قیمت طلا و سکه هیجان انگیز شد! | دلار رکورد می زند؟
قیمت طلا و سکه هیجان انگیز شد! | دلار رکورد می زند؟

بازار طلا و سکه در آغاز نخستین روز هفته با روندی صعودی شروع به کار کرد و در این میان، رکورد ورود سرمایه به صندوق‌های طلا نیز شکسته شد.

بازار طلا و ارز که در روز جمعه با نوسانات زیادی همراه بود، هفته را با روند صعودی آغاز کرد. پس از بازگشایی بازار و افزایش نرخ‌ها، قیمت طلا و ارز در ادامه روز کاهش یافت و به سطوح حمایتی نزدیک شد که در این نقاط واکنش نشان دادند.

امروز قیمت دلار هرات در کانال جدید ۶۱ هزار تومان بازگشایی کرد و در ادامه با لمس ۶۱ هزار و ۱۰۰ تومان، نزولی شد و به کانال ۶۰ هزار تومان عقب نشست. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ قیمت دلار آخرین بار ۱۲ تیر در کانال ۶۱ هزار تومان نوسان داده بود که در این کانال دوام نیاورد. قیمت دلار هرات در میانه‌های روز تا ۶۰ هزار و ۵۵۰ تومان پایین رفت و در این مرز حمایت شد و به حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. البته قیمت دلار فردایی هرات در طول روز با افزایش از قیمت نقدی دلار فاصله گرفت و در کانال ۶۱ هزار تومان نوسان داد. به واسطه این شکاف، وضعیت بلوکه بازار شنبه دوباره چاق شد.

همچنین قیمت درهم امارات با گپ مثبت ۲۵۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان آغاز به کار کرد. قیمت درهم امارات در ادامه معاملات از این مرز فاصله گرفت و با کاهش تا ۱۶ هزار و ۶۸۰ تومان پایین آمد و از این سطح دوباره حمایت شد. این پایان کار نبود و قیمت درهم دوباره با افزایش به سمت نرخ بازگشایی رفت.

اما قیمت تتر که در معاملات روز جمعه تا ۶۳ هزار تومان بالا رفته بود در ادامه رفته رفته از این مرز فاصله گرفت و به سمت کف کانال ۶۲ هزار تومان حرکت کرد. قیمت تتر امروز با کاهش کانال ۶۲ هزار تومان را از دست داد و به مرز حمایت ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

بازار طلا و سکه همچنان افزایشی

بازار طلا و سکه هم روز اول هفته را افزایشی شروع کرد. قیمت طلای آبشده روز معاملاتی خود را در ۱۵ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات، در پله هشتم کانال ۱۵ میلیون تومان قرار گرفت. به گزارش اقتصادنیوز، طلای آبشده آخرین بار سوم اردیبهشت در این بازه قیمتی بود. وضعیت بلوکه هم در بازار طلا نیز ملموس بود. در روز شنبه علاوه بر بازار ارز هرات، بازار طلای آبشده نیز به وضعیت بلوکه رفت. در این وضعیت میزان فروش در بازار زیاد می‌شود و خریدار از بازار عقب می‌نشیند. به باور گروهی از معامله‌گران شکل گرفتن این وضعیت موجب کاهش قیمت در بازار شد.

قیمت سکه امامی که از افزایش پشت خطی روز جمعه جامانده بود؛ امروز را با گپ مثبت ۶۵۰ تومانی با افزایش در ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد. سکه امامی که از روز دهم مرداد وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شده بود؛ در این کانال تثبیت داد و فاز صعودی خود را حفظ کرد. قیمت اونس طلای جهانی در معاملات روز جمعه با افزایش به سمت سقف تاریخی خود به پله ششم کانال ۲۴۰۰ دلار رسید و در ادامه با کاهش از این مرز فاصله گرفت و در ۲۴۴۴ دلار بسته شد.

افزایش قیمت دلار در بازار رسمی

در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران بر مدار صعود بودند. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با گپ مثبت ۱۰۰ تومانی ۴۸۳۴۵ تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم با گپ مثبت ۱۰۰ تومانی ۴۴۳۵۳ تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش ۵۵۰ تومانی ۵۲۷۶۴ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ مثبت ۵۰۰ تومانی ۴۸۴۴۰۷ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله با گپ مثبت ۵۰ تومانی  ۱۳۱۶۴ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز با افزایش ۱۲۰۷۷۲ تومان قیمت خورد. 

قیمت دلار و طلا در مرز مهم

به عقیده معامله‌گران فنی تا زمانیکه مرز حمایتی بازار طلا و ارز حفظ شود؛ تمام کاهش‌ها، پولبک به مرز شکسته شده است و روند قیمتی می‌تواند دوباره رو به صعود باشد. مرز حمایت دلار هرات ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان است که در معاملات امروز نتوانست این سطح را از دست بدهد. اولین محدوده مقاومت دلار هرات نیز در ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان قرار دارد که اگر از آن عبور کند؛‌ قیمت دلار می‌تواند یک کانال دیگر بالا برود. مرز حمایتی مهم بازار طلای آبشده نیز در ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار توملن قرار دارد که در معاملات امروز بالای این مرز در نوسان بود. مرز مقاومت طلای آبشده نیز در حوالی ۱۵ میلیون و ۹۴۰ هزار است که فشار فروش می‌تواند در این مرز بالا باشد. اگر قیمت طلای آبشده از این مرز بالا برود مرز مقاومت بعدی در ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

رکوردشکنی ورود پول به صندوق‌های طلا

امروز همچنین چند خبر مهم در بین معامله گران بازار دست به دست شد که از آن جمله می توان به شکسته شدن رکورد ورود پول به صندوق‌های طلا اشاره کرد. امروز ۴۰۳ میلیارد تومان پول به این صندوق ها وارد شد که بیشترین میزان تا به امروز بوده است.

اظهارات عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اثرات تنش های سیاسی بر بازارهای مالی دیگر خبری بود که مورد توجه بازاریان قرار گرفت. امیر شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا گفته است «اگر تنش و اتفاق تازه‌ای در منطقه رخ ندهد، نوسانات ارزی و سیر صعودی قیمت دلار طی هفته جاری فروکش و قیمت دلار بازار آزاد دوباره زیر ۶۰ هزار تومان باز خواهد گشت.»

اثر واردات خودرو بر کاهش التهابات بازار بورس هم امروز در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بحث واردات خودرو عملا قفل شده است، گفت: واردات خودرو باید انجام شود تا بازار را از التهاب خارج کند من بارها تاکید کردم که خلاف عزت مردم است که برای خرید خودرو صف بکشند و منتظر بمانند که آیا سامانه خرید خودرو باز می شود یا نه.

همچنین چهلمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران که فردا یکشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد؛‌ آخرین خبر مهمی بود که در کانون توجه معامله گران بازار طلا و سکه قرار گرفت. فعالان بازار چشم انتظار اثرات این حراج بر معاملات روزهای آتی هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]