌ های جدیدی را به بهانه تسهیل خرید قطعات موشک و پهپاد برای تهران وضع کرد.

در روز مراسم تحلیف مسعود پزشکیان حضور انریکه مورا مورد توجه بازار بود. گروهی از معامله‌گران با حضور انریکه مورا، قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف، نسبت به آینده مذاکرات امیدوار بودند و بر این باورند مذاکرات در دولت جدید به سمت عادی‌سازی روابط پیش خواهد رفت. البته عده‌ای نیز با تکیه بر حضور کم‌رمق هیئت جهانی در مراسم تحلیف پزشکیان معتقدند عادی‌سازی روابط احتیاج به تغییر و تحول دارد و حداقل به زودی شکل نمی‌گیرد.

معامله گران معتقدند در صورت تداوم شیب نزولی قیمت دلار و افزایش قیمت اونس طلا،‌ احتمال شکل گیری حرکت الاکلنگی طلا و دلار وجود دارد و این موضوع زمینه ساز افزایش قیمت سکه خواهد شد. به عقیده این گروه در صورت تحقق این موضوع،‌ قیمت طلا و سکه در بازار با اونس طلا هم مسیر خواهد شد و به روند صعودی روز گذشته ادامه خواهد داد.

به عقیده تکنیکالیست‌ها، قیمت سکه مرز حمایتی ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را دارد و اگر نتواند زیر آن ماندگار شده و تثبیت دهد؛ بار دیگر مسیر افزایش را در پیش خواهد گرفت و وارد کانال های افزایشی خواهد شد. 

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]