آمار جدید درباره صدور کد سهامداری | همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی
آمار جدید درباره صدور کد سهامداری | همکاری سازمان بورس با حرفه حسابرسی

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد که در چهار ماه ابتدایی سال جاری، ۷۵ کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران صادر شده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد که در چهار ماه ابتدایی سال جاری، ۷۵ کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران صادر شده است.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، در این بازه زمانی، ۱۳۳۱ کد حقوقی نیز صادر شده است.

لازم به ذکر است، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری یا غیر حضوری، قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه، «اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی» فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

ضرورت اطلاع‌رسانی ضعف‌های بااهمیت در کنترل‌های داخلی شرکت‌ها

سپس ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه براساس «دستورالعمل کنترل‌های داخلی» مقرر شده که حسابرسان مستقل در خصوص استقرار و به کارگیری سیستم کنترل‌های داخلی اثربخش توسط شرکت ها اظهارنظر کنند، اعلام کرد: با وجود آن که در برخی شرکت‌ها مسائل و مشکلات متعددی مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده ساختار نامناسب و رعایت نشدن کنترل‌های داخلی در آنهاست، اما این موارد در اظهارنظر حسابرس مورد اشاره واقع نمی‌شود. او بر ضرورت اطلاع‌رسانی ضعف‌های بااهمیت در کنترل‌های داخلی شرکت‌ها توسط حسابرسان تاکید کرد.

دیدگاه‌های صاحب‌نظران حرفه حسابرسی

در ادامه صاحب‌نظران حرفه حسابرسی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و به بیان موضوعاتی نظیر جدیت در رعایت کنترل‌های داخلی در سطح مدیریت شرکت‌ها، ضرورت وجود سازوکار حمایتی مناسب از حسابرسان داخلی، بازنگری در چک‌لیست‌ فعلی و تدوین رهنمودها و چک‌لیست‌های متناسب با اندازه و نوع صنعت شرکت‌ها، ارتقای سطح تخصص و مهارت حسابرسان در حوزه فناوری اطلاعات و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، دسترسی کافی به سامانه‌ها، و آموزش درخصوص شیوه‌ ارزیابی و گزارشگری کنترل داخلی یه عنوان یک خدمت حرفه‌ای اطمینان بخشی پراختند؛ همچنین آنها بر کفایت نداشتن چک‌لیست فعلی کنترل داخلی تاکید و اعلام کردند: اشاره نکردن به برخی ضعف‌های کنترل داخلی ناشی از لحاظ نشدن آنها در چک‌لیستی است که مبنای اظهارنظر حسابرس است و لذا ضروری است که چک‌لیست مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

مدل سه خط دفاعی در شرکت‌ها

«مرتضی اسدی» نماینده سازمان حسابرسی نیز ضمن تاکید بر مدل سه خط دفاعی در شرکت‌ها، اعلام کرد: به رغم تاکید استانداردهای بین‌المللی حسابرسی داخلی، واحدهای حسابرسی داخلی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، چنانچه واحد حسابرسی داخلی که وظیفه اصلی آن بهبود ساختار کنترل‌های داخلی است مورد خودارزیابی و ارزیابی مستقل قرار گیرد و الزام به تقویت واحدهای حسابرسی داخلی وجود داشته باشد، این فرآیند موجب بهبود ساختار کنترل‌های داخلی شرکت خواهد شد.

او همچنین بر ضرورت وجود گزارشگری دوره‌ای مناسب توسط کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی و نیز لزوم توسعه تعامل و برگزاری جلسات مشترک حسابرسان مستقل با واحد حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی تاکید کرد.

 

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]